SEO - Sökmotoroptimering

Få hjälp med SEO som ger resultat

Genom sökmotoroptimering (SEO - Search Engine Optimization) optimeras din webbplats för att kunna synas högt upp i sökresultatet för att nå personer som är intresserade av dina produkter eller tjänster vid rätt tillfälle. Här kan du läsa mer om kanalen och hur vi kan hjälpa dig med SEO. Vill du veta vilken potential som finns för just din webbplats? Kontakta oss i formuläret nedan och få möjlighet till en kostnadsfri SEO-check!

Möjligheter med SEO

  • Syns högt upp i Googles organiska sökresultat
  • Nå er målgrupp vid rätt tillfälle
  • Ökar relevant trafik till er webbplats
  • Öka konverteringarna
  • Varumärkesbyggande
  • Långsiktig investering till gratis trafik
  • Förbättrar prestationer i andra kanaler

Varför Beet som SEO-byrå?

På Beet har vi spetskompetens inom SEO och skräddarsyr ett upplägg efter just era förutsättningar och behov för att ni ska nå era mål. Vi arbetar med alla delar inom SEO: content SEO, teknisk SEO samt länkbygge och har lång erfarenhet av att arbeta med SEO inom olika branscher. SEO är en kanal som tar tid och för att nå maximal effekt rekommenderar vi ett löpande upplägg. Om SEO sköts på rätt sätt kan du nå bättre placeringar för att sedan kunna kapitalisera på effekten av det under en lång tid framöver. Dessutom gynnar SEO-optimerade landningssidor övrig annonsering då det leder till högst relevanta landningssidor, vilket inom SEM-annonsering kan leda till både högre Quality Score och billigare klickpriser. Förutom SEO, har vi erfarna specialister inom samtliga digitala marknadsföringskanaler som är vana med ett nära samarbete inom kanalerna för maximal effekt av er marknadsföring.

Vad händer när jag anlitar Beet?

  1. Vi analyserar nuläget och lär känna ert företag och era utmaningar
  2. Vi tar fram en SEO-strategi och identifierar prioriterade åtgärder
  3. Löpande arbete med SEO, helt utefter era behov
  4. Löpande avstämningar och presentation av resultat

Allt detta för ett fast månadspris och i ett mycket nära samarbete mellan våra specialister och er. Vi är en digital byrå som gärna hjälper er med samtliga digitala kanaler!

Analys av er SEO-potential

Vill du ha en SEO-analys av er webbplats för att identifiera vilken potential som finns inom SEO? Vi erbjuder möjlighet till en kostnadsfri SEO-audit, Micro Health Check, för ett företag per månad. Berätta då mer om er och välj alternativet "jag vill ha en micro health check" i kontakta oss-formuläret nedan!

Senior SEO specialist

Malin Selberg

Få hjälp med SEO

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med SEO? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken potential som finns. Välj ärende "Jag vill ha en Micro Health Check" i kontakta oss-formuläret nedan och berätta mer om ert företag för att få möjlighet till en kostnadsfri SEO-audit!

Kontakta oss

Senior Digital Analyst

Martin Frönmark

Få hjälp med digital analys

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Digital marketing strategist

Saeid Sasan

Få hjälp med digital marknadsföringsstrategi

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Så kan vi hjälpa er med SEO

SEO är en långsiktig kanal som driver in både trafik och konverteringar. Oavsett vilket område ni är verksamma inom är SEO en bra lösning för att på ett kostnadseffektivt och långsiktigt sätt driva in trafik och konverteringar. På Beet jobbar vi med alla delar inom SEO, både on page och off page SEO, och vårt arbete innefattar innehållsoptimering, teknisk struktur och länkbygge. Vi hjälper kunder från alla olika branscher och målsättningar vare sig det gäller försäljning eller leadbaserad konvertering. Vi anpassar alltid vår arbetsmetod efter kundens mål och resurser. Nedan kan du se hur ett samarbete kan se ut:

Steg 1: Sökordsanalys, konkurrensanalys och en teknisk analys

Arbetet inleds med en SEO analys som innefattar analyser av de viktiga SEO elementen. Sökordsanlaysen sätter grunden för den digitala innehållsstrategin medan konkurrensanalysen ger en tydlig bild av hur marknaden ser ut och hur starka domäner era konkurrenter har. Den tekniska analysen, som oftast kommuniceras direkt med utvecklare, specificeras i prio-ordning och visar vilka tekniska implemenetringar och korrigeringar som bör göras för att förbättra webbplatsen baserat på SEO best practices.

Steg 2: Löpande SEO baserat på era behov

Det löpande arbetet och strategin baseras sedan på resultatet av analyserna. Tillsammans sätter vi strategin framåt. Vi väger in sökvolym, nuvarande position, konkurrens, innehåll och lönsamhet i vårt optimeringsarbete.

Steg 3: Uppföljning och resultatrapporter

Arbetet följs kontinuerligt upp med resultatrapporter och analyser som påvisar effekten av de implementerade åtgärderna och ger en vägledning för det fortsatta arbetet.

92%

Marknadsandel

Google dominerar sökmarknaden och hade år 2020 92,54 % i marknadsandel.

40 000

Sökningar per sekund

Varje sekund görs det omkring 40 000 sökningar på Google, vilket innebär att det görs ungefär 8,5 miljarder sökningar per dag i sökmotorn.

15%

Nya sökningar per dag

15 % av alla sökningar som görs i Google per dag är helt nya sökningar som aldrig tidigare gjorts.

Varför arbeta med SEO?

Genom att jobba med SEO ökar synligheten för webbplatsen vilket leder till mer organisk trafik och fler konverteringar. Här listas några av de fördelar kanalen har:

  • Ökar positionerna för relevanta sökord i det organiska sökresultatet
  • Driver in relevant trafik i olika skeden av köpresan
  • Ökar konverteringarna
  • Öppnar upp för att ta fler marknadsandelar och ökar auktoriteten inom branschen
  • Strukturerar upp webbplatsen för bättre användarvänlighet och läsbarhet
  • Varumärkesbyggande
  • Långsiktig investering till gratis trafik
SEO är en långsiktig kanal som driver in både trafik och konverteringar

Vad är SEO och målet med kanalen?

SEO är en kanal inom digital marknadsföring som började ta fart på 90-talet i och med att medvetenheten om sin egen exponering i sökmotorerna ökade. I takt med att sökmotorerna utvecklades och finjusterade sina algoritmer lade man mer vikt vid att arbeta frekvent med sin optimering för att leva upp till sökmotorernas krav och därmed få mer uppmärksamhet.

SEO och Google

Det finns flera sökmotorer på marknaden, men i Sverige är Google den största sökmotorn och på Beet optimerar vi främst enligt Googles riktlinjer. Google är även stora i resten av världen men i vissa världsdelar har de högre konkurrens från lokala aktörer.

SEO delas in i tre delar där alla är av högsta vikt, kompletterar varandra och fungerar i symbios med varandra; content SEO, teknisk SEO och länkstyrka. Dessa är de tre stora pelarna inom SEO. Google har över 200 algoritmer som styr sökresultatet och dessa algortimer delar upp optimeringsarbetet i de här tre delarna. Dessa delar är direkt beroende av varandra och kan inte stå på egna ben. Alla algoritmer styr sökresultatet så att den som söker ska få den mest relevanta matchningen baserat på intentionen bakom sökningen.

Målet med SEO

Det primära målet med SEO är att öka positionerna för viktiga sökord. En högre ranking medför högre trafik till webbplatsen. En högre trafik som kommer in via relevanta sökord och sökfraser innebär vanligtvis ett högre antal konverteringar. För att optimera sina konverteringar krävs dock en komplementär strategi för CRO – konverteringsoptimering. SEO har således en bidragande roll till att öka antalet konverteringar.

SEO och synergier med andra kanaler

Beet är en fullservicebyrå vilket innebär att vi har specialistkunskap inom alla områden som täcker digital marknadsföring. Genom att jobba med flera kanaler hos oss kan vi tillgodose att kanalerna samspelar och att vi drar nytta av synergierna kanalerna emellan. Just SEO och SEM har många synergier och genom att jobba med båda kanalerna via samma byrå ökar ni era chanser att få en högre exponering till en lägre kostnad, då trafiken leds till relevanta och SEO optimerade landningssidor. Landningssidorna som skapas genom SEO är även en utmärkt grund för exempelvis marknadsföring på sociala medier, där marknadsföringen sker på allt från Facebook och Instagram till LinkedIn och Snapchat.

Man of a Kinds trafik ökade med 156% och inkomst med 81%

Med Beets SEO-strategi har Man of a Kind vuxit organiskt och rankar idag på toppositioner för många viktiga sökord som genererar relevant trafik och konverteringar. Detta resulterade i att den organiska trafiken ökade med 156% och inkomsten med 81% under 2019 jämfört med 2018.

Läs mer

Vem behöver SEO?

Alla webbplatser behöver SEO. I ett konstant växlande landskap där algoritmer förändrar sökresultatet över en natt och konkurrenter ständigt är på jakt efter bättre placeringar så kan man inte undågå att jobba med SEO. Har du toppositioner finns inga garantier att du behåller dem om du inte arbetar aktivt med SEO. Genom att arbeta löpande med SEO behåller du inte bara placeringarna i Google idag, utan du ökar även chansen att ta bättre placeringar.

Det är aldrig för sent att börja jobba med SEO. För allra bästa effekt bör man kontinuerligt jobba med alla delar inom SEO. Vissa webbplatser står dock inför en del tekniska hinder då webbplatsen kan vara låst i sitt CMS med hårdkodade containers. Däremot kan man komma långt med att lägga sina resurser på content SEO där det inte finns något tak för hur mycket relevant innehåll man kan skapa. Grundregeln här är ”ju mer desto bättre”.

SEO är en fundamental del i kanalmixen och den digitala strategin, en hälsofaktor. Är din webbplats SEO-optimerad är det större chans att trafiken som kommer in via övriga digitala kanaler finner innehållet relevant för det de söker. Vi tittar gärna närmre på hur vi kan hjälpa just ert företag att lyckas med SEO - tveka inte på att kontakta oss om du vill veta mer!

9 tips för att lyckas med din SEO-optimering

Vid SEO optimering tar du hänsyn till Googles algoritmer när du arbetar med din webbplats, för att kunna synas på Google i det organiska sökresultatet. Vi listar 9 av de viktigaste bitarna att tänka på när du ska komma igång, samt fördelarna med en SEO optimerad webbplats!

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

artiklar

SEO och kundens köpresa

Läs mer

artiklar

3 sätt ditt företag kan synas på Google

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00