1. Analys av sökord
I en sökordsanalys identifierar vi vilka sökord som är mest relevanta för webbplatsen idag, men även vilka sökord det finns stor potential att arbeta med framöver, då SEO är ett långsiktigt arbete. Här analyseras dels sökvolym, konkurrens och positioner.
Efter den övergripande sökordsanalysen identifierar vi vilken potential som finns och gör en mer grundlig sökordsanalys inom de specifika områdena. Sedan ser vi över vilka områden som är viktigast för er, tillsammans med sökordens potential, vilket lägger grunden för det fortsatta arbetet. Det är effektivt att börja med viktiga områden som idag redan rankar på relativt bra positioner och som genom optimering kan öka chansen till ännu bättre ranking. Genom att börja med att optimera dessa lågt hängande frukter är det möjligt att se resultatet av optimeringen snabbare, till skillnad från om sökord som ännu inte rankar optimeras.
Valet av sökord
Valet av sökord som bör användas kräver avvägning av många olika aspekter som vi går igenom tillsammans med er utifrån era mål. Några av aspekterna vi analyserar är:
- Sökvolym
- Konkurrens
- Intention
- Lågt hängande frukt, vad har störst potential i närtid?
- Potential på sikt