Beet logo symbol

Så arbetar du med SEO genom kundens köpresa

Köpresan kan delas in 3 delar - upper funnel, mid funnel och low funnel - där alla tre syftar på vilken intention som ligger bakom en sökning. Inom Content SEO är det av största vikt att förstå intentionen och att försöka möta den genom innehållet man skapar. I den här artikeln guidar vi dig genom varje steg i köpresan samt ger en inblick i hur man ska tänka när man skapar innehåll i SEO-syfte.

Intentionen bakom sökningen

Att arbeta strategiskt med SEO handlar om mer än att driva in trafik och få bra positioner i sökresultaten. Precis som med all annan digital marknadsföring, gäller det att identifiera användarens intention. För att SEO-arbetet ska bli lönsamt krävs det att man syns i sökresultatet när landningssidan matchar sökningens intention och att trafiken som kommer in stannar kvar. Genom att optimera innehållet och möta sökintentionen kan skillnaden i engagerade besökare bli stor. Du får värdefull trafik till sajten genom att optimera dina landningssidor beroende på var i köpresan kunden befinner sig. Inom Content SEO är detta en viktig del.

Sökningens relevans är A och O

Ett av de största misstagen inom SEO är att leta upp nyckelord med hög sökvolym och försöka synas på dessa utan att i grund och botten förstå vad intentionen bakom sökningen är. Att arbeta med en sökordsanalys som grund förutsätter att intentionen bakom sökningen bemöts på rätt sätt. Om trafiken inte ger värde är arbetet utfört helt i onödan. Det är inte heller bara sökvolymen som avgör om det är ett viktigt ord att synas för, relevansen är minst lika viktig. En sökfras med låg sökvolym där relevansen är hög kan vara mer värdefull än ett generisk sökord med hög sökvolym.

Exempel där intentionen bemötts på fel sätt:

  1. En e-handelsbutik som säljer tyger hittar genom en sökordsanalys att det är hög sökvolym på ”svart linne” och börjar optimera för denna sökfras. De missar att intentionen bakom de flesta sökningar är själva klädesplagget ”linne”. Trafiken som kommer in kommer att gå ur lika snabbt.

  2. En annan e-handlare säljer en kräm mot eksem och optimerar produktsidan för sökfrasen ”tips mot eksem”. Sökintentionen här är att få generella tips och därför går användaren snabbt ur sidan, om den ens till en början klickar in.

Det krävs alltså att både förstå vad användaren är ute efter och hur pass konverteringsbenägen användaren är för att bemöta denne med rätt slags innehåll.

Köpresans tre faser - Conversion funnel

Köpresan, eller conversion funnel som det kallas på engelska, består av tre olika faser som en användare befinner sig i innan ett köp eller en konvertering genomförs. Genom att avgöra intentionen på en sökning går det även att placera den i en av köpresans faser och där efter planera landningssidans innehåll.

Köpresans 3 faser:

  1. Upper Funnel - Informationssökande fas där användaren vill ha generell information. Långt ifrån att genomföra ett köp.
  2. Mid Funnel - Användaren har fått upp intresse för något men vill ha mer information kring ämnet. Ett steg närmre köp.
  3. Low Funnel - Köpbenägen fas där syftet är att köpa något specifikt, bli medlem, eller på annat sätt konvertera.

Nedan förklarar vi dessa var för sig på djupet.

+60%

60 % av alla sökningar på Google är relaterade till intentioner högt upp i funneln där man söker efter inspiration och information. Källa Think with Google

Upper Funnel - Medvetandestadiet

En person som är högst upp i köpresan är långt ifrån en konvertering. Detta stadie kan även kallas för medvetandestadiet, där personer letar efter generell hjälp eller information om ett ämne. Antingen har användaren väldigt specifika funderingar eller letar efter generell information, men det gemensamma är att personen är långt ifrån att göra ett köp.

Sökbeteende i Upper Funnel

I denna fas sker informationssökningar och generiska sökningar. Frågeställningarna vad, vem och hur är vanliga, samt generiska sökningar med generella termer och enstaka ord.

Typiska sökningar för Upper Funnel:
• ”Vilket berg är högst i Sverige?”
• ”Vad är lavendelolja bra mot?”
• ”GPS funktion”
• ”Tips mot eksem”

Content som passar för Upper Funnel

För att bemöta intentionen bakom dessa sökningar är det bra att här arbeta med informationsgivande innehåll. En blogg eller ett nyhetsflöde där det finns plats för artiklar är optimala ytor för att dra in användaren och väcka intresse. Väl inne på artikeln kan du dra läsaren längre ned i köpresan genom inspirerande läsning, ”call to actions” och internlänkning till sidor ämnade för konvertering.

För generiska söktermer som ”skor” kan en kategori för skor optimeras om utbudet är brett och innehåller skor till flera målgrupper. Om du endast har ett utbud av skor till kvinnor är ”skor” inte en bra fras att optimera för, då bör du fokusera på mer specifika termer som ”skor dam”.

Mid Funnel - Det övervägande stadiet

I detta stadie befinner sig en person som har fattat intresse för något, men behöver mer information för att ta beslut. Kanske vill användaren se vad andra tycker, leta upp ett billigare alternativ och jämföra eller få mer ingående fakta.

Sökbeteende i Mid Funnel

Sökningar som sker här är mer specifika än i Upper Funnel. Det handlar ofta om att jämföra, utforska alternativ eller samla på sig annan information inför beslutet.

Typiska sökningar för Mid Funnel:
• ”SEB eller Nordea”
• ”Hotell Malmö”
• ”Nike air max 270 recension”
• ”Kräm mot eksem”

Content för Mid Funnel

När användaren är närmre ett köp kan den drivas in till mer konverteringsdrivande landningssidor. Dock är användaren fortfarande i ett utforskande stadie, så en kategorisida för produkter eller en sida med tjänsteutbud är ofta en bra väg att gå. Innehåll där produkter jämförs går också hem på detta stadie.

Allt landar åter igen på sökintentionen. Att bygga informationsgivande artiklar kan även vara aktuellt för detta stadie, på samma sätt som det kan bli aktuellt att optimera den mest konverteringsdrivande landningssidan på sajten.

Low Funnel - Redo att konvertera

I den sista delen av köpresan är användaren mycket nära ett köp eller helt redo att handla. Här vill vi snabbt fånga in användaren för en konvertering!

Sökbeteende i Low Funnel

Sökningar som sker här är ofta produktspecifika eller innehåller ord som ”köp”, ”ladda ned” och ”teckna”.

Typiska sökningar för Low Funnel:
• ”Ansök om huslån”
• ”Rabattkod Macbook”
• ”Bebanthen anti-exem 50g”
• ”Ladda ned Spotify”

Landningssidor att optimera för Low Funnel

När användaren bestämt sig vill vi fånga upp den så konvertering kan ske snabbt och smidigt. Produktsidor, landningssidor för kontaktformulär eller övriga sidor som är högst konverteringsdrivande på sajten bör optimeras i detta stadie.

Att arbeta med underkategorier är även aktuellt för low funnel. Om t.ex. en produkt rankar högt för en viktig fras och den sedan utgår ur sortimentet försvinner positionen från sökresultatet. Med en väl optimerad underkategori går det att ha en stadig placering i sökresultaten även om produkterna byts ut.

De tre stegen i köpresen är en indikation på hur man kan skapa innehåll baserat på var i köpresan en kund befinner sig. Dessa riktlinjer är en bra start för att göra ditt innehåll så relevant som möjligt. Kom ihåg att alltid ha sökintentionen som utgångspunkt vid varje ny innehållsplanering. Det finns aldrig en given mall att utgå ifrån när det kommer till SEO, utan varje nytt fall är unikt!

Behöver du stöd i ditt SEO-arbete? Kontakta oss på Beet så berättar vi mer om hur vi arbetar med SEO oc innehåll!

2021-03-26

Page Experience Update

I juni 2021 lanserar Google en ny uppdatering som kommer fokusera mer på användarens upplevelse på en webbplats. Läs mer om uppdateringen och hur ni bäst kan förbereda er inför den här!

Läs mer

2021-04-16

Vad är E-A-T?

Här förklarar vi vad E-A-T står för och hur man bör tänka för att förbättra sitt innehåll och SEO-optimera utifrån riktlinjerna kring ämnet.

Läs mer

2021-03-31

Så lyckas ni med er displayannonsering

Genom att annonsera i Googles displaynätverk kan du nå rätt användare vid rätt tidpunkt oavsett var i köpresan de befinner sig. Läs om hur du lyckas med din displaymarknadsföring!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00