Konverteringsoptimering - CRO

Om CRO

Med konverteringsoptimering, CRO, säkerställer du att ingenting på den egna siten försvårar, eller rent av hindrar besökaren från att utföra det vi vill från första början. CRO, konverteringsoptimering, är den metod du behöver för att minimera hinder och göra användarens besök på din site så bidragande till din verksamhet som möjligt.

Möjligheter med CRO

- Förbättrar användarvänligheten
- Ökar konverteringarna
- Minimerar hinder på siten
- Förbättrar effektiviteten av övrig marknadsföring
- Förbättrar utseendet på er webbplats

Varför CRO?

Det är viktigt att komma ihåg att trafiken i sig har ett pris. Oavsett hur den presterar on-site, har vi investerat något för att få den. Antingen har vi aktiverat kanaler som exempelvis betalda sökannonser, SEM, eller annonser i sociala medier för att få in den, eller så har vi investerat egna timmar och resurser i organiska kanaler som sökmotoroptimering, SEO, för att synas högt upp bland sökresultaten i sökmotorn.

Ett av målen för en aktör med en digital verksamhet bör därför vara att säkerställa att ingenting på den egna siten försvårar, eller rent av hindrar besökaren från att utföra det vi vill från första början. CRO, konverteringsoptimering, är den metod du behöver för att minimera hinder och göra användarens besök på din site så bidragande till din verksamhet som möjligt.

Användarvänlig struktur på en webbplats

För att öka konverteringarna på er webbplats är det många olika faktorer som spelar in. En viktig del av CRO, konverteringsoptimering, är webbplatsens struktur. Här kan du läsa om hur en webbplats bör optimeras för att öka chanserna för konvertering!

Läs mer

Vad är on-page CRO?

Inom CRO är målet att uppnå en för besökaren så friktionsfri upplevelse som möjligt. För att uppnå detta jobbar man med bland andra följande områden:

  • Service- & navigationsstruktur
  • Budskap
  • Layout
  • Flöde / Flow
  • Konveteringspunkter / Call to action

Faktorer för en framgångsrik konverteringsoptimering

Ett CRO-arbete går att anpassa i komplexitet och engagemang beroende på möjligheter och prioriteringar. Vissa saker är dock livsviktiga för en funktionell CRO oavsett vilken nivå man vill ha.

Relevanta KPI:er

Från början bör man veta vilka KPI:er, eller Key Performance Indicators (nyckeltal), man är mest intresserad utav. Det som definierar en KPI är att det är ett mått som spelar avgörande roll för verksamheten. Det kan vara ett enskilt mätvärde eller en relation mellan två eller fler mätvärden.

Ett exempel på mätvärde som sannolikt inte kvalificerar att användas som KPI kan vara ”Besökare” medan ”Transaktioner” eller ”RoAS” (Return on Ad Spend) kan vara desto mer relevant som KPI. Detta eftersom vi inte enbart vill driva besökare till en site, utan vi vill driva besökare som utför en viss handling. Det viktiga är att vi vet att de KPI:er vi väljer, är de som har störst inverkan på verksamhetsnyttan.

Det är viktigt att lära sig vilka effekter som påverkar de KPI:er vi valt och CRO är en av nycklarna till den lärdomen.

Det är viktigt att lära sig vilka effekter som påverkar de KPI:er vi valt och CRO är en av nycklarna till den lärdomen

Felfri datainsamling

Det är viktigt att säkerställa att den data som samlas in mäts på rätt sätt, så de resultat som utläses är sanningsenliga. Felaktig datainsamling leder till felaktiga beslut. Mätningen bör testas innan ett engagemang aktiveras för att säkerställa kvalitét från start.

Testverktyg

Den sista delen som behöver finnas på plats är själva testverktyget. Google Optimize är ett av flera verktyg som låter dig skapa olika testversioner av din site och se resultatet på valt mätvärde.

Parallellt med ditt testverktyg kan (och ska) du även koppla på ditt analysverktyg (t.ex. Google Analytics) för utökad möjlighet att fördjupa dig i skillnader mellan användare som fick se varianten jämfört med originalet. Därifrån kan du göra ytterligare analyser och dra slutsatser från resultaten, givet att du nått signifikanta resultat.

Arbetsgrupp

Att ha en grupp av individer som dedikerats till ett CRO-projekt är viktigt för att projektet skall genomföras med fokus och medvetenhet. Gruppen kan bestå av olika funktioner, t.ex. en CRO specialist, UX designer, utvecklare och en produktägare. Syftet är att dessa individer tillsammans regelbundet planerar, genomför och utvärderar aktiviteter, samt drar lärdom av resultaten och implementerar förändringarna permanent. Denna grupp bör också vara informationsansvarig för de test som pågår mot organisationen.

Datamängd

Det finns många sätt att testa saker på, och det finns också många olika saker på en site att testa. Men utan tillräcklig mängd data kommer du inte att kunna nå statistisk signifikans. Utan statistisk signifikans kommer besluten du tar att sakna datadrivenhet.
Se till att du har en hanterlig mängd med varianter samtidigt att driva trafik till, och säkerställ att vi väljer vilka sidor du utför testen på med omsorg. Var också noga med att skapa rena tester, dvs. det ska vara tydligt vad som varit den drivande faktorn bakom utfallet.

Visualisera din data med Data Studio

Med data studio kan du med lätthet visualisera din data från ett stort utbud av datakällor. Det gör den mer lättillgänglig, lättare att förstå och du har möjligheten att skapa en interaktiv rapport som du enkelt kan dela med dina kolleger eller kunder.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Användarvänlig struktur på en webbplats

Läs mer

artiklar

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

Hur Beet kan hjälpa er med CRO

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång. Optimering bör ske löpande och beslut bör alltid byggas på datadrivna slutsatser. Samtidigt bör ett projekt ske med stort engagemang för att frångå misstag.

Som byrå har Beet flerårig erfarenhet i konverteringsoptimering och vi kan vara behjälpliga på olika nivåer av engagemang inom CRO. Från att vara en rådgivande partner som stöd till er interna arbetsgrupp, eller som inhyrd resurs som genomför alla delar från uppsättning till analys och löpande optimering.

Exempel på vad vi kan erbjuda:

  • Förslagspartner för framtagning av relevanta KPI:er för mätning.
  • Rådgivning i val av samt implementation och konfigurering av verktyg för A/B-testning och spårning.
  • Konfigurering av Google Optimize fram till experimentuppsättning.
  • Justera och stresstesta verktyg och insamlad data för säkerställande av rätt kvalité.
  • Organisera arbetsgrupp för experimentering och implementation.
  • Agera CRO-specialist och ledare vid sessioner och workshops.
  • Stödjande i uppsättning av ny eller existerande process kring rapportering, dokumentation och implementation av resultat.
  • Workshops och utbildningar för beslutsfattare.

SENIOR DIGITAL ANALYST

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

AFFILIATE MARKETING SPECIALIST

Maria Jonasson

LYCKAS MED ER DIGITALA MARKNADSFÖRING

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med digital marknadsföring? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Head of growth

Martin Hellgren

HITTA ER UNIKA KANALMIX

Vi hjälper er att hitta den digitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Vi är med er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Utforska alla kundcase

Se alla

kundcase

Björn Borg & Amazon

Läs mer

kundcase

Kjell & Co omnichannel

Läs mer

kundcase

Academic Work SEO-strategi

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00