Marknadsföring på sociala medier

Om annonsering på sociala medier

Nå ut till rätt målgrupp genom marknadsföring på sociala medier, även kallat paid social. Annonsera på kanaler som Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Twitter och Snapchat. Vi hjälper er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering.

Möjligheter med paid social

- Effektiv marknadsföring med hög avkastning
- Ökar trafik och konverteringar
- Varumärkesbyggande
- Når ut till användare i olika delar av köpresan
- Ökar kundernas intresse och lojalitet
- Skapar engagemang

Varför behöver vi en sociala medier byrå?

Namnet sociala medier grundar sig i den nära kontakten mellan avsändare och mottagare och den interaktiva förbindelsen som möjliggörs. Idag är de flesta företag medvetna om vikten av att aktivt delta i dessa kanaler, men i många fall kan marknadsföringen via sociala medier optimeras väsentligt.

Med en byrå som aktivt arbetar med er marknadsföring på sociala medier kan ert företag nå ut till rätt målgrupp och skapa engagemang. Dessutom är det möjligt att skapa effektivare och smartare digital marknadsföring med högre avkastning. En sociala medier byrå hjälper er även med att ta fram en strategi på sociala medier samt med utvärdering av vilka sociala medier som är rätt för er.

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Så kan vi hjälpa ert företag med sociala medier

Beet är en digital marknadsföringsbyrå som bland annat specialiserar sig på sociala medier och vi kan hjälpa er med alla delar kring sociala medier, bland annat:

  • Ta fram strategi och utvärdera vilka sociala kanaler som är rätt för er
  • Utbilda interna medarbetare så att ni kan arbeta med de sociala kanalerna på egen hand
  • Sköta och underhålla er betalda annonsering i olika sociala kanaler såsom Facebook, Instagram, Linkedin, Snapchat osv.
  • Sköta och underhålla er organiska närvaro i olika sociala medier

Mätning och utvärdering

Mätning och utvärdering är en viktig del av all marknadsföring. Det ger en tydlig indikation om hur företaget presterar i förhållande till de fastställda målen och blir samtidigt ett effektivt redskap i optimeringsarbetet. Om du vill öka din effektiva räckvidd och kvaliteten på marknadsföringen är mätning av insamlad data ovärderlig för att fastställa vad som fungerar bra och vad som kan optimeras ytterligare. Dessa faktorer hjälper dig att uppnå skarpare och mer kvalitativ marknadsföring.

Värdet av att optimera arbetet i de sociala kanalerna

En välskött social kanal kan bli en enorm tillgång. Genom att skapa värde för dina kunder ökar deras intresse och lojalitet, vilket kan leda till att de i sin tur marknadsför företaget genom sitt engagemang i varumärket. Nyckeln till framgångsrika resultat i sociala medier är egentligen mycket enkel; det handlar om att förse potentiella och befintliga kunder med relevant information som engagerar.

Paid social handlar om att förse potentiella och befintliga kunder med relevant information som engagerar

Smartare marknadsföring på sociala medier

Sociala medier marknadsföring handlar inte i första hand om att nå ut till en stor mängd människor, utan att nå ut till rätt målgrupp för ditt varumärke och skapa engagemang. Med dagens välutvecklade tjänster finns alla möjligheter att segmentera, anpassa och rikta marknadsföringen för att passa specifika målgrupper. Vi har därmed möjligheten att skapa effektivare och smartare digital marknadsföring med högre avkastning.

93%

Användare

93 % av internetanvändare nyttjade minst en social nätverksplats i Q3 2020.

80%

Facebook

Facebook är den största plattformen som används av 80 % av svenskarna.

50%

Användare

50 % använder plattformen Instagram dagligen.

Viktigt med en väl utarbetad strategi på sociala medier

Till grund för en lyckad marknadsföring ligger en väl utarbetad strategi för sociala medier. Detta kräver en tydlig målbild samt en förståelse för företagets nuvarande kapacitet och ambition.

Följande frågor hjälper dig att skapa en översikt för att sedan lättare anpassa marknadsföringsarbetet i de sociala kanalerna:

  • Hur kan sociala medier bidra till att uppnå företagets affärsmål?
  • Har företaget olika affärsområden och syften?
  • Kan dessa affärsmål definieras till kvantifierbara mål för kanalen?
  • Har vi de medel som matchar våra ambitioner?
  • Vilka möjligheter finns för att nå ut till specifika målgrupper?
  • Vilka kanaler lämpar sig bäst och vilka skall väljas bort?
  • Hur kan vi anpassa innehållet så att det blir relevant för kunden?
  • Går resultaten att följa upp?

Mätning och utvärdering är en viktig del av all marknadsföring. Det ger en tydlig indikation om hur företaget presterar i förhållande till de fastställda målen och blir samtidigt ett effektivt redskap i optimeringsarbetet. Om du vill öka din effektiva räckvidd och kvaliteten på marknadsföringen är mätning av insamlad data ovärderlig för att fastställa vad som fungerar bra och vad som kan optimeras ytterligare. Dessa faktorer hjälper dig att uppnå skarpare och mer kvalitativ marknadsföring.

SENIOR EMAIL SPECIALIST

Siv Merete Tuer

Annonsera på sociala medier

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med marknadsföring på sociala medier? Vi tittar gärna närmre på ert företag för att se vilka plattformar som passar bäst för just er. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

SENIOR DIGITAL ANALYST

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Head of growth

Martin Hellgren

HITTA ER UNIKA KANALMIX

Vi hjälper er att hitta den digitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Vi är med er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Page Experience Update

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

artiklar

E-postutskick till befintliga vs nya kunder

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00