Målsättning
Målsättningen med SEO grundar sig på hur SEO kan bidra till företagets övergripande mål och var potentialen att kunna synas organiskt finns. Hur kan ökad organisk synlighet bidra till t.ex. er varumärkeskännedom, försäljning av ett visst segment eller generellt öka trafiken till er webbplats? Vi tittar på hur vi kan arbeta med SEO genom kundens köpresa för att täcka upp synlighet för alla faser den potentiella kunden kan finnas i, och lägger extra krut på att få in besökare i just det skede ni önskar.
Målen för SEO som kanal kan generellt delas upp på följande sätt:
Primära SEO-mål
Primära mål med SEO är mål först och främst påverkas av själva SEO arbetet. Antal genomförda köp eller hur lång tid en besökare stannar på en landningssida är exempel på mål där flera faktorer än SEO har inverkan, så som användarvänlighet och säljande produkttexter. De primära målen med SEO grundar sig därför på följande:
- Identifiera relevanta sökord och fraser relaterade till verksamheten
- Optimera befintligt innehåll (både tekniskt och content) ur ett SEO perspektiv för att kunna synas för dessa sökord
- Mäts på ökade positioner i det organiska sökresultatet samt organisk trafik in till webbplatsen
Sekundära SEO-mål
De sekundära målen med SEO är sådant som SEO arbetet kan ha stor påverkan på, men som många gånger avgörs av andra fakorer. Att SEO ska leda till fler konverteringar, alltås t.ex. fler köp eller antal lead, är exempel på ett sekundärt mål. Att genomföra ett köp påverkas t.ex. av produktbilder, hur säljande en text är och användarvänligheten i kassan, medan ifylldnad av ett formulär kan bero på hur formuläret är utformat. Dessa mål är minst lika viktiga och det är ofta här SEO spelar in i era övergripande mål satta för all digital marknadsföring. Genom att nå de primära målen med kanalen, alltså ranking och trafik, så kan vi påverka de sekundära målen, d.v.s. konverteringarna.