Affiliatemarknadsföring

Om affiliate marketing

Affiliatemarknadsföring, eller affiliate marketing, är en digital marknadsföringskanal som går ut på att webbplatser, influencers och andra annonsplatser, så kallade affiliates, marknadsför ert företag på prestationsbasis. Vill ni veta om affiliatemarknadsföring är rätt kanal för ert företag? Vi berättar gärna mer!

Möjligheter med affiliate

- Syns där era användare finns
- Nå effektivt ut till rätt målgrupp
- Öka trafiken till er webbplats
- Öka konverteringar
- Hög konverteringsgrad
- Ni betalar endast när en konvertering skett

Hög konverteringsgrad genom affiliate marketing

Affiliatemarknadsföring har traditionellt sett varit en kanal med stort konverteringsfokus i kanalmixen. En anledning till att konverteringsgraden ofta är hög i denna kanal är själva betalningsmodellen där affiliates får betalt per konvertering oavsett hur mycket trafik de skickar.

Provisionen kan vara en fast summa per lead eller en procentsats på köpbeloppet. Om ni jobbar aktivt med kanalen är det inte ovanligt att 8–10 % av omsättningen kommer härifrån. De senaste åren har affiliatemarknadsföring även använts i arbetet med influencers, antingen som enda strategi eller som komplement till samarbeten med fasta avgifter.

Björn Borg & Amazon

Genom att aktivt hantera Amazons sökords- och produktannonsering (Sponsored Products) lyckades Beet öka den månatliga försäljningen med 735 % och samtidigt sänka CoS med 52 %.

Läs mer

Utforska alla kundcase

Se alla

kundcase

Man of a Kind

Läs mer

kundcase

Academic Work SEO-strategi - 149% ökad synlighet

Läs mer

kundcase

Kjell & Co Omnichannel

Läs mer

Affiliatenätverk

Man jobbar sällan direkt med enskilda affiliates utan vanligtvis går man via ett affiliatenätverk. På så sätt kan man nå ut till fler affiliates och hantera dessa på en gemensam plattform. När man jobbar med affiliatemarknadsföring så måste man göra ett antal strategiska val. Det kan vara svårt att veta vilket affiliatenätverk som passar verksamheten, vilka affiliates man bör jobba med och på vilket sätt. Vissa nätverk är nischade inom influencer marketing och jobbar endast med influencers som affiliates, andra nätverk har ett mycket större utbud av affiliates.

Strategi för affiliatemarknadsföring

För att nå framgång med affiliatemarknadsföring krävs det ett aktivt arbete på kanalen samt att relationerna med ens affiliates byggs upp. Jobbar man med för många olika affiliates riskerar man att tappa man kontrollen, samtidigt som ett samarbete med för få affiliates kan leda till att man inte ser något resultat. Det är viktigt att veta vilka man bör jobba med och vårda relationen med dem. Som ansvarig för affiliatekanalen bör resultatet kontinuerligt följas upp för varje enskild affiliate samt underlätta valet för respektive samarbetspartner att marknadsföra er framför en konkurrent. Några frågor som man bör ställa sig är bland annat:

  • Vad är vår affiliatestrategi?
  • Hur kan vi jobba med affiliates som en del i vår övergripande strategi?
  • Vilka riktlinjer ska vi ha för vårt affiliateprogram?
  • Hur säkerställer vi att riktlinjerna följs?
  • Vilken kommunikationsstrategi ska vi ha?
  • Vilken kompensationsmodell ska vi ha?
  • Vilka nyckeltal är viktiga för oss och hur följer vi upp resultatet?

Hur kan vi på Beet hjälpa er med er affiliatemarknadsföring?

Våra affiliate specialister har god erfarenhet och löpande kontakt med affiliatenätverken Awin, Adtraction, Commission Junction (CJ Affiliate) och Tradedoubler. Vi kan hjälpa dig med allt från strategiformulering och teknisk implementering till daglig kommunikation med affiliates och hantering av ditt affiliatenätverk och affiliateprogram.

Affiliate Marketing Specialist

Maria Jonasson

ÖKA ER FÖRSÄLJNING MED AFFILIATE

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med affiliatemarknadsföring? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Senior digital analyst

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

HEAD OF GROWTH

Martin Hellgren

HITTA ER UNIKA KANALMIX

Vi hjälper er att hitta den digitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Vi är med er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Vad är E-A-T?

Här förklarar vi vad E-A-T står för och hur man bör tänka för att förbättra sitt innehåll och SEO-optimera utifrån riktlinjerna kring ämnet.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Läs mer

artiklar

Visualisera din data med Data Studio

Läs mer

artiklar

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00