Utforska alla kundcase
Affiliatemarknadsföring
Om affiliate marketing
Affiliatemarknadsföring, eller affiliate marketing, är en digital marknadsföringskanal som går ut på att webbplatser, influencers och andra annonsplatser, så kallade affiliates, marknadsför ert företag på prestationsbasis. Vill ni veta om affiliatemarknadsföring är rätt kanal för ert företag? Vi berättar gärna mer!
Möjligheter med affiliate
- Syns där era användare finns
- Nå effektivt ut till rätt målgrupp
- Öka trafiken till er webbplats
- Öka konverteringar
- Hög konverteringsgrad
- Ni betalar endast när en konvertering skett
Hög konverteringsgrad genom affiliate marketing
Affiliatemarknadsföring har traditionellt sett varit en kanal med stort konverteringsfokus i kanalmixen. En anledning till att konverteringsgraden ofta är hög i denna kanal är själva betalningsmodellen där affiliates får betalt per konvertering oavsett hur mycket trafik de skickar.
Provisionen kan vara en fast summa per lead eller en procentsats på köpbeloppet. Om ni jobbar aktivt med kanalen är det inte ovanligt att 8–10 % av omsättningen kommer härifrån. De senaste åren har affiliatemarknadsföring även använts i arbetet med influencers, antingen som enda strategi eller som komplement till samarbeten med fasta avgifter.
Våra fokusområden
Läs mer om våra fokusområden digital marknadsföring, digital marknadsföringsstrategi och digital analys.
Kundcase
Björn Borg & Amazon
Genom att aktivt hantera Amazons sökords- och produktannonsering (Sponsored Products) lyckades Beet öka den månatliga försäljningen med 735 % och samtidigt sänka CoS med 52 %.
Affiliatenätverk
Man jobbar sällan direkt med enskilda affiliates utan vanligtvis går man via ett affiliatenätverk. På så sätt kan man nå ut till fler affiliates och hantera dessa på en gemensam plattform. När man jobbar med affiliatemarknadsföring så måste man göra ett antal strategiska val. Det kan vara svårt att veta vilket affiliatenätverk som passar verksamheten, vilka affiliates man bör jobba med och på vilket sätt. Vissa nätverk är nischade inom influencer marketing och jobbar endast med influencers som affiliates, andra nätverk har ett mycket större utbud av affiliates.
Strategi för affiliatemarknadsföring
För att nå framgång med affiliatemarknadsföring krävs det ett aktivt arbete på kanalen samt att relationerna med ens affiliates byggs upp. Jobbar man med för många olika affiliates riskerar man att tappa man kontrollen, samtidigt som ett samarbete med för få affiliates kan leda till att man inte ser något resultat. Det är viktigt att veta vilka man bör jobba med och vårda relationen med dem. Som ansvarig för affiliatekanalen bör resultatet kontinuerligt följas upp för varje enskild affiliate samt underlätta valet för respektive samarbetspartner att marknadsföra er framför en konkurrent. Några frågor som man bör ställa sig är bland annat:
- Vad är vår affiliatestrategi?
- Hur kan vi jobba med affiliates som en del i vår övergripande strategi?
- Vilka riktlinjer ska vi ha för vårt affiliateprogram?
- Hur säkerställer vi att riktlinjerna följs?
- Vilken kommunikationsstrategi ska vi ha?
- Vilken kompensationsmodell ska vi ha?
- Vilka nyckeltal är viktiga för oss och hur följer vi upp resultatet?
Hur kan vi på Beet hjälpa er med er affiliatemarknadsföring?
Våra affiliate specialister har god erfarenhet och löpande kontakt med affiliatenätverken Awin, Adtraction, Commission Junction (CJ Affiliate) och Tradedoubler. Vi kan hjälpa dig med allt från strategiformulering och teknisk implementering till daglig kommunikation med affiliates och hantering av ditt affiliatenätverk och affiliateprogram.
Kontakta oss
Affiliate Marketing Specialist
Maria Jonasson
ÖKA ER FÖRSÄLJNING MED AFFILIATE
Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med affiliatemarknadsföring? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Kontakta oss så berättar vi mer!
Senior digital analyst
Martin Frönmark
KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS
Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!
DIGITAL MARKETING STRATEGIST
Saeid Sasan
LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI
Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!
HEAD OF GROWTH
Martin Hellgren
HITTA ER UNIKA KANALMIX
Vi hjälper er att hitta den digitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Vi är med er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!
Be inspired
Vad är E-A-T?
Här förklarar vi vad E-A-T står för och hur man bör tänka för att förbättra sitt innehåll och SEO-optimera utifrån riktlinjerna kring ämnet.
Kontakta oss
Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?
info@beet.se