Ad Rank - annonsernas position på Google
Huruvida ni som annonsör kommer att synas i Google med era annonser mot sökordet, och på vilken plats på resultatsidan ni landar, påverkas av ett antal avgörande faktorer. Dessa faktorer hamnar under samlingstermen Ad Rank.
Googles mål är att användare endast ska se så relevanta annonser som möjligt och av den anledningen är det följande faktorer som får stor påverkan i en auktion:
Annonsens relevans
Annonsens relevans mäts baserat på hur väl annonsen möter det som användaren söker efter. Att annonsen tydligt svarar på det användaren efterfrågar säkerställer att annonsörer inte enbart kan betala sig till en högre plats med ett mindre relevant erbjudande.
Historisk CTR
En utvärdering av den förväntade CTR:en som din annons kommer att ha baseras på den historiska CTR:en annonsen haft. Därför är det viktigt att annonser A/B-testas regelbundet för att hitta den bästa annonsen för er produkt eller tjänst.
Upplevelse av landningssida
Det är viktigt att användaren hittar rätt information efter att de klickat på annonsen. Landningssidan behöver ha gott om unikt innehåll nära relaterat till sökordet och annonsen. Det är också viktigt att sidan är lättnavigerad och hjälper användaren att använda siten. Jobbar man aktivt med SEO brukar man som regel ha högre landing page experience, som termen heter på engelska.