SEM - Sökmotormarknadsföring

Effektiv synlighet med SEM-annonsering

SEM är en förkortning av Search Engine Marketing, sökmotormarknadsföring, vilket möjliggör annonsering på sökmotorer. Beet är Google Premier Partner, samt Microsoft Advertising Partners, och hjälper er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Här kan du läsa mer om kanalen och hur vi kan hjälpa dig med SEM-annonsering. Vill du veta vilken potential SEM har för just er? Kontakta oss i formuläret nedan och få möjlighet till en kostnadsfri check!

Möjligheter med SEM

- Öka er försäljning effektivt
- Syns på världens största sökmotorer
- Plattformar: Google Ads & Microsoft Advertising
- Syns högst upp i sökresultaten
- Betala endast för antal klick på annonserna
- Kampanjerna kan samverka och dra nytta av varandra
- Flertal olika annonstyper
- Lätt att mäta resultat
- A/B-testning

Varför Beet som er SEM-byrå?

Som kund hos oss på Beet så arbetar ni med en Google Premier Partner, vilket är Googles högsta nivå av partnerskap för kompetens och resultat. Våra SEM-specialister har en strikt datadriven inriktning kombinerat med djup expertis och en ständig strävan efter ny kunskap. Det innebär att specialisterna ständigt har koll på hur annonserna ska optimeras för att få bästa möjliga resultat av er annonseringsbudget. Som Premier Partner certifieras vi av Google och får därmed ta del av deras särskilda utbildningar och föreläsningar, samt får information om Google Ads produktuppdateringar m.m. Det ger oss möjlighet att snabbt optimera era annonser efter de nyaste insikterna och branschuppdateringarna.

Beet är även certifierade Microsoft Advertising Partners. Det innebär att du som kund kan vara säker på att våra SEM-specialister arbetar enligt de bästa metoderna i alla annonskonton. Microsoft Ads hette tidigare Bing Ads och med hjälp av denna annonsplattform når vi den andelen som inte använder Googles sökmotor.

De första stegen tillsammans med Beet

När ni har anlitat oss som er SEM-byrå sker följande:

  1. Ett uppstartsmöte där vi lär känna ert företag, era utmaningar och era affärsmål
  2. Analys av nuläget, tar fram en SEM-strategi och identifierar prioriterade åtgärder
  3. Löpande arbete med SEM, helt utefter era behov
  4. Kontinuerliga avstämningar och redogörelse av resultat

I vår dagliga hantering och uppsättning av SEM ingår:

  • Uppsättning av Google Ads- och/eller Microsoft Ads konto
  • Kontostruktur och uppsättning av spårning
  • Uppsättning och utformande av kampanjer och annonser riktade till respektive målgrupp
  • Löpande optimering för att nå uppsatta mål och KPI:er
  • Analys och rapportering av genomförd annonsering

Tveka inte på att höra av dig om du vill veta hur vi tillsammans kan maximera effekten av er SEM-annonsering. Vi är en digital marknadsföringsbyrå i Stockholm och Malmö som kan hjälpa er med samtliga digitala kanaler. Vi erbjuder möjlighet till en kostnadsfri Micro Health Check för några företag per månad. Kontakta då oss i formuläret nedan och välj ärende "jag vill ha en micro health check"!

Senior SEM Specialist

Kevin Wahlström

Öka er försäljning med SEM

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med SEM? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Välj ärende "Jag vill ha en Micro Health Check" i kontakta oss-formuläret nedan och berätta mer om ert företag för att få möjlighet till en kostnadsfri SEM-check!

Kontakta oss

Senior digital analyst

Martin Frönmark

Kontinuerlig testning och analys

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Digital marketing strategist

Saeid Sasan

Lyckas med er digitala strategi

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

SEM och synergier med andra kanaler

Beet är en fullservicebyrå med specialister inom ett flertal digitala kanaler, vilket innebär att vi har ett tätt samarbete kanalerna emellan. Vi ser till att kanalerna samspelar och att vi drar nytta av synergierna kanalerna emellan om ni väljer att jobba med flera kanaler hos oss. SEM kan främst dra stor nytta av SEO och kan leda till att ni ökar era chanser att få en högre exponering till en lägre kostnad. Synergierna mellan SEO och SEM kan leda till högre relevans och lägre klickpriser för era annonser. Genom att optimera era landningssidor kan vi öka annonsernas Quality Score, ett betyg från Google som påverkar kostnaden per klick (CPC). En optimerad landningssida för era annonser ökar även chansen att personen som klickar in konverterar.

Vad är SEM?

Det sker över 90.000 sökningar varje sekund på Google världen över, där 15 % av dem är helt nya. Detta gör att landskapet av sökningar på Google alltid är dynamiska och volatila. Samtidigt är konkurrensen om sökorden extremt hög och det blir snabbt viktigt att kunna avgöra hur du bäst bör agera för att få tillbaka mest värde av din mediabudget.

Precis som SEO och Google Shopping, handlar SEM om att synas i sökresultaten i sökmotorer, även om det sker på olika sätt. Om SEM-annonsering görs på rätt sätt är det en mycket lönsam kanal där du snabbt kan se resultat. SEM är en effektiv marknadsföringsmodell som låter annonsörer betala för att synas på utvalda platser på sökmotorers resultatsida. Det tillåter annonsören att visa relevanta annonser eller matchade produkter mot ett sökord. I Sverige är det först och främst Google man annonserar på men det finns även trafik i Microsoft Ads där det kan vara bra att synas. På andra marknader ser marknadsandelarna mellan sökmotorerna lite olika ut och då kan det även vara lämpligt att annonsera på andra sökmotorer.

Till skillnad från traditionell media, betalar ni bara när någon faktiskt klickar på annonsen ni visat. Att ha möjligheten att synas vid de tillfällen då användaren letar efter information är det som gör sökmotormarknadsföring unik som modell.

Hur fungerar SEM?

Varje gång en sökning sker på Google, landar sökningen i en auktion. Denna auktion baseras på det sökord eller fras som användaren skrivit in i sökfältet. Sökningen matchas då mot de sökord som annonsören valt att buda på och en annons visas.

För att lyckas väl med sökordsmarknadsföringen är det viktigt att man gör en grundläggande sökordsanalys och har den potentiella intentionen bakom sökfrasen i åtanke när man väljer sökord. Man kan kategorisera in intentioner i 3 kategorier: Information-, Inspiration-, och Köpintention. När man har identifierat vad användaren ska göra på webbplatsen dit trafiken skickas så är det lättare att välja ut sökord som speglar användarens behov.

Ad Rank - annonsernas position på Google

Huruvida ni som annonsör kommer att synas i Google med era annonser mot sökordet, och på vilken plats på resultatsidan ni landar, påverkas av ett antal avgörande faktorer. Dessa faktorer hamnar under samlingstermen Ad Rank.

Googles mål är att användare endast ska se så relevanta annonser som möjligt och av den anledningen är det följande faktorer som får stor påverkan i en auktion:

Annonsens relevans

Annonsens relevans mäts baserat på hur väl annonsen möter det som användaren söker efter. Att annonsen tydligt svarar på det användaren efterfrågar säkerställer att annonsörer inte enbart kan betala sig till en högre plats med ett mindre relevant erbjudande.

Historisk CTR

En utvärdering av den förväntade CTR:en som din annons kommer att ha baseras på den historiska CTR:en annonsen haft. Därför är det viktigt att annonser A/B-testas regelbundet för att hitta den bästa annonsen för er produkt eller tjänst.

Upplevelse av landningssida

Det är viktigt att användaren hittar rätt information efter att de klickat på annonsen. Landningssidan behöver ha gott om unikt innehåll nära relaterat till sökordet och annonsen. Det är också viktigt att sidan är lättnavigerad och hjälper användaren att använda siten. Jobbar man aktivt med SEO brukar man som regel ha högre landing page experience, som termen heter på engelska.

90 000

Sökningar per sekund

Varje sekund görs det mer än 90 000 sökningar på Google världen över, vilket innebär omkring 8 miljarder sökningar per dag i sökmotorn.

92,54%

Marknadsandelar

Google dominerar sökmarknaden och hade år 2020 hela 92,54% marknadsandel.

87%

Ökning i revenue

På ett år ökade vi revenue med 87% genom SEM-kanalen för en utav våra e-commercekunder, med en ökning på 53% i spend.

Budgivning - en del inom strategin för SEM

Budet är det ni är villiga att betala för ett klick på annonsen. Kostnaden per klick påverkas av sökord, branschen ni befinner er i och produkten eller tjänsten ni annonserar för. Förutom bud tar Google också med andra faktorer i beräkningen. Kontexten kring användaren är en del av det, som exempelvis vilken plattform användaren söker på, var den befinner sig och vilken tid på dygnet sökningen sker.

Alla dessa delar arbetar tillsammans och utgör mekanismen i sökordsmarknadsföring och behöver hanteras med skicklighet för att marknadsföringen ska bli så effektiv som möjligt.

Allt du behöver veta om digital B2B-marknadsföring

För B2B-företag kan marknadsföringen kännas övermäktig och svårhanterlig. Oftast är kundresorna längre och mer komplexa, samtidigt som målgrupperna oftast är mindre än i klassisk B2C-marknadsföring. Här går vi igenom allt du behöver veta för att lyckas med B2B-marknadsföring!

Läs mer

2022-01-24

3 sätt ditt företag kan synas på Google

Hur syns man på Google som företag? Med en befolkning där ca 60% av svenskarna googlar varje dag och 80% gör en sökning på Google innan ett köp, är det en självklarhet att allt fler ställer sig den frågan. Vi listar 3 olika sätt att synas på Google och reder ut det här med kostnader. Läs mer!

Läs mer

2022-03-17

Google MUM update

Google MUM är en ny avancerad AI-teknologi skapat för att ge användarna maximalt resultat av information när de gör sökningar. Här går vi detaljerat igenom vad Google MUM är och vad uppdateringen innebär. Läs mer!

Läs mer

2021-03-31

Så lyckas ni med er displayannonsering

Genom att annonsera i Googles displaynätverk kan du nå rätt användare vid rätt tidpunkt oavsett var i köpresan de befinner sig. Läs om hur du lyckas med din displaymarknadsföring!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00