SEM - Sökmotormarknadsföring

OM SEM-annonsering

SEM är en förkortning av Search Engine Marketing, sökmotormarknadsföring, vilket möjliggör annonsering på sökmotorer. Att ha möjligheten att synas vid de tillfällen då användaren letar efter information är det som gör sökmotormarknadsföring unik som modell. Beet är Premier Google Partner och hjälper er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering.

Möjligheter med SEM

- Öka er försäljning effektivt
- Syns på världens största sökmotorer
- Syns högst upp i sökresultaten
- Betala endast för antal klick på annonserna
- Kampanjerna kan samverka och dra nytta av varandra

Hur kan Beet hjälpa er med er SEM strategi?

Som kund hos oss på Beet så arbetar ni med en Google premier partner, som innebär Googles högsta partner-ranking för kompetens och resultat. Våra SEM-Specialister har en strikt datadriven inriktning kombinerat med djup expertis och en ständig strävan efter ny kunskap. Som Premier Partner certifieras vi av Google samt får tillgång till, och deltar i, deras särskilda utbildningar och föreläsningar.

I vår dagliga hantering och uppsättning ingår:

  • Uppsättning av Google Ads- och/eller Microsoft Ads konto
  • Kontostruktur
  • Uppsättning och utformande av kampanjer och annonser riktade till respektive målgrupp
  • Uppsättning av spårning
  • Löpande optimering för att nå uppsatta mål och KPI:er
  • Analys och rapportering av genomförd annonsering

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Vad är SEM?

Det sker över 90.000 sökningar varje sekund på Google världen över, där 15 % av dem är helt nya. Detta gör att landskapet av sökningar på Google alltid är dynamiska och volatila. Samtidigt är konkurrensen om sökorden extremt hög och det blir snabbt viktigt att kunna avgöra hur du bäst bör agera för att få tillbaka mest värde av din mediabudget.

Precis som SEO och Google Shopping, handlar SEM om att synas i sökresultaten i sökmotorer, även om det sker på olika sätt. SEM är en effektiv marknadsföringsmodell som låter annonsörer betala för att synas på utvalda platser på sökmotorers resultatsida. Det tillåter annonsören att visa relevanta annonser eller matchade produkter mot ett sökord. I Sverige är det först och främst Google man annonserar på men det finns även trafik i Microsoft Ads där det kan vara bra att synas. På andra marknader ser marknadsandelarna mellan sökmotorerna lite olika ut och då kan det även vara lämpligt att annonsera på andra sökmotorer.

Till skillnad från traditionell media, betalar ni bara när någon faktiskt klickar på annonsen ni visat. Att ha möjligheten att synas vid de tillfällen då användaren letar efter information är det som gör sökmotormarknadsföring unik som modell.

90 000

Sökningar per sekund

Varje sekund görs det mer än 90 000 sökningar på Google världen över, vilket innebär omkring 8 miljarder sökningar per dag i sökmotorn.

92,54%

Marknadsandelar

Google dominerar sökmarknaden och hade år 2020 hela 92,54% marknadsandel.

87%

Ökning i revenue

På ett år ökade vi revenue med 87% genom SEM-kanalen för en utav våra e-commercekunder, med en ökning på 53% i spend.

Hur fungerar SEM?

Varje gång en sökning sker på Google, landar sökningen i en auktion. Denna auktion baseras på det sökord eller fras som användaren skrivit in i sökfältet. Sökningen matchas då mot de sökord som annonsören valt att buda på och en annons visas.

För att lyckas väl med sökordsmarknadsföringen är det viktigt att man gör en grundläggande sökordsanalys och har den potentiella intentionen bakom sökfrasen i åtanke när man väljer sökord. Man kan kategorisera in intentioner i 3 kategorier: Information-, Inspiration-, och Köpintention. När man har identifierat vad användaren ska göra på webbplatsen dit trafiken skickas så är det lättare att välja ut sökord som speglar användarens behov.

Ad Rank - annonsernas position på Google

Huruvida ni som annonsör kommer att synas med era annonser mot sökordet, och på vilken plats på resultatsidan ni landar, påverkas av ett antal avgörande faktorer. Dessa faktorer hamnar under samlingstermen Ad Rank.

Googles mål är att användare endast ska se så relevanta annonser som möjligt och av den anledningen är det följande faktorer som får stor påverkan i en auktion:

Annonsens relevans

Annonsens relevans mäts baserat på hur väl annonsen möter det som användaren söker efter. Att annonsen tydligt svarar på det användaren efterfrågar säkerställer att annonsörer inte enbart kan betala sig till en högre plats med ett mindre relevant erbjudande.

Historisk CTR

En utvärdering av den förväntade CTR:en som din annons kommer att ha baseras på den historiska CTR:en annonsen haft. Därför är det viktigt att annonser A/B-testas regelbundet för att hitta den bästa annonsen för er produkt eller tjänst.

Upplevelse av landningssida

Det är viktigt att användaren hittar rätt information efter att de klickat på annonsen. Landningssidan behöver ha gott om unikt innehåll nära relaterat till sökordet och annonsen. Det är också viktigt att sidan är lättnavigerad och hjälper användaren att använda siten. Jobbar man aktivt med SEO brukar man som regel ha högre landing page experience, som termen heter på engelska.

Budgivning - en del inom strategin för SEM

Budet är det ni är villiga att betala för ett klick på annonsen. Kostnaden per klick påverkas av sökord, branschen ni befinner er i och produkten eller tjänsten ni annonserar för. Förutom bud tar Google också med andra faktorer i beräkningen. Kontexten kring användaren är en del av det, som exempelvis vilken plattform användaren söker på, var den befinner sig och vilken tid på dygnet sökningen sker.

Alla dessa delar arbetar tillsammans och utgör mekanismen i sökordsmarknadsföring och behöver hanteras med skicklighet för att marknadsföringen ska bli så effektiv som möjligt.

Senior SEM Specialist

Kevin Wahlström

Öka er försäljning med SEM

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med sökordsmarknadsföring? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Senior digital analyst

Martin Frönmark

Kontinuerlig testning och analys

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Digital marketing strategist

Saeid Sasan

Lyckas med er digitala strategi

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Head of Growth

Martin Hellgren

Hitta er unika kanalmix

Vi hjälper er att hitta den digitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Vi är med er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

HR Manager

Andrea Bäccman

Bli vår kollega

Beet är rätt arbetsplats för dig som tycker att martech är spännande och vill utvecklas för att nå din fulla potential. Vi söker efter dig som tillsammans med oss vill vara med och utveckla framtidens martech tjänster. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Så lyckas ni med er displayannonsering

Genom att annonsera i Googles displaynätverk kan du nå rätt användare vid rätt tidpunkt oavsett var i köpresan de befinner sig. Läs om hur du lyckas med din displaymarknadsföring!

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

kundcase

Man of a Kind

Läs mer

kundcase

Kjell & Co Omnichannel

Läs mer

kundcase

Björn Borg & Amazon

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00