LinkedIn-annonsering

Nå rätt målgrupp med annonsering på LinkedIn

Med marknadsföring på sociala medier som LinkedIn kan du effektivt nå ut till rätt målgrupp. Det som är unikt med marknadsföring på LinkedIn är den informationen som erbjuds kring dess användare, såsom arbetshistoria och studier. Det gör att vi ofta ser lyckade kampanjer för dessa målgrupper. LinkedIn rekommenderas ofta som en kanal för B2B-annonsering, men passar även för B2C. Här kan ni läsa mer om LinkedIn-annonsering samt hur vi kan hjälpa ert företag. Är du nyfiken på hur vi skulle kunna hjälpa just ert företag? Kontakta oss så berättar vi mer!

Möjligheter med LinkedIn-annonsering

- Öka varumärkeskännedomen med relevanta annonser
- Annonser kan riktas till specifika yrkesroller/utbildningar
- Precis segmentering av målgrupper
- Passar bra för B2B, men även B2C
- Lead-Gen formulär, för att generera relevanta leads
- Sponsored InMails som är kostnadseffektiva och relevanta
- Remarketing på ex. Facebook, kan baseras på LinkedIn-data

Så hjälper Beet er med marknadsföring på LinkedIn

Beet är en fullservicebyrå med specialister inom flera olika digitala kanaler. När ni anlitar oss som er sociala medier-byrå kan vi antingen erbjuda en helhetslösning eller endast hjälpa er med en specifik marknadsföringskanal. Om LinkedIn låter som en intressant plattform för er och som en relevant annonseringsmöjlighet för ert företag kan vi på Beet erbjuda hjälp med följande:

  • Sätta en strategi anpassad utifrån ert företag
  • Starta upp ett annonskonto med korrekt spårning och betallösning
  • Sätta upp alla kampanjer efter strategiplan
  • Löpande hantera annonskontot och optimera mot uppsatta KPI-mål
  • Analysera resultat och skapa rapporter anpassade efter era mål
  • Kontinuerligt utvärdera och förbättra kampanjerna

Vad händer när ni anlitar Beet som er LinkedIn-byrå?

  1. Vi analyserar nuläget och lär känna ert företag och era utmaningar
  2. Vi tar fram en strategi och planerar kommande kampanjer utifrån era mål
  3. Löpande arbete med kampanjerna, både tillfälliga kampanjer och always-on kampanjer
  4. Löpande avstämningar och presentation av resultat

Vill du veta hur vi tillsammans kan maximera effekten av er annonsering på sociala medier? Vi erbjuder möjlighet till en kostnadsfri Micro Health Check för några företag per månad där vi analyserar nuläge och potential. Kontakta oss då nedan och välj ärende "jag vill ha en micro health check"!

SENIOR PAID SOCIAL SPECIALIST

David Svensson

Annonsera på LinkedIn

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med marknadsföring på sociala medier? Vi tittar gärna närmre på ert företag för att se vilka plattformar som passar bäst för just er. Välj ärende "Jag vill ha en Micro Health Check" i kontakta oss-formuläret nedan och berätta mer om ert företag för att få möjlighet till en kostnadsfri Paid Social-check!

Kontakta oss

SENIOR DIGITAL ANALYST

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Allt du behöver veta om digital B2B-marknadsföring

För B2B-företag kan marknadsföringen kännas övermäktig och svårhanterlig. Oftast är kundresorna längre och mer komplexa, samtidigt som målgrupperna oftast är mindre än i klassisk B2C-marknadsföring. Här går vi igenom allt du behöver veta för att lyckas med B2B-marknadsföring!

Läs mer

Varför marknadsföring på LinkedIn?

Som tidigare nämnt får vi ta del av väldigt unik information om användarna på LinkedIn. Detta innebär att vi kan rikta våra annonser på ett annorlunda sätt än andra sociala kanaler. Det är till exempel möjligt att nå personer som sitter på en specifik arbetsroll eller personer som har studerat ett visst program. På det sättet kan vi erbjuda väldigt relevant annonsering till rätt personer.

Även om LinkedIn är en plattform inriktad på yrkesprofessionella och företag så betyder inte det att det endast är annonsering specifikt för B2B som fungerar. Möjligheterna sträcker sig förbi det och vi på Beet kan hjälpa dig komma fram till rimliga alternativ för ditt företag.

65%

Användning tjänstemän

65% av tjänstemän använder LinkedIn

60%

Användning högutbildade

60% av högutbildade använder LinkedIn

55%

Användare privat sektor

55% av de som jobbar i privat sektor använder LinkedIn

Om LinkedIn

LinkedIn är ett socialt nätverk för yrkesprofessionella och företag. Där finns även möjlighet att annonserna på LinkedIn genom self-service annonseringsverktyget Campaign Manager. Inom LinkedIn annonsering kan annonserna visas på LinkedIn men även i LinkedIns Audience Network som är hemsidor och appar hos partners.

När är LinkedIn marknadsföring ett bra alternativ?

Annonsering på LinkedIn är intressant att använda om man till exempel försöker hitta nya kontakter, B2B-kunder och samarbetspartners eller om man vill anställa nya personer. För att kunna annonsera på LinkedIn krävs det att man har en organisk LinkedIn-sida och ett annonskonto, så kallade Campaign Manager.

På LinkedIn så betalar man antingen för CPC (kostnad per klick) eller för CPM (Kostnad per tusen visningar). Minimum budget för LinkedIn är 70kr per dag. Jobbannonser är något dyrare och kostar 180kr per dag.

LinkedIn är den enda plattformen där vi har tillgång till så pass mycket information kring användares arbetshistoria och studier

Målgrupper och annonser på LinkedIn

Målgrupper

Det finns flera olika sätt att bygga målgrupper på för LinkedIn annonsering, bland annat utifrån platser, målgruppsegenskaper som företag, arbetslivserfarenhet, utbildning, demografi, intressen och egenskaper. Med hjälp av målgruppsmatchning så kan man skapa anpassade målgrupper. Det är viktigt att målgruppen är relevant för annonseringen men det krävs minst 300 medlemmar i en målgrupp för att kunna annonsera på LinkedIn.

Annonser

Det finns flera typer av annonsformat och de olika annonsformaten lämpar sig olika bra beroende på vilken målsättning man har. Annonserna behöver också anpassas beroende på vilken plattform de visas på. Sponsrat innehåll är synligt i användarens flöde på dator, mobil eller tablet. Sponsrade InMails är personliga annonser som levereras direkt till användaren inkorg på LinkedIn och ser ut som ett meddelande, detta innebär att användaren får en meddelande-notis. Text-annonser är ett enkelt format som antingen visas i högra hörnet eller högst upp i flödet.

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

artiklar

Page Experience Update

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se