LinkedIn annonsering

Genom marknadsföring på sociala medier kan du effektivt nå ut till rätt målgrupp. Det som är unikt med marknadsföring på LinkedIn är den informationen som erbjuds kring dess användare. Det är den enda plattformen där vi har tillgång till så pass mycket information kring användares arbetshistoria och studier, vilket gör att vi här ofta ser lyckade kampanjer för dessa målgrupper.

Här kan ni läsa mer om LinkedIn annonsering samt hur vi kan hjälpa ert företag med en framgångsrik strategi på kanalen. Är du nyfiken på hur vi skulle kunna hjälpa just ert företag? Kontakta oss så berättar vi mer!

Varför marknadsföring på LinkedIn?

Som tidigare nämnt får vi ta del av väldigt unik information om dess användare. Detta innebär att vi kan rikta våra annonser på ett annorlunda sätt än andra sociala kanaler. Det är t.ex. möjligt att nå personer som sitter på en specifik arbetsroll, eller personer som har studerat ett visst program, på det sättet kan vi erbjuda väldigt relevant annonsering till rätt personer.

Även om LinkedIn är en plattform inriktad på yrkesprofessionella och företag så betyder inte det att det endast är annonsering specifikt för b2b som fungerar. Möjligheterna sträcker sig förbi det och vi på Beet kan hjälpa dig komma fram till rimliga alternativ för ditt företag.

65%

Användning tjänstemän

65% av tjänstemän använder LinkedIn

50%

Användning högutbildade

60% av högutbildade använder LinkedIn

55%

Användare privat sektor

55% av de som jobbar i privat sektor använder LinkedIn

Om LinkedIn

LinkedIn är ett socialt nätverk för yrkesprofessionella och företag. Där finns även möjlighet att annonserna på LinkedIn genom self-service annonseringsverktyget Campaign Manager. Inom LinkedIn annonsering kan annonserna visas på LinkedIn men även i LinkedIns Audience Network som är hemsidor och appar hos partners.

När är LinkedIn marknadsföring ett bra alternativ?

Annonsering på LinkedIn är intressant att använda om man till exempel försöker hitta nya kontakter, B2B kunder och samarbetspartners eller om man vill anställa nya personer. För att kunna annonsera på LinkedIn krävs det att man har en organisk LinkedIn-sida och ett annonskonto, så kallade Campaign manager.

På LinkedIn så betalar man antingen för CPC (kostnad per klick) eller för CPM (Kostnad per tusen visningar). Minimum budget för LinkedIn är 70kr per dag. Jobbannonser är något dyrare och kostar 180kr per dag.

LinkedIn är den enda plattformen där vi har tillgång till så pass mycket information kring användares arbetshistoria och studier

Målgrupper och annonser på LinkedIn

Målgrupper

Det finns flera olika sätt att bygga målgrupper på för LinkedIn annonsering, bland annat utifrån platser, målgruppsegenskaper som företag, arbetslivserfarenhet, utbildning, demografi, intressen och egenskaper. Med hjälp av målgruppsmatchning så kan man skapa anpassade målgrupper. Det är viktigt att målgruppen är relevant för annonseringen men det krävs minst 300 medlemmar i en målgrupp för att kunna annonserna på LinkedIn.

Annonser

Det finns flera olika typer av annonsformat och olika annonsformat lämpar sig olika bra beroende på vilken målsättning man har. Annonserna behöver också anpassas beroende på vilken plattform de visas på. Sponsrat innehåll är synligt i användarens flöde på dator, mobil eller tablet. Sponsrade InMails är personliga annonser som levereras direkt till användaren inkorg på LinkedIn och ser ut som ett meddelande, detta innebär att användaren får en meddelande-notis. Text-annonser är ett enkelt format som antingen visas i högra hörnet eller högst upp i flödet.

Så hjälper vi er med marknadsföring på LinkedIn

Om LinkedIn låter som en intressant plattform för dig och som en relevant annonseringsmöjlighet för ditt företag så kan vi på Beet erbjuda dig hjälp med följande:

  • Sätta en strategi anpassad för ditt företag
  • Starta upp ett annonskonto med korrekt spårning och betallösning
  • Sätta upp alla kampanjer efter strategiplan
  • Löpande hantera annonskontot och optimera mot uppsatta KPI-mål
  • Analysera resultat och skapa rapporter anpassade efter era mål
  • Kontinuerligt komma med idéer och ge förslag på vad som skulle kunna förbättra resultatet

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

artiklar

Page Experience Update

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00