Annonsera på Facebook

FÅ ÖKAD TILLVÄXT MED ANNONSERING PÅ FACEBOOK

Med Facebook-annonsering kan ni effektivt nå nya användare och stärka ert varumärke för att få företaget att växa. Beet arbetar datadrivet, vilket gör att ni kan få ut mesta möjliga av era kampanjer. Här kan ni läsa mer om annonsering på Facebook, synergierna med Instagram-annonsering och hur vi kan hjälpa ert företag. Är du nyfiken på hur vi skulle kunna hjälpa just ert företag? Kontakta oss i formuläret nedan och få möjlighet till en kostnadsfri Micro Health Check!

Få hjälp med Facebook-annonsering av Beet

- Ni får en pålitlig partner med stor passion för digital marknadsföring
- Vi hjälper er med allt ifrån framtagning av material till strategi och uppföljning
- Få en skräddarsydd lösning utefter era behov
- Beet är Meta Business Partner och håller oss uppdaterade på best practices
- Dra nytta av synergierna med andra digitala kanaler

Varför Beet som er Facebook byrå?

Med Beet som byrå får ni en pålitlig partner med erfarna specialister inom flera olika kanaler och branscher. Vi arbetar aktivt med er marknadsföring på Facebook för att på ett effektivt sätt nå ut till rätt målgrupp och skapa engagemang. Våra specialister arbetar datadrivet för att lägga er mediabudget där faktiska siffror visar att det är som mest lönsamt.

Vi på Beet kan hjälpa dig med annonsering på Facebook genom att:

  • Sätta en strategi anpassad för ditt företag
  • Starta upp ett annonskonto med korrekt spårning och betallösning, alternativt sätta oss in i ert befintliga konto
  • Sätta upp alla kampanjer efter strategiplanen
  • Rådgivning vid framtagning av material
  • Hjälpa till med copy för era annonser
  • Löpande hantera annonskontot och optimera mot uppsatta KPI-mål
  • Analysera resultat och skapa rapporter anpassade efter era mål
  • Kontinuerligt utvärdera och förbättra kampanjerna
  • Bistå med utbildning för era anställda

Beet erbjuder även experthjälp inom flera andra digitala marknadsföringskanaler, såsom YouTube, SEO och Marketing Automation. För att ni ska kunna få maximal effekt av er digitala marknadsföring samarbetar våra kanalspecialister kanalerna emellan.

De första stegen tillsammans med Beet

  1. Vi analyserar nuläget och lär känna ert företag och era utmaningar
  2. Vi tar fram en strategi och planerar kommande kampanjer utifrån era mål
  3. Löpande arbete med kampanjerna, både tillfälliga kampanjer och always-on kampanjer
  4. Löpande avstämningar och presentation av resultat

Hör gärna av dig om du vill veta hur vi tillsammans kan maximera effekten av er sociala medier-marknadsföring. Vi erbjuder möjlighet till en kostnadsfri Micro Health Check för några företag per månad. Kontakta oss i formuläret nedan om det låter intressant och välj ärende "jag vill ha en micro health check"!

SENIOR PAID SOCIAL SPECIALIST

David Svensson

Annonsera på Facebook & Instagram

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med marknadsföring på sociala medier? Vi tittar gärna närmre på ert företag för att se vilka plattformar som passar bäst för just er. Välj ärende "Jag vill ha en Micro Health Check" i kontakta oss-formuläret nedan och berätta mer om ert företag för att få möjlighet till en kostnadsfri Paid Social-check!

Kontakta oss

SENIOR DIGITAL ANALYST

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Synergier – Instagram och Facebook

Facebook och Instagram ägs båda av bolaget Meta. I Metas annonsering ingår placeringen Audience network, ett närverk för annonsering som även innefattar hemsidor och appar. Utöver detta ingår även Messenger. Då annonseringen för båda plattformarna hanteras i samma verktyg är det enkelt att använda samma annonsmaterial för både Instagram och Facebook. Vi inkluderar mestadels både Facebook och Instagram vid annonsering eftersom det brukar generera bäst resultat. Annonsering på båda plattformar möjliggör att nå en större målgrupp och att vi kan optimera utifrån den bäst presterande plattformen. Genom annonsering på båda plattformarna kan du nå ut till en stor andel av användare på sociala medier på ett kostnadseffektivt sätt.

För att över huvud taget kunna annonsera på Facebook krävs det att ni har en organisk Facebook-sida och en Facebook-pixel installerad på webbplatsen. Om detta är något ni saknar helt hjälper vi er att sätta upp det, annars säkerställer vi att detta är korrekt uppsatt. Om ni säljer produkter kan vi skapa en produktfeed och en katalog i Facebook Catalog Manager som bland annat kan användas för karusell- och samlingsannonser, men även för dynamiska produktannonser.

Vid annonsering på Facebook är det viktigt att A/B-testa, vilket är en självklar del inom våra specialisters arbete. Vi A/B-testar kontinuerligt kampanjmålsättningar, målgrupper samt annonsutformningar för att säkerställa att vi levererar ett arbete baserat på data.

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Varför marknadsföring på Facebook?

Facebook är den sociala medier-plattform som har flest dagliga användare, därför kan ni nå ut till en stor andel av sociala medier-användare via Facebook-annonsering. Jämfört med traditionell marknadsföring och andra sociala kanaler brukar Facebook-annonsering vara mer kostnadseffektivt.

En annan styrka med annonsering på Facebook är att det är möjligt att nå användare som inte är medvetna om varumärket sedan tidigare. Det går även att rikta annonseringen till befintliga kunder genom retargeting, exempelvis de som har besökt er webbplats, interagerat med er Facebook-sida eller via kundlistor. Genom att sätta en tydlig strategi utefter ert företagsbehov, är det möjligt att skapa en konverteringstratt som ger en bra konverteringsgrad.

Inom annonsering på Facebook ingår även annonsering på Instagram, Messenger samt annonsplatser på hemsidor och appar utanför Facebook, så kallade Audience Network. Annan sociala medier-marknadsföring vi kan hjälpa ert företag med är exempelvis Twitter-annonsering, Snapchat-annonsering, LinkedIn-annonsering, TikTok-annonsering och Pinterest-annonsering.

Målgrupper för annonser på Facebook

Det finns flera olika sätt att bygga målgrupper på, bland annat:

  • Era Facebook-följare
  • Visningar av er Facebook-sida
  • Engagemang
  • Demografi
  • Vilka intressen eller beteenden användaren har visat
  • Så kallade lookalikes

En lookalike-målgrupp är personer som liknar en befintlig målgrupp som du valt, en så kallad anpassad målgrupp. En anpassad målgrupp kan komma från olika datakällor, antingen från webbsidan, kundlistor, app-aktiviteter eller från Facebooks källor som exempelvis Instragram-konto, Facebook-sidan, Lead-formulär, Event, Shopping eller Instant Experience.

80%

Användning Facebook

80 % av Sveriges befolkning använder sociala plattformen Facebook

53%

Besök Facebook

53 % av internetanvändarna använder Facebook dagligen

18%

Facebook-engagemang

Engagemanget på Facebook är 18 % högre på torsdagar och fredagar

Annonsformat på Facebook

Olika annonsformat lämpar sig olika bra beroende på vilken målsättning ni har och annonserna behöver också anpassas beroende på vilken plattform de visas på. De olika annonsformaten är:

  • Bild och videoannonser
  • Karusellannonser med flera bildkort
  • Samlingsannonser
  • Organiska inlägg som annonseras i Ads manager
  • Dynamic Product Ads, så kallade DPA, behöver man en produktkatalog för att kunna använda. Med hjälp av dem kan ni exempelvis visa sina produkter för kunder som tittat på produkterna och/eller lagt i varukorg men inte köpt

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Visualisera din data med Data Studio

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

artiklar

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se