Google Shopping

Om Google Shopping

Framhäv era varor och öka försäljningen genom att synas högst upp i Googles sökresultat med både bild och produkttext när de söker efter era produkter. Beet är Google Premier Partner och hjälper er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering.

Möjligheter med Google Shopping

- Visa era produkter högst upp i Googles sökresultat
- Hög relevans
- Bred närvaro online
- Snabba resultat
- Hög CTR

Vad är Google Shopping?

Google Shopping är en kampanjtyp i Google Ads där annonserna kännetecknas genom att ha produktbild, titel och pris. Innehållet i annonserna baseras på information från en produktfeed som laddas upp i Merchant Center för att sedan användas i Google Ads.

I en sökning på Google kommer shoppingannonserna längst upp eller till höger i resultatet där det går att se ett flertal annonser från olika annonsörer. Det går även att se shoppingannonser på Google Shopping, YouTube, i Gmail samt i Googles displaynätverk.

Kunder får möjlighet att direkt jämföra liknande produkter från olika försäljare innan de bestämmer sig varifrån de vill handla, vilket kan leda till ett lågt antal klick på din annons, men ett större engagemang och en tydlig köpavsikt hos de som väl klickar på annonsen. Detta i sin tur har potential att bli lönsamt eftersom pengar dras när kunder väljer att klicka på annonsen (Pay-per-click annonsering). Om ni har en webbshop med produkter är Google Shopping rätt väg att gå.

Kjell & Co Omnichannel

Läs mer om hur Beet tillsammans med Kjell & Co byggde en strategi som gynnade försäljningen såväl online som offline.

Läs mer

Fullt fokus på lönsamhet med Google Shopping

Målet med en shoppingkampanj är att sälja så mycket som möjligt för billigast annonskostnad. Kampanjen mäts därför ofta på ROAS (Return on Ad Spend), som indikerar hur mycket ni får tillbaka på er investering.

Olika kampanjtyper kan ha olika mål i Google Ads. Shopping är den kampanjtyp som tillsammans med sök har störst fokus på konverteringar och ren försäljning. När du vill nå resultat och arbeta mot bättre avkastning på din investering är Google Shopping ditt bästa verktyg förutsatt att du har produkter godkända för att synas.

Fördelar med Google Shopping:

  • Hög relevans
  • Bredare närvaro
  • Snabba resultat

Målsättning:

  • Öka avkastningen på investeringen – ROI
  • Konverteringar
Vill ni nå resultat och arbeta mot bättre avkastning på er investering är Google Shopping ert bästa verktyg

Feedoptimering

En produktfeed är en lista bestående av produkter som är ute för försäljning. I feeden finns attribut som är obligatoriska att använda, till exempel pris och titel. Utöver de obligatoriska attributen finns andra värden som går att inkludera, till exempel färg, material och storlek. Genom att optimera listan på produkter ökar relevansen och chansen att synas för kunder.

Eftersom produktfeeden är den viktigaste komponenten i en shoppingkampanj läggs mycket fokus på att hålla information uppdaterad och optimerad.

Det är här som det kan vara bra att ta hjälp av Beet. En byrå har ofta koll på de senaste uppdateringarna när det gäller de olika delarna av Google Ads. De har erfarenhet om hur du lägger upp feeden på bästa sätt och har tid till att analysera dina resultat för att fortsätta driva ett bättre ROI och arbeta datadrivet.

Olika typer av shopping-annonsering

Utöver de traditionella shoppingkampanjerna finns även andra varianter.

Local Inventory Ads

Den här typen av annonsering fokuserar på att visa upp produkter som finns tillgängliga i butik. Kunden måste då befinna sig i närheten av en butik för att få upp annonsen. Dessa annonser fungerar extra bra som hjälpmedel när kunden vill få tag på en vara snabbt och smidigt.

Smart Shopping

Skillnaden mellan ”vanlig shopping” och smart shopping är att de smarta kampanjerna kan synas på fler ställen och på bredare sökningar än de vanliga produktannonserna.

Den smarta kampanjen är automatisk och baseras på Googles Machine Learning vilket gör den kraftfull när det gäller att förutspå potentiella kunders intentioner och hur sannolikt det är att sökningarna leder till konvertering.

12%

Högre intäkt

Shopping annonser har visat sig generera 12 % högre intäkt per klick jämfört med sökannonser för desktop med icke varumärkesrelaterade sökord.

65%

Andel klick

Google Shopping utgör 65% av alla Google Ads klick.

89%

Detaljhandel

Google Shopping står för 89 % av alla icke varumärkesreleterade annonsklick hos detaljhandlare.

Google Shopping och andra kanaler

Att tänka på helheten när det gäller digital marknadsföring är något som alltid är bra att göra.

I arbetet med shoppingkampanjer kan det exempelvis vara strategiskt att jobba tillsammans med SEO och se till att konverteringsoptimera (CRO) sajten för att ge potentiella kunder den bästa upplevelsen och störst chans till att konvertera.

I Google Ads är det istället bra att säkerställa att information framhävs på rätt sätt i de olika kampanjtyperna. Till exempel är det värt att sammankoppla erbjudanden och framhäva rabatter och liknande i både Sök, Display, Video, Appar och Shopping.

Om du även annonserar i sociala medier kan det vara värt att tänka igenom strategin även där och se till att meddelandet till kund är optimerat på bästa sätt för att kunna ge kunden bästa möjliga kundupplevelse genom samtliga kanaler.

Shoppingannonsering via byrå

Vi på Beet kan hjälpa dig med shoppingannonseringen och erbjuder följande tjänster:

  • Uppsättning och utformande av kampanjer
  • Optimering av produktfeed
  • Strategi och syfte med annonseringen
  • Löpande optimering för att nå uppsatta mål och KPI:er
  • Koppla ihop med övrig annonsering
  • Spårning för att kunna mäta resultatet av annonseringen
  • Analys och rapportering av genomförd annonsering

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00