Google Shopping

Öka er försäljning med Google Shopping

Med Google Shopping kan ni framhäva era varor och öka försäljningen genom att synas högst upp i Googles sökresultat med produktbild, titel och pris. Google Shopping-annonser är en del inom Google Ads och SEM. Beet är Google Premier Partners och är en utav de topp 3% största Google Ads-partnerna i Sverige. Här kan du läsa mer om kanalen och hur vi kan hjälpa dig med Google Shopping. Vill du veta vilken potential som finns för just ert företag? Kontakta oss i formuläret nedan och få möjlighet till en kostnadsfri check!

Möjligheter med Google Shopping

- Visa era produkter högst upp i Googles sökresultat
- Syns för icke varumärkesrelaterade sökord
- Hög relevans
- Bred närvaro online
- Snabba resultat
- Hög CTR
- Merförsäljning i fysiska butiker

Få hjälp med Google Shopping-annonsering via Beet

När ni väljer Beet som er SEM-byrå får ni jobba med SEM-specialister som har en djup expertis inom Google Shopping och de övriga kanalerna inom SEM. Vi strävar alltid efter ny kunskap och arbetar enligt en datadriven arbetsmodell. Det innebär att specialisterna optimerar annonserna utifrån faktiska siffror för att på så sätt få bästa möjliga resultat av er annonseringsbudget. Beet är certifierade Google Premier Partners, vilket är Googles högsta nivå av partnerskap. Som Premier Partners får våra specialister förmånen att ta del av Googles särskilda utbildningar och föreläsningar, samt får information om Google Ads produktuppdateringar m.m. Det ger oss möjlighet att snabbt optimera era Google Shopping-annonser efter de senaste insikterna och branschuppdateringarna.

Vi på Beet kan hjälpa dig med shoppingannonseringen och erbjuder följande tjänster:

  • Uppsättning och utformande av kampanjer
  • Optimering av produktfeed
  • Strategi och syfte med annonseringen
  • Löpande optimering för att nå uppsatta mål och KPI:er
  • Koppla ihop med övrig annonsering
  • Spårning för att kunna mäta resultatet av annonseringen
  • Analys och rapportering av genomförd annonsering

Vad händer när ni anlitar Beet?

  1. Ett uppstartsmöte där vi lär känna ert företag, era utmaningar och era affärsmål
  2. Vi gör en analys av nuläget, tar fram en strategi och identifierar prioriterade åtgärder
  3. Löpande arbete helt utefter era behov
  4. Kontinuerliga avstämningar och redogörelse av resultat

Hör gärna av dig om du vill veta hur vi tillsammans kan maximera effekten av er SEM-annonsering med bland annat Google Shopping. Vi erbjuder möjlighet till en kostnadsfri Micro Health Check för några företag per månad. Kontakta då oss i formuläret nedan och välj ärende "jag vill ha en micro health check"!

Senior SEM Specialist

Kevin Wahlström

Öka er försäljning med Google Shopping

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med Google Shopping? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Välj ärende "Jag vill ha en Micro Health Check" i kontakta oss-formuläret nedan och berätta mer om ert företag för att få möjlighet till en kostnadsfri SEM-check!

Kontakta oss

Senior digital analyst

Martin Frönmark

Kontinuerlig testning och analys

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Digital marketing strategist

Saeid Sasan

Lyckas med er digitala strategi

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Google Shopping och synergier med andra kanaler

Beet är en fullservicebyrå med specialister inom samtliga digitala kanaler, vilket gör att vi kan samarbeta och skapa synergier kanalerna emellan. Vi erbjuder hjälp med enskilda marknadsföringskanaler, men även helhetslösningar som möjliggör synergiarbete. I arbetet med shoppingkampanjer kan det exempelvis vara strategiskt att jobba tillsammans med SEO och se till att konverteringsoptimera (CRO) webbplatsen. Dessa synergier kan öka konverteringsgraden i och med att de potentiella kunderna, vid klick på en Google Shopping-annons, kommer till en väloptimerad och relevant landningssida. När vi säkerställer att ni har SEO-optimerade landningssidor för annonserna, kommer det förbättra dess Quality Score. Det är ett betyg från Google som påverkar kostnaden per klick (CPC). Ju bättre Quality Score, desto lägre klick priser.

Vad är Google Shopping?

Google Shopping är en kampanjtyp i Google Ads där annonserna kännetecknas genom att ha produktbild, titel och pris. Innehållet i annonserna baseras på information från en produktfeed som laddas upp i Merchant Center för att sedan användas i Google Ads.

I en sökning på Google kommer shoppingannonserna längst upp eller till höger i resultatet där det går att se ett flertal annonser från olika annonsörer. Det går även att se shoppingannonser på Google Shopping, YouTube, i Gmail samt i Googles displaynätverk.

Annonserna syns för personer som är intresserade av er produkt och som därmed aktivt har sökt efter den på Google. Kunder får möjlighet att direkt jämföra liknande produkter från olika försäljare innan de bestämmer sig varifrån de vill handla. Om ni inte har konkurrenskraftiga priser exempelvis kan det leda till ett lågt antal klick på era annonser. Det betyder däremot att de som väl klickar på era annonser har ett stort intresse och en tydlig köpavsikt. Detta i sin tur blir mer lönsamt eftersom betalning endast sker när kunder väljer att klicka på annonsen (Pay-per-click annonsering). Om ni har en webbshop med produkter är Google Shopping rätt väg att gå.

Vill ni nå resultat och arbeta mot bättre avkastning på er investering är Google Shopping ert bästa verktyg

Fullt fokus på lönsamhet med Google Shopping

Målet med en shoppingkampanj är att sälja så mycket som möjligt för billigast annonskostnad. Kampanjen mäts därför ofta på ROAS (Return on Ad Spend), som indikerar hur mycket ni får tillbaka på er investering.

Olika kampanjtyper kan ha olika mål i Google Ads. Shopping är den kampanjtyp som tillsammans med sök har störst fokus på konverteringar och ren försäljning. När du vill nå resultat och arbeta mot bättre avkastning på din investering är Google Shopping ditt bästa verktyg förutsatt att du har produkter godkända för att synas.

Fördelar med Google Shopping:

  • Hög relevans
  • Bredare närvaro
  • Snabba resultat

Målsättning:

  • Öka avkastningen på investeringen – ROI
  • Konverteringar

Kjell & Co Omnichannel

Läs mer om hur Beet tillsammans med Kjell & Co byggde en strategi som gynnade försäljningen såväl online som offline.

Läs mer

Feedoptimering

En produktfeed är en lista bestående av produkter som är ute för försäljning. I feeden finns attribut som är obligatoriska att använda, till exempel pris och titel. Utöver de obligatoriska attributen finns andra värden som går att inkludera, till exempel färg, material och storlek. Genom att optimera listan på produkter ökar relevansen och chansen att synas för kunder. Eftersom produktfeeden är den viktigaste komponenten i en shoppingkampanj läggs mycket fokus på att hålla information uppdaterad och optimerad.

Det är här som det kan vara bra att ta hjälp av Beet. Vi har som Google Premier Partners koll på de senaste uppdateringarna när det gäller de olika delarna av Google Ads. Våra SEM-specialister arbetar datadrivet, har erfarenhet av hur vi ska lägga upp feeden på bästa sätt och analyserar ständigt era resultat för att kunna fortsätta förbättra annonsernas ROI.

12%

Högre intäkt

Shoppingannonser har visat sig generera 12 % högre intäkt per klick jämfört med sökannonser för desktop med icke varumärkesrelaterade sökord.

65%

Andel klick

Google Shopping utgör 65% av alla Google Ads klick.

89%

Andel icke varumärkesrelaterade klick

Google Shopping står för 89 % av alla icke varumärkesreleterade annonsklick hos detaljhandlare.

Olika typer av shoppingannonsering

Utöver de traditionella shoppingkampanjerna finns även andra varianter.

Local Inventory Ads

Den här typen av annonsering fokuserar på att visa upp produkter som finns tillgängliga i butik. Kunden måste då befinna sig i närheten av en butik för att få upp annonsen. Dessa annonser fungerar extra bra som hjälpmedel när kunden vill få tag på en vara snabbt och smidigt.

Smart Shopping

Skillnaden mellan traditionella Google Shopping och Smart Shopping är att de smarta kampanjerna kan synas på fler ställen och på bredare sökningar än de vanliga produktannonserna.

Den smarta kampanjen är automatisk och baseras på Googles Machine Learning vilket gör den kraftfull när det gäller att förutspå potentiella kunders intentioner och hur sannolikt det är att sökningarna leder till konvertering.

Denna typ av shoppingannonsering kommer att ersättas av Googles nyhet Performance Max. Kampanjtypen Performance Max är till för att hitta rätt kunder mer effektivt och för att driva bättre resultat genom Googles maskininlärning och automatisering.

3 sätt ditt företag kan synas på Google

Hur syns man på Google som företag? Med en befolkning där ca 60% av svenskarna googlar varje dag och 80% gör en sökning på Google innan ett köp, är det en självklarhet att allt fler ställer sig den frågan. Vi listar 3 olika sätt att synas på Google och reder ut det här med kostnader. Läs mer!

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Google MUM update

Läs mer

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Läs mer

artiklar

YouTube annonsformat

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00