Beet logo symbol

3 sätt ditt företag kan synas på Google

Hur syns man på Google som företag? Med en befolkning där ca 60% av svenskarna googlar varje dag och 80% gör en sökning på Google innan ett köp, är det en självklarhet att allt fler ställer sig den frågan. Vi listar 3 olika sätt att synas på Google och reder ut det här med kostnader. Läs mer om hur din hemsida kan bli mer synlig på Google!

Hur syns man på Google?

Det finns 3 olika sätt du kan använda dig av för att synas på Google – Google My Business (GMB), sökmotormarknadsföring (SEM) samt sökmotoroptimering (SEO).

1. Google My Business

Verktyget Google My Business, GMB, är enkelt att komma igång med som företag. GMB är ett platsverktyg som möjliggör synlighet vid lokala sökningar eller sökfraser som är relevanta för verksamheten. Att synas genom GMB är särskilt fördelaktigt om ditt företag har fysiska platser som kan besökas av dina kunder, som exempelvis butiker, restauranger eller salonger. Däremot är GMB någonting varje företag kan och bör uppdatera. Utöver att synligheten för platsspecifika sökningar kan öka, kan du även uppdatera din GMB med information om företaget, addera länkar till relevant innehåll på din webbplats samt bemöta recensioner.

Det första steget är att registrera sin företagsprofil i verktyget. När kunder söker efter ditt företag eller på relevanta sökfraser kan du synas på bland annat Google Sök och i Google Maps. Att sätta upp ett GMB-konto är ett grundläggande steg vid arbete med lokal seo, där lokala sökintentioner så som ”café nära mig”, ”hyra skridskor Göteborg” och ”herrskor Vasastan” ligger i fokus. GMB är ett av de enklaste sätten att kunna synas på sökresultatets förstasida.

Information som kan dyka upp om ditt företag i sökresultaten är bland annat:

  • Namn
  • Adress
  • Länk till webbplats
  • Plats på karta
  • Öppettider
  • Telefonnummer

Vid sökningen ”café fridhemsplan” kommer alla caféer upp som använder sig av GMB på följande sätt:

Google-sökning ”café fridhemsplan”

2. SEM

SEM står för Search Engine Marketing och kallas för sökmotorannonsering på svenska, vilket innebär att ert företag kan synas för relevanta sökningar i Google. När en sökning sker på Google, sker en auktion där olika budgivare (annonsörer) tävlar mot varandra med dess olika CPC-bud, alltså vad de är villiga att betala för ett klick på annonsen. Annonsrankningen är bland annat en kombination av ditt bud, annonskvaliteten, gränsvärdena för annonsrankningen samt kontexten för personens sökning. Annonserna kan dyka upp i bland annat Googles standardsökfält, i Googles bildsök och i Google Shopping.

En av fördelarna med SEM är att dina produkter eller tjänster snabbt kan hamna på attraktiva positioner i sökresultaten, för just de sökfraser du vill synas på. Däremot är det viktigt att du antingen har tidigare erfarenhet av att sköta ett Google Ads-konto eller alitar en professionell byrå som kan hjälpa dig att maximera utfallet av din marknadsinvestering. Om ett SEM-konto sköts på fel sätt är risken stor att marknadsföringen inte blir lönsam. Det är viktigt att rätt sökord är identifierade, tillsammans med tydligt uppsatta KPI:er och mål för en lyckad SEM-strategi. Om kanalen däremot sköts på rätt sätt och kontinuerligt optimeras kan annonsering genom SEM vara en mycket lönsam kanal då du syns kan synas på de bästa platserna i världens största sökmotor för rätt målgrupp.

Den betalda sökmotormarknadsföringen i Google dyker upp under sektionen ”annonser” i sökresultaten och kan se ut på följande sätt:

Google-annonser efter sökning på "Klänning"

3. SEO

SEO står för Search Engine Optimization och innebär att en webbplats optimeras för att istället förtjäna en plats i det organiska sökresultatet, vilket är det resultat som visas under de köpta annonserna och företagsinformationen hämtad från GMB. Googles algoritmer väger in ett stort antal faktorer vid prioriteringen av en sidas ranking, vilket är allt ifrån textinnehåll och sajtens laddningstid till kvaliteten på externa länkar som pekar till din webbplats. Det finns starka synergier mellan SEO och SEM där ett nära samarbete mellan kanalerna kan vara mycket effektivt. Att driva annonstrafik till SEO-optimerade landningssidor ökar relevansen för användaren, vilket förutom att höja konverteringsgraden kan öka annonsernas Quality Score. Det är ett mätvärde för hur relevant landningssidan är för annonsen, vilket i sin tur kan leda till billigare klickpriser för annonserna.

Det optimala är att ha Googles rankingfaktorer med i planeringen redan vid uppbyggnad av webbplatsen. Då kan du försäkra dig om att webbplatsens struktur är rätt från början, någonting som kan bli ett gediget arbete i efterhand om det inte implementeras på rätt sätt redan i början. Om du däremot inte har haft en SEO-strategi sedan start, finns det mycket som går att optimera i efterhand.

Ett SEO arbete brukar vara omfattande, så ta gärna hjälp med SEO så att arbetet görs på rätt sätt från början. En byrå med erfarna specialister kan hjälpa ert företag att sätta rätt strategi och löpande optimera er webbplats för att ta bättre placeringar i det organiska sökresultatet. Längre ned listar vi viktiga faktorer vid SEO optimering av din webbplats.

Vad kostar det att synas på Google?

Att synas på Google kan vara både gratis och kostsamt. Google My Business och SEO är kostnadsfritt ur den aspekten att du inte behöver någon mediabudget för detta. Du behöver då alltså inte betala några annonskostnader till Google för att få synas, utan de enda kostnaderna är din egen tid eller kostnader till din marknadsföringsbyrå, där du betalar ett konsultarvode. GMB går snabbt att komma igång med medan SEO är ett omfattande och löpande arbete som oftast är lönsamt över tid.

Med SEM betalar du till skillnad från SEO och GMB en kostnad till Google, då du genom budgivning köper dig en plats i sökresultatet. Om du använder en byrå för detta tillkommer även ett konsultarvode. Det unika med SEM är att du endast betalar när någon klickar på din annons, där klickpriset kan variera från några öre till flera hundratals kronor och avgörs av både konkurrens och relevans. SEM kan vara en mycket lönsam kanal om det sköts rätt.

Så kan din webbplats synas på Google gratis

SEO är ett löpande arbete som över tid kan ge dig gratis trafik, då positionerna inte är beroende av en mediebudget som exempelvis SEM. Med en bra webbplatsstruktur, relevant innehåll och en genomtänkt SEO strategi, är chansen stor att din webbplats blir prioriterad av Googles algoritmer.

Att optimera sin sajt för Google och sökmotorer, SEO, brukar delas in i 3 olika områden – teknisk SEO, content SEO och länkbygge. Fördelen med SEO, förutom att få in fler relevanta besökare, är att det går hand i hand med en användarvänlig hemsida. Googles rankingfaktorer är nämligen baserade på att besökaren ska få bästa möjliga resultat, vilket innebär att du utöver att ka chansen för att synas i sökresultatet, även kan ge användaren en bättre upplevelse.

Teknisk struktur

Att ha en bra teknisk struktur är viktigt för att sökmotorerna ska kunna läsa in alla element på sidan på ett korrekt sätt. En bra teknisk struktur är även viktigt för användarupplevelsen där exempelvi långa laddningstider, störande element och brutna länkar förutom att förstöra användarupplevelsen kan leda till att din webbplats sjunker i ranking i sökresultatet.

Den tekniska strukturen innefattar bland annat:

  • Hastigheten på sidan
  • Mobilvänlighet
  • Webbplatsstruktur
  • Http svarskoder
  • Brutna länkar

Läs mer om teknisk SEO.

Content

Relevant innehåll på sajten är avgörande för att kunna synas på de sökfraser du vill synas på. Här är det viktigt att ha sökarens intention i åtanke och med omsorg välja ut rätt sökord att fokusera på. Google blir allt smartare och kan avgöra om den optimerade webbplatsen är relevant för sökarens intention.

Vid planering av content behövs därför en gedigen analys av sökord. Konkurrens och relevans för affärsmål är andra aspekter av många att ta hänsyn till i en innehållsstrategi. Förutom att använda rätt ord, behöver de också placeras i rätt element så att Google kan läsa av informationen korrekt.

Grundläggande saker att tänka på vid publicering av innehåll:

  • Innan du börjar skriva - Bestäm vilka sökord du vill synas på och vad syftet är med texten. Ska den vara t.ex. vara varumärkesbyggande eller uppmana till köp?
  • Ha unikt innehåll på varje sida, annars kan sidorna prioriteras ned på grund av duplicerat innehåll.
  • Se till att rubriker hamnar inom rätt taggar – H1, H2, H3 o.s.v.
  • Strukturera upp innehållet med relevanta underrubriker och punktlistor.
  • Glöm inte sidtitel och metabeskrivningar för dina sidor, de har hög rankingfaktor.

Läs mer om content SEO.

Externa länkar

Det är minst lika viktigt att värdefulla länkar pekar till din sajt, som att ha optimerat content och rätt teknisk uppbyggnad. Kvalitativa länkar till en webbplats höjer sidans auktoritet, vilket är positivt ur ett SEO-perspektiv. Antal länkar har betydelse, men ännu större betydelse har källsidan som länken kommer ifrån. Om en domän med hög auktoritet länkar till din sajt kan den länken vara värd mer än 20 andra länkar tillsammans. Förr var det lätt att manipulera länkar, men idag krävs ett strategiskt länkbygge som ger din webbplats naturliga länkar i hög kvalité.

Läs mer om externa länkar.

Se till att Google hittar din sida

En webbplats visas endast i sökresultatet om den har blivit registrerad av Google, så kallat indexerad. Om Googles algoritmer inte kan läsa av din webbplats kommer den inte att dyka upp i sökresultaten. Problem med indexering beror ofta på den tekniska strukturen. Ofta är lösningen enkel om din hemsida inte indexeras, men ibland krävs det mer omfattande åtgärder.

Du kan själv kolla vilka sidor som är indexerade genom att fylla i följande i Googles sökfält: site:dittdomännamn.se

För att underlätta för Google att kunna indexera dina sidor, kan du göra följande:

  • Begär indexering via Google Search Console
  • Skicka in en webbplatskarta till Google
  • Använd korrekt kodning och taggning
  • Håll dina URL:er enkla
  • Kolla att dina sidor inte har taggats upp av misstag med ”Robots.txt”, ”noindex” och ”nofollow”.

Digital marknadsföring

Hjälp med en enskild försäljningskanal eller någon som tar hand om helheten? Vi har specialister inom samtliga digitala marknadsföringskanaler och sätter ihop ett team baserat på era behov.

SEO och kundens köpresa

Köpresan kan delas in 3 delar - upper funnel, mid funnel och low funnel - där alla tre syftar på vilken intention som ligger bakom en sökning. I den här artikeln guidar vi dig genom varje steg i köpresan samt ger en inblick i hur man ska tänka när man skapar innehåll i SEO-syfte.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Visualisera din data med Data Studio

Läs mer

artiklar

9 tips för att lyckas med din SEO-optimering

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00