Google CSS

Maximera er marknadsföring med vår CSS-lösning

Google CSS, Comparison Shopping Service, är en webbplats som samlar in produkterbjudanden från e-handlare. Vi på Beet har utvecklat vår egen CSS-lösning, vilket ger våra kunder en möjlighet att annonsera på Google med Shopping-annonser på ett fördelaktigt sätt. Här kan du läsa mer om hur CSS kan gynna ert företag.

- Syns på produktjämförelsesajter
- Möjliggör annonsering på Google Shopping
- Få cirka 20 % billigare klickpriser vid varje budgivningsauktion
- Visa annonser på Google i flera europeiska länder
- Maximera er markandsföring

Vad är Google CSS?

CSS står för Comparison Shopping Service och är en produktjämförelsetjänst där du kan visa Shopping-annonser och gratis produktannonser på Google i flera europeiska länder. 2019 satte vi på Beet upp vår egna CSS-lösning för att kunna erbjuda denna tjänst till våra kunder. Lösningen är uppbyggd på samma sätt som Google Shopping. På Google så konkurrerar annonser från CSS med annonser som kommer från Google Shopping enligt samma algoritmer.

Lösningen är mycket snarlik Google Shopping och på Google konkurrerar shoppingannonser som kommer från CSS med shoppingannonser från Google om samma placering och enligt samma algoritmer.

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Historien bakom Google CSS

Den 27e juni 2017 dömde den Europeiska kommissionen Google till 2,42 miljarder euro i böter för missbruk av Googles ledande ställning som sökmotor genom att ge olagliga fördelar till sin egen prisjämförelsetjänst. Google fick då 90 dagars tidsfrist att upphöra med detta, samt ett vitesföreläggande på upp till 5% av Alphabets genomsnittliga dagliga globala omsättning (Alphabet är Googles moderföretag).

Efter kommissionens beslut i juni 2017 har Google gjort Shopping-annonser på Googles allmänna sökresultatsidor i EES och Schweiz lika tillgängligt för alla kvalificerade Comparison Shopping Services (CSS).

För att bli en Comparison Shopping Services partner krävs utveckling av prisjämförelseplattform samt integration mot Googles befintliga infrastruktur. Omfattande krav på lösning, höga utvecklingskostnader och det faktum att man behöver ha minst 50 kopplade domäner per land har inneburit höga trösklar och hittills är det främst Googles Premier Partner byråer som utvecklat CSS lösningar.

Google CSS vs Google Shopping

Beet har sedan 2019 erbjudit våra kunder att annonsera med Shopping-annonser på Google via vår CSS-lösning. Detta ger flera fördelar jämfört med Shopping direkt via Google.

Annonseringen via CSS hanteras via Google Ads-kontot, precis som vid vanlig Google Shopping annonsering men det krävs att man kopplar upp ett separat Merchant Center. Annonserna som visas på Google ser identiska ut oavsett om du annonserar via CSS eller via Google Shopping.

Vilka är fördelarna med Google CSS via Beet?

Varje gång det klickas på en annons via Google Shopping betalar annonsören cirka 20% av sitt tilltänkta klickbud direkt till Google som en avgift. När man väljer att annonsera via CSS så tillkommer inte denna avgift, vilket innebär att man får cirka 20% billigare klickpriser vid varje budgivningsauktion.

Huvudsyftet med vår CSS-lösning är att erbjuda det till våra byråkunder men vi har även öppnat upp för partnerskap.

2021-03-31

Så lyckas ni med er displayannonsering

Genom att annonsera i Googles displaynätverk kan du nå rätt användare vid rätt tidpunkt oavsett var i köpresan de befinner sig. Läs om hur du lyckas med din displaymarknadsföring!

Läs mer

2021-04-01

Visualisera din data med Data Studio

Med data studio kan du med lätthet visualisera din data från ett stort utbud av datakällor. Det gör den mer lättillgänglig, lättare att förstå och du har möjligheten att skapa en interaktiv rapport som du enkelt kan dela med dina kolleger eller kunder.

Läs mer

2021-04-16

Vad är E-A-T?

Här förklarar vi vad E-A-T står för och hur man bör tänka för att förbättra sitt innehåll och SEO-optimera utifrån riktlinjerna kring ämnet.

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se