YouTube annonsering

Om YouTube annonsering

Att annonsera på YouTube innebär att ni når en stor mängd potentiella kunder som tittar på eller söker efter videor på YouTube. För företag ger YouTube fantastiska möjligheter för att sprida kunskap och kännedom om era produkter och tjänster. Läs mer om annonsering på YouTube och hur vi på Beet kan hjälpa er med videoannonsering på plattformen.

Möjligheter med Youtube

- Synbarhet upp till 95 %
- 80 % söker efter information om produkter och tjänster här
- 2 miljarder användare
- Nå ut till en stor mängd potentiella kunder
- Kostnadseffektivt
- Syns tidigt i köparens beslutsprocess

Varför annonsera på YouTube?

2008 lanserades den svenska versionen av YouTube och det har genom åren kommit att bli en stor del av alla svenskars vardag. Utöver att YouTube är världens största video-sajt så är det också världens andra största sökmotor. På flera marknader runt om i världen når YouTube ut till fler användare än någon enskild tv-kanal. YouTube erbjuder fantastiska möjligheter att sprida kunskap och kännedom om ditt företags produkter och tjänster. 80 % av svenska konsumenter använder YouTube för att lära sig mer om en produkt eller ett varumärke innan köp.

Annonsformat på YouTube - Vi reder ut skillnaderna!

Det finns en mängd olika annonsformat på YouTube. YouTube har under årens lopp utökat möjligheterna för annonsering och idag finns det en mängd olika annonsformat att utnyttja. Här reder vi ut vilka format som finns och hur de kan användas!

YouTube annonsformat

Så kan Beet hjälpa ert företag med YouTube annonsering

När ni väljer att samarbeta med oss på Beet, börjar vi med ett inledande uppstartsmöte där vi tillsammans går igenom er strategi, era mål och övriga önskemål. Ni får hjälp av våra specialister att göra rätt val utifrån era unika förutsättningar. Vi arbetar med full transparens mot våra kunder och ni kommer därför att få full insyn i arbetet som utförs.

  • Uppsättning och/eller optimering av YouTube-kanal
  • Ge tips och råd för hur du skapar videomaterial som fungerar på YouTube
  • Strategi och mål med din YouTube-annonsering
  • Hitta relevanta målgrupps- och innehållsinriktningar
  • Sätta upp kampanjer och olika annonsformat
  • Sätta upp spårning så resultatet kan följas på korrekt sätt
  • Sätta upp Brandlift-studier
  • Löpande optimering av dina YouTube-kampanjer för att uppnå era mål och KPI:er
  • Analysera och rapportera resultat efter genomförd annonsering
80 % väljer att söka på YouTube när de vill veta mer om en produkt eller tjänst

Fördelar med videoannonsering på YouTube

Det finns många fördelar med videoannonsering på YouTube. Nedan listas några utav dessa:

  • Ni kan nå ut till en stor mängd kunder / potentiella kunder och uppmana dem att agera, köpa produkter, prenumerera på er YouTube-kanal, signa upp för nyhetsbrev med mera
  • Med hjälp av YouTubes sofistikerade inställningar kan vi hjälpa er att nå ut till specifika målgrupper, oavsett om ni arbetar mot B2C eller B2B
  • 80 % väljer att söka på YouTube när de vill veta mer om en produkt eller tjänst – en unik möjlighet för er att visa upp er som företag, tidigt i beslutsprocessen
  • Kostnadseffektivt sätt att skapa en buzz kring nya produkter/tjänster och att få fler engagerade kunder, ambassadörer, för ert varumärke
  • Genom korrekt mätning ser ni enkelt hur YouTube-annonseringen påverkar ert resultat i övriga kanaler
  • Synbarheten är upp till 95 %, till skillnad från branschgenomsnittet på 30 %
  • Med YouTube-annonsering kan ni effektivt nå ut till just er målgrupp och nå er verksamhets mål

Framgångsrik annonsering på YouTube

Beet har historiskt sett marknadsfört många framgångsrika kampanjer på YouTube. 2019 fick vår YouTube-kampanj för Brottsoffermyndigheten, Av Fri Vilja, ett hedersomnämnande på YouTube Works och 2020 var kampanjen nominerad och finalist i kategorin Force for Good.

91%

Antal användare

Drygt 9 av 10 internetanvändare över 16 år använder Youtube.

31%

Andel dagliga användare

av internetanvändarna tittar på Youtube dagligen.

99%

Konsumentgrupp

De studerande är de största konsumenterna av Youtube (99%).

Att annonsera på YouTube

Genom en kombination av sofistikerad målgrupps-och innehålls-inriktning kan man skapa effektiva marknadsföringskampanjer för ditt företag. Nå ut till kunder och potentiella kunder genom att uppmana dem att agera när de tittar på eller söker efter videoklipp på YouTube. Du kan välja att inrikta din annonsering till YouTube, YouTubes videopartners och Googles Displaynätverk.

Mål med videomarknadsföring på YouTube

Du kan sätta olika mål för din annonsering på YouTube. Nedan listas ett urval av de möjligheter som finns:

  • Öka din varumärkeskännedom
  • Få fler enagagerade kunder
  • Öka försäljning och leads

Kampanjformat på YouTube

Beroende på ditt mål med kampanjen finns det olika typer av annons- och kampanjformat att välja på. Du kan bjuda in personer att besöka din webbplats, köpa något i direkt i din e-handel eller besöka din YouTube-kanal där dina videoklipp finns upplagda.

Det är viktigt att man har en levande och optimerad kanal för att attrahera och engagera både befintliga och framtida kunder. Genom att frekvent uppdatera kanalen med fler video-klipp, jobba med hänvisningskort och spellistor kan du öka antalet visningar, delningar och prenumeranter.

SENIOR SEM SPECIALIST

Kevin Wahlström

Nå rätt personer med YouTube-annonsering

Vill ni veta hur Beet kan hjälpa ert företag med marknadsföring på YouTube? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

SENIOR DIGITAL ANALYST

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur ni kan få hjälp med er digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Head of growth

Martin Hellgren

HITTA ER UNIKA KANALMIX

Beet hjälper er att hitta den digitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Samarbetet varar hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00