Beet logo symbol

Allt du behöver veta om digital B2B-marknadsföring

För B2B-företag kan marknadsföringen kännas övermäktig och svårhanterlig. Oftast är kundresorna längre och mer komplexa, samtidigt som målgrupperna oftast är mindre än i klassisk B2C-marknadsföring. Genom att förstå B2B-kundresan, känna sin kund och ha rätt målsättningar, kan marknadsföringen tas till en ny nivå, driva in fler leads och få företaget att växa. På Beet har vi mångårig erfarenhet av att arbeta med marknadsföring för B2B-kunder. Här har vi samlat tips på vad som är bra att tänka på för att lyckas med sin B2B-marknadsföring!

Digital närvaro är allt viktigare för B2B-marknadsförare

De flesta köpresor sker nu för tiden online, även när det kommer till B2B, Business to Business. Detta kräver en stark digital närvaro parallellt med företagets mer traditionella säljkår. Med digital marknadsföring för B2B-företag kan man bygga sitt varumärke samtidigt som man når ut till nya potentiella kunder och genererar leads.

Kundresan inom B2B

Det första steget man bör ta när man börjar arbeta med B2B-marknadsföring är att förstå sig på kundresan för kunderna. Kundresan är allt det som sker från att behovet eller intresset uppstår hos kunden fram till ett köp. Det finns flera olika sätt att se på kundresan. Den klassiska AIDA-modellen (Attention, Interest, Desire och Action) och RACE-modellen (Reach, Act, Convert och Engage) är populära modeller. Dessa steg kan brytas ner ytterligare beroende på vilken bransch det gäller och de flesta av stegen sker faktiskt helt utan direkt kontakt mellan företaget och kunden. Det är här relevant innehåll kommer in i bilden!

Kundresan för B2B innefattar oftast fler beslutsfattande personer än en klassisk B2C-kundresa

Kundresan för B2B innefattar oftast fler beslutsfattande personer än en klassisk B2C-kundresa. Det kan krävas mer arbete för att väcka ett behov eller intresse men framförallt gäller det att trygga kunden i att just ditt företag är det bästa alternativet för dem. Man behöver även samla in data om målgruppen för att både algoritmerna och marknadsförarna ska kunna få det bästa möjliga resultatet.

Mjuka konverteringar – Samlar relevant data och stärker varumärket

Mjuka konverteringar är ett sätt att samla in data på, stärka varumärket och lära sig mer om målgruppen. Vi vill samla in data för att ge algoritmerna bättre förutsättningar till att nå rätt personer och med hjälp av data på målgruppen kan vi skapa remarketing- eller retargeting-listor i de olika kanalerna. Vi listar därför några exempel på mjuka konverteringar man kan ta till hjälp.

1. White papers

Ett White paper är generellt en längre, fördjupad text inom ett ämne kopplad till er bransch. Oftast erbjuds kunden att ladda ner texten i utbyte mot en mejladress, som sedan kan användas till exempelvis email-marknadsföring. White papers bör vara fyllda med matnytttigt innehåll med fördjupad information om ett ämne med en tydlig koppling till er bransch och arbete.

2. Nyhetsbrev – Klassiskt men effektivt

Mailutskick är ett av de mest klassiska sätt att samla in mjuka konverteringar. Väljer ni att satsa på nyhetsbrev är det viktigt att ni har en tydlig strategi samt tar fram kvalitativt och relevant innehåll.

3. Webinar - Webbseminarium

Webinar eller webbseminarium är ett bra sätt att få in mjuka konverteringar. Bjud in en extern person som talar om ett intressant ämne eller låt era egna experter berätta om deras område av expertis och hur det kan skapa värde för andra företag.

Hitta B2B-kunder

En av de viktigaste frågorna att ställa sig när det kommer till marknadsföring är ”Vem är kunden?”. Det man ofta glömmer bort vid B2B-marknadsföring är att det faktiskt inte är ett annat företag som är kunden, utan personerna som arbetar på företaget.

Det är viktigt att bygga förståelse för vem kunden är och att det också kan vara två vitt skilda personer. Till exempel kan en CFO (Chief Financial Officer) på ett företag ha ett helt annat behov än vad någon som jobbar med HR har, men båda kan ha använding av er produkt eller tjänst. Man behöver hitta olika sätt att kommunciera med de olika rollerna genom marknadsföringen för att väcka intresse eller skapa ett behov.

Kanalval för B2B – Tänk bredare än bara LinkedIn

För B2B-marknadsföring är det vissa kanaler som kanske känns mer självklara än andra. LinkedIn är en sådan. Men, för att lyckas med B2B-marknadsföring gäller det att ha ett större och bredare tänk än bara LinkedIn. Först och främst vill man också synas på Google. Det kan man göra via annonser, som syns högst upp och längst ned i sökresultatet, eller genom att SEO-optimera hemsidan för att synas högt upp i det organiska sökresultatet.

En vanlig problematik för B2B-företag är låg kännedom bland kunder och att branschen man är verksam inom är lågt eftersökt. Det kan resultera i att trafiken till hemsidan kan vara sparsam om man endast syns i Googles sökresultat. Därför är det viktigt att hitta alternativa vägar för att nå ut med sitt varumärke och skapa ett behov hos målgruppen.

Eftersom vi marknadsför mot anställda och inte företag i sig är det perfekt att även kunna nå ut till dessa på andra typer av plattformar där de rör sig. Förutom LinkedIn som tidigare nämnts finns det andra plattformar för betalt innehåll där många privatpersoner rör sig. Annonsering på sociala medier är till exempel också bra för B2B-marknadsföring, där annonsering på Facebook och Instagram kan vara mycket effektivt. Även display-annonser är ett bra sätt för att nå ut med sitt varumärke. Med display-annonsering, antingen via Googles egna nätverk, eller programmatiska köp kan man nå sin målgrupp högre upp i köptratten på hemsidor de besöker.

Webbplatsens innehåll en viktig del i Business to Business-marknadsföring

När man har fått bättre förståelse för kundresan, gjort sina kanalval och framförallt hittat sin kund och målgrupp är det dags att se över innehåll på sin hemsida, förutom det grundläggande såsom kontaktuppgifter och presentation av företaget och tjänsterna.

Kundcase visar effektivt hur ni hjälper era kunder

Att presentera ett lyckat kundcase på sin hemsida är ett effektivt sätt att visa hur ni jobbar med andra kunder. Med hjälp av case kan ni presentera er produkt eller tjänst på ett mer levande sätt samtidigt som den potentiella kunden kan känna igen sig i liknande problematik eller behov och förstå hur er produkt eller tjänst kan hjälpa dem. Ett tips för case är att prata med era kunder och få med ett citat eller två i caset.

Visuellt material viktigt för alla kanaler

Både på hemsidan och för annonsering är det viktigt med det visuella materialet. Här får man möjlighet att på ett enkelt sätt presentera sin produkt eller tjänst. Med hjälp av exempelvis en demovideo kan ert erbjudande presenteras mer lättförståeligt för den potentiella kunden så de får en bättre förståelse för hur ni kan hjälpa dem. Kundcase kan även lyftas i annonseringen med slagkraftiga rubriker vilket kan skapa igenkänningsfaktorer som i sin tur väcker nyfikenhet kring er produkt eller tjänst.

Sekundära mål är extra viktigt inom B2B-marknadsföring

Sätta upp mål med er B2B-marknadsföring

Precis som med all marknadsföring är det viktigt att sätta upp mål. Eftersom köp inte kommer att strömma in i lika hög frekvens som för exempelvis en e-handel, där man ofta har målsättning utifrån ROAS eller CoS, behöver vi se utanför detta.

Först och främst är en försäljning huvudmålet med marknadsföringen, men för att kunna avgöra om de personer vi nått faktiskt är relevanta är sekundära mål extra viktigt inom B2B-marknadsföring. Ett sekundärt mål kan till exempel vara ett kvalificerat lead, alltså ett lead som har kommit in via er hemsida som exempelvis en säljare sedan kvalificerat. Genom att endast mäta totala antalet leads är det ingen garanti för att det är rätt typ av lead.

Mål, både primära och sekundära, gör också att vi kan mäta hur effektiv marknadsföringen har varit, och ger oss bra input framåt – fungerar strategin eller måste vi ändra något?

Det kan vara svårt att anamma en stor marknadsföringsstrategi och resurserna på företaget kan vara få. Välj då ut de guldklimpar som ni tror att ni kommer kunna genomföra på ett bra sätt och redan där är ni en bit på vägen på den digitala resan.

Hur Beet kan hjälpa er med B2B-marknadsföring

Vill ni satsa på er digitala B2B-marknadsföring men det känns lite övermäktigt? Vi på Beet är specialister som har lång erfarenhet av B2B-marknadsföring inom alla olika kanaler. Här kan ni läsa kundcase om hur vi på Beet har hjälpt andra B2B-företag att växa och nå framgång. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa just ert företag kan du kontakta oss via formuläret nedan. Lycka till med er marknadsföring!

Academic Work SEO-strategi - 149% ökad synlighet

Beets SEO-strategi ökade synligheten med 149 % för Academic Work, ett utav Sveriges största rekryterings- och bemanningsföretag. Här kan ni läsa caset!

Läs mer

2022-03-17

Google MUM update

Google MUM är en ny avancerad AI-teknologi skapat för att ge användarna maximalt resultat av information när de gör sökningar. Här går vi detaljerat igenom vad Google MUM är och vad uppdateringen innebär. Läs mer!

Läs mer

2022-02-15

9 tips för att lyckas med din SEO-optimering

Vid SEO optimering tar du hänsyn till Googles algoritmer när du arbetar med din webbplats, för att kunna synas på Google i det organiska sökresultatet. Vi listar 9 av de viktigaste bitarna att tänka på när du ska komma igång, samt fördelarna med en SEO optimerad webbplats!

Läs mer

2021-03-31

Så lyckas ni med er displayannonsering

Genom att annonsera i Googles displaynätverk kan du nå rätt användare vid rätt tidpunkt oavsett var i köpresan de befinner sig. Läs om hur du lyckas med din displaymarknadsföring!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00