E-postmarknadsföring

Om e-postmarknadsföring

Med e-postmarknadsföring har ni möjlighet att nå ut till hela er kundlista eller segmenterade delar av den, vilket förstärker lojaliteten hos era befintliga och potentiella kunder. Är ni nyfikna på hur vi skulle kunna hjälpa er med en framgångsrik e-postmarknadsföring? Kontakta oss så berättar vi mer!

Möjligheter med mailutskick

- Varumärkesbyggande
- Kostnadseffektiv kanal
- Högst mätbar kanal
- Förstärker kundlojalitet
- Hög leveransbarhet
- Stora segmenteringsmöjligheter

Vad är e-postmarknadsföring?

Normalt delas e-postmarknadsföringen in i tre huvudgrupper: e-postutskick mot befintliga kunder, e-postutskick mot potentiella kunder, så kallade prospektlistor, samt olika typer av systemgenererad e-post.

E-postmarknadsföring är en form av digital marknadsföring som möjliggör att skicka ut e-post till både befintliga och potentiella kunder med förhoppningen att sälja en produkt eller tjänst. Förutom försäljning är mailutskick en utmärkt kanal för att stärka sitt varumärke och öka kundlojaliteten.

Att arbeta med e-postmarknadsföring kan ge ert företag stora fördelar gentemot era konkurrenter. Här kan ni läsa om e-postmarknadsföring som marknadsföringskanal, fördelar och mål med kanalen.

E-postutskick till befintliga vs nya kunder

När du skickar nyhetsbrev till dina kunder finns det några saker som skiljer sig åt beroende på om det är potenciella kunder eller redan befintliga kunder. Nedan redogör vi för vad du ska tänka på när du gör e-postutskick samt väljer ett e-postverktyg.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Läs mer

artiklar

SEO och kundens köpresa

Läs mer

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Läs mer

Fördelar med e-postmarknadsföring:

Fördelarna med e-postmarknadsföring är många:

Kostnadseffektivt

Beroende på vilken epostleverantör man väljer så skiljer kostnaden sig mycket. Oberoende av detta så brukar man säga att kostnaden per kontakt är låg för just epost-marknadsföring.

Varumärkesbyggande

Med e-post har du möjlighet att nå ut till din kundlista hur ofta du vill – om det är en gång om månaden eller varje dag. Det är en viktig kanal då det kommer till att befinna sig top of mind.

Hög leveransbarhet

Om du lyckas med din e-postmarknadsföring så anses e-post ha en hög leveransbarhet. I genomsnitt kommer 90% av alla mail du skickar fram till mottagaren, men det är viktigt att man hela tiden har uppsikt så man inte klassificeras som spam.

Stora segmenteringsmöjligheter

Med sina e-postlistor har man väldigt stora segmenteringsmöjligheter och bara för att nämna några få så har du möjlighet att till exempel segmentera på ålder, kön, vilka kategorier segmentet har visat intresse för, köphistorik med mera.

Mätbarhet

E-post är en kanal som är högst mätbar. Några av de mättal man i normala fall tittar på är Open Rate, Click Through Rate, Conversion Rate, Delivery Rate med mera.

122%

Hög avkastning

Den genomsnittliga avkastningen på investeringen från e-postmarknadsföring är 122%.

90%

Uppskattad kanal

90 % vill ha uppdateringar från företag via e-post.

66%

Konverteringsdrivande

66 % har gjort ett köp efter att ha tagit emot ett marknadsföringsbudskap via e-post.

Mål med e-postmarknadsföring

Målet med e-post marknadsföringen till ett företag kan vara många och ofta har varje enskilt mail ett eget mål. Detta kan bland annat vara:

  • Försäljning
  • Varumärkesbyggande
  • Generera trafik till specifika sidor eller event

E-postmarknadsföring på Beet

Det finns en stor mängd olika e-postleverantörer att välja mellan, och av den anledningen anpassar vi på Beet också jobbet efter ert behov och resurser. Vi kan hjälpa er med allt från val av system, integration, uppsättning av mallar, produktion av enstaka utskick eller alla mailutskick, marketing automation, konsultation kring A/B-testning, optimering med mera. Varje fall är unikt och vid varje tillfälle börjar vi därför med en behovsanalys.

Vår metod för e-postmarknadsföring

1. Behovsanalys
Vi ser över vilket behov just ni har. Har ni ett befintligt e-mail system eller behöver vi välja och implementera ett från början?

2. Bestämmer KPI’er, mål & frekvens
Här behöver vi bestämma vad e-postkanalen skall ha för mål och hur vi bäst följer upp dessa mål.

3. Resurser
Se över vilka resurser som finns internt hos er och hur arbetsfördelningen skall se ut mellan er och oss.

4. Påbörjande av arbete
beroende på vad ni behöver hjälp med så kommer vi nu påbörja arbetet. Det kan till exempel vara integration av ett e-postsystem, skapande av mallar eller hjälp med produktion i befintligt system och befintliga mallar.

5. Rapportering
Minimum en gång per månad rapporterar vi på Beet hur kanalen har presterat enligt delmål och KPI’er som vi har bestämt i tidigare skede.

E-postmarknadsföring och andra kanaler

Det finns många synergier mellan e-postmarknadsföring och övriga digitala kanaler. En av de starkaste fördelarna är att man kan använda sig av e-postlistorna även i kanaler som till exempelvis sociala medier och Search Engine Marketing. En stor och väl segmenterad kundlista är till stor fördel för dessa kanaler då det ger möjlighet att nå ut till personerna på listan i andra kanaler, men även att man kan skapa så kallade tvilling-listor där man kan hitta nya, potentiella kunder.

En annan synergi är leadgenerering, där man försöker hitta nya potentiella kunder till sin e-postlista. Det kan i många fall vara ett framgångsrikt sätt att utöka e-postkanalens potential. En av de vanligaste metoderna för att generera nya leads är via sociala medier. Där finns stor potential för att hitta personer som liknar de personer som redan är dina kunder och/eller som prenumererar på dina nyhetsbrev - så kallade lookalike-målgrupper.

Senior Email Marketing Specialist

Siv Merete Tuer

Lyckas med er e-postmarknadsföring

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med e-postmarknadsföring? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Senior Email Marketing Specialist

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Head of growth

Martin Hellgren

HITTA ER UNIKA KANALMIX

Vi hjälper er att hitta den digitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Vi är med er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Utforska alla kundcase

Se alla

kundcase

Björn Borg & Amazon

Läs mer

kundcase

Kjell & Co omnichannel

Läs mer

kundcase

Academic Work SEO-strategi

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00