2021-03-31
Så lyckas ni med er displayannonsering
Genom att annonsera i Googles displaynätverk kan du nå rätt användare vid rätt tidpunkt oavsett var i köpresan de befinner sig. Läs om hur du lyckas med din displaymarknadsföring!
Syns ni på en prisjämförelsesajt syns ni på en plattform där era konkurrenter annars har övertaget om era potentiella kunder. Vi hjälper till med allt ifrån strategiformulering till implementering, val av vilka sajter ni bör jobba med samt den dagliga hanteringen av dessa. Vill ni veta hur vi kan hjälpa just er? Kontakta oss så berättar vi mer.
- Öka er synlighet nära köptillfället
- Syns ni inte här går trafiken till konkurrenter
- Hög konverteringsgrad
- Öka trafik till er webbplats
- Öka konverteringar
- Varumärkesbyggande
För aktörer som erbjuder produkter eller tjänster som säljs av flera aktörer och där priset spelar en avgörande roll kan prisjämförelsesidor vara en väldigt viktig kanal att synas i. Prisjämförelsesidor och shoppingportaler samlar sortiment från flera olika aktörer och låter konsumenter jämföra dem sinsemellan. Man kan jobba med dessa sidor i direktsamarbeten där man ofta betalar per klick men också via affiliatemarknadsföring där man oftast betalar provision på köpbeloppet.
Många av dessa sidor tillhandahåller också rapporter till anslutna butiker av prisläget på marknaden. Dessa rapporter kan ge en bra uppdaterad bild på var man befinner sig prismässigt jämfört med sina konkurrenter eller återförsäljare.
Läs om digitala marknadsföringskanaler som kompletterar marknadsföring på prisjämförelsesajter bra.
Kundcase
Genom att aktivt hantera Amazons sökords- och produktannonsering (Sponsored Products) lyckades Beet öka den månatliga försäljningen med 735 % och samtidigt sänka CoS med 52 %.
Det finns flera fördelar med att synas på prisjämförelsesajter. Nedan listar vi några utav dessa:
Genom att helt fokusera på att jämföra priser har dessa sidor oftast ett väldigt högt SEO-värde inom sin nisch och är ofta bland de första sidorna som syns på sökmotorer när det kommer till sökningar relaterade till t.ex. bäst pris, billigast, prisvärd med mera.
Prisjämförelsesiter så som Pricerunner och Prisjakt har i Sverige en stor roll i konsumentens köpresa när man är intresserad av att jämföra priser. Det finns även aktörer i andra länder som spelar en liknande roll på dessa marknader.
Syns man inte på en prisjämförelsesajt så kommer all den trafiken gå till konkurrenterna. Genom att ens varumärke syns här konkurrerar man om trafiken och har större chans att ta fler marknadsandelar inom sin bransch.
Jobbar ni med dessa sidor på rätt sätt så har ni en stor möjlighet att nå er målgrupp vid en tidpunkt väldigt nära köptillfället. Då beteendet att jämföra priser ofta infinner sig när en potentiell kund bestämt sig för vilken produkt eller tjänst de vill ha så är konverteringsgraden ofta relativt sätt hög på trafiken från prisjämförelsesidor.
Nå er målgrupp vid rätt tidpunkt väldigt nära köptillfället
För att få ut det mesta av att jobba med prisjämförelsesidor är det viktigt att de aktivt hanteras på rätt sätt. Det krävs kunskap för att optimera kanalen och det är viktigt att man jobbar dedikerat för att uppnå optimalt resultat.
Det vanligaste sättet att jobba med dessa sidor är att man delar sin produktfeed som sedan blir indexerad på sidan. Antingen hanterar man varje samarbete var för sig eller så samlar man flera samarbeten via ett affiliatenätverk. Vissa aktörer tillåter inte att man exkluderar produkter som man säljer medan andra inte har något problem med detta. Om man har möjlighet att exkludera produkter är det något man kan utnyttja för att maximera lönsamheten.
Genom att aktivt se över vilka produkter som konverterar och vilka som endast genererar klick är det möjligt att ändra uppsättningen på produktfeeden som delas. På Beet har vi kunskap kring alla processer och hjälper er med ett korrekt flöde och regelbunden optimering för ett maximerat resultat.
Kontakta oss
Affiliate Marketing Specilaist
Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med marknadsföring på prisjämförelsesajter? Vi diskuterar gärna vilken strategi som passar bäst för just ert företaf. Kontakta oss så berättar vi mer!
SENIOR DIGITAL ANALYST
Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!
DIGITAL MARKETING STRATEGIST
Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!
HEAD OF GROWTH
Vi hjälper er att hitta den mdigitala marknadsföringsmix som passar just ert företag. Vi är med er hela vägen från planering och kontouppsättning till löpande optimering och resultatrapportering. Kontakta oss så berättar vi mer!
Be inspired
2021-03-31
Genom att annonsera i Googles displaynätverk kan du nå rätt användare vid rätt tidpunkt oavsett var i köpresan de befinner sig. Läs om hur du lyckas med din displaymarknadsföring!
2021-04-16
Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.
2021-04-16
Här förklarar vi vad E-A-T står för och hur man bör tänka för att förbättra sitt innehåll och SEO-optimera utifrån riktlinjerna kring ämnet.
Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?
info@beet.se