Snapchat Annonsering

Snapchat är en av de mest populära sociala medie-plattformarna idag, där en yngre och mycket aktiv målgrupp befinner sig. Genom att annonsera på Snapchat kan du effektivt nå ut till en yngre målgrupp, till ett ofta lägre klickpris än andra sociala medier. Läs mer om annonsering på Snapchat!

- Nå ut till en yngre målgrupp
- Aktiva användare på plattformen
- Tredje största sociala medier-plattformen
- Billigare klickpriser än flera andra sociala medier

Fördelar med att annonsera på Snapchat

Statistik från bl.a. Svenskarna och internet visar tydligt att olika åldersgrupper rör sig på olika plattformar, därför är de viktigt att identifiera vart vi kan hitta vem.

I Sverige använder 23% av befolkningen Snapchat dagligen där majoriteten är i åldern 12-25 år. Plattformen fortsätter att växa sig allt större och målgruppen breddas eftersom den börjar användas av både fler äldre och yngre. Där vi ser störst ökning är i åldersgruppen 26-35 år där allt fler blir aktiva användare på Snapchat. Det är högst relevant att synas på snapchat på grund av följande anledningar:

  • En växande yngre målgrupp
  • Många aktiva användare på plattformen
  • Tredje största sociala medie-plattformen
  • Billigare klickpriser än flera andra sociala medier

Beroende på ert mål så finns det flera olika annonstyper för att optimera för bäst resultat, t.ex. single image & video, story ads, collection ads, AR lens & filter. Vart ligger ert fokus? Är det ökad synlighet, fler klick till webbplatsen eller att öka antalet konverteringar? Det finns många olika möjligheter när det kommer till att nå sina marknadsföringsmål och det kan vara krångligt att navigera sig på en marknadsföringsplattform. Vi på Beet kan hjälpa i rätt riktning.

I Sverige använder 23% av befolkningen Snapchat dagligen

Svenskarna och internet

Målgruppen på Snapchat

Snapchat är en av de mest populära sociala medie-plattformarna med närmre 300 miljoner aktiva användare per månad. Facebook och Instagram är fortfarande de mest populära plattformarna, men Snapchat växer sig allt större. I Sverige använder 23% av befolkningen Snapchat dagligen där majoriteten är i åldern 12-25 år. Däremot har målgruppen börjat bredda sig ytterligare där vi kan se att det både börjar användas av en yngre och äldre målgrupp än ovan. En tredjedel av 8–11-åringarna har använt Snapchat senaste 12 månaderna, och var femte dagligen. Även åldersgrupperna mellan 26-35 år är allt mer aktiva användare på Snapchat. Däremot håller sig fortfarande den äldre målgruppen på 76+ sig borta från plattformen (Svenskarna & Internet).

Olika typer av annonser på Snapchat

Beroende på vad ert mål är kan ni välja olika typer av annonser. Det finns fem olika annonstyper som kan användas för olika målsättningar. Vill ni öka er synlighet, få mer klick till webbplatsen eller öka antalet konverteringar? Det ligger till grund för val av annonstyp. De fem olika annonstyperna är följande:

1. Single image or video

En fullskärmsbild eller video som används i syfte att få människor medvetna och förhoppningsvis klicka sig vidare till webbplats/köp. Dessa visas mellan man klickar sig från snap till snap från människor man följer och kan vara upp till tre minuter långa. Rekommendationen är dock att hålla de till 3-5 sekunder.

2. Story Ad

Genom att använda "Story Ad" visas dina bilder eller videos i Snapchats "Discover". Detta är ett väldigt konsumentvänligt sätt att göra marknadsföring på.

3. Collection Ads

Bild eller video för att presentera produkter.

4. AR Lens

Används för att på ett ofta humoristiskt sätt omvandla sig själv till diverse saker genom att en lins läggs på när man ska ta bild. Exempelvis kan man se ut som en hundvalp med öron och nos. Man annonserar genom att man skapar en lins där även logan syns.

5. Filter

För att visa vart man är eller checka in på en plats kan man använda filter för att på en tagen bild lägga till en plats eller ett ställe. Även här syns loggan.

Få hjälp med Snapchat annonsering

På Beet har vi erfarna specialister som kan hjälpa dig hela vägen med Snapchat annonsering genom att:

  • Sätta en strategi anpassad för ditt företag
  • Starta upp ett annonskonto med korrekt spårning och betallösning
  • Sätta upp alla kampanjer efter strategiplanen
  • Löpande hantera annons-kontot och optimera mot uppsatta KPI-mål
  • Analysera resultat och skapa rapporter anpassade efter era mål
  • Arbeta proaktivt och kontinuerligt komma med idéer och ge förslag på vad som skulle kunna förbättra resultatet

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00