Pinterest marknadsföring

Genom marknadsföring på sociala medier kan ni effektivt nå ut till rätt målgrupp. Marknadsföring på Pinterest ger er en fantastisk möjlighet att skapa kännedom kring ert varumärke och ni kan nå personer på en plattform som i dagsläget, utifrån ett marknadsföringsperspektiv, inte utnyttjas i samma mån som andra sociala medier.

Här kan ni läsa mer om annonsering på Pinterest samt hur vi kan hjälpa ert företag med en framgångsrik strategi på kanalen. Är du nyfiken på hur vi skulle kunna hjälpa just ert företag? Kontakta oss så berättar vi mer!

Varför marknadsföring på Pinterest?

Det som är unikt för Pinterest är hur pass mottagliga sökaren är för dina annonser. Till skillnad från andra kanaler befinner sig sökaren i ett läge där dem inte bara är mottagliga för dina produkter, utan målet är att bli inspirerad av dem.

Att det är en annons eller organiskt innehåll spelar inte så stor roll så länge innehållet matchar sökintention. Det faktum att innehållet kommer från ett företag eller E-handel kan vara fördelaktigt. Då öppnar det upp för en insikt hos sökaren att produkten som de intresseras och inspireras av finns tillgänglig att köpa.

I jämförelse med andra sociala medier är annonsering på Pinterest inte lika konkurrensutsatt, då det inte är lika stor andel som använder Pinterest i samma mån som andra sociala medier, men plattformen bör inte underskattas för det. Genom att annonsera emot denna sökintention öppnar man upp för ett faktiskt köp.

21%

användning

21% av svenskarna använder Pinterest

52%

användning kvinnor

52% av kvinnor i åldern 26-35 använder Pinterest

10%

användning kvinnor

10% av kvinnor i åldern 16-25 använder Pinterest dagligen

Målgrupper och annonser på Pinterest

Målgrupper

Det finns flera olika sätt att bygga målgrupper på. Bland annat via intresse, då är det möjligt att antingen bygga väldigt brett eller väldigt snävt då Pinterest har brutit ner alla kategorier i ett generöst antal underkategorier. Det är också möjligt att rikta dina annonser med hjälp av sökord, likt SEM-annonsering. Förutom det så går det även att skapa målgrupper baserat på personer som har interagerat med din webbplats eller Pinterest-konto. Samt att det går att skapa målgrupper baserade på befintliga kunder.

Annonser

Det finns ett flertal olika annonseringstyper för plattformen och det finns olika annonser som fungerar bäst baserat på ditt annonserings-mål. Den vanligaste formen är sponsrade inlägg (eller pins) och karuseller. Det får bra att göra dessa i statiska eller i videoformat. Dessa syns i både i hem-feeden och i söket, annonserna ser likadana ut som vanliga pins och syns tillsammans med dessa men med undantag att det är markerat att det är ett sponsrat inlägg.

Det som är unikt för Pinterest är hur pass mottagliga användaren är för annonserna

Så kan vi hjälpa er med marknadsföring på Pinterest

Tror du att Pinterest skulle vara en intressant plattform för dig och ditt företag så kan vi på Beet kan hjälpa dig med annonsering på Pinterest genom att:

  • Sätta en strategi anpassad för ditt företag
  • Starta upp ett annonskonto med korrekt spårning och betallösning
  • Sätta upp alla kampanjer efter strategiplanen
  • Löpande hantera annonskontot och optimera mot uppsatta KPI-mål
  • Analysera resultat och skapa rapporter anpassade efter era mål
  • Kontinuerligt komma med idéer och ge förslag på vad som skulle kunna förbättra resultatet

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00