Beet ökade Man of a kinds mediaeffektivitet med 223%

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt. Här kan du läsa mer om vår strategi för företaget och hur vi lyckades öka medieeffektiviteten med hela 223%.

Beskriv hur Man of a Kinds marknadsorganisation ser ut och vilka utmaningar ni har?

  • Vi är en liten och tight organisation som är en del av RNB-koncernen där 1,5 person jobbar övergripande med marknadsföring och varumärkesfrågor. Vi hanterar våra organiska kanaler och nyhetsbrev själva och jobbar sedan med Beet för att täcka in alla relevanta digitala kanaler. Detta för att säkerställa att vi har spetskompetens inom respektive kanal vi arbetar med. Vi behöver kontinuerligt utveckla vårt sortiment ytterligare för att befästa vår position på marknaden inom exklusivt herrmode. Tillsammans med Beet behöver vi också bredda antalet kanaler vi agerar i för att driva trafik och konvertering. I det arbetet måste vi säkerställa att kanalerna är effektiva, men också att de matchar med vår varumärkesprofil vilket inte alltid är helt enkelt när man till exempel pratar om affiliates och prisjämförelsesiter.

Hur länge har du samarbetat med Beet?

  • Jag jobbade tidigare som e-commerce Manager på Campadre och vi inledde då ett samarbete med Beet. För mig var Beet därför ett självklart val när jag började på Man of a kind och såg att vi behövde byta byråpartner.

Sedan samarbetet med Beet påbörjades har försäljningen drivet av sökordsmarknadsföring nästan fördubblats. Vad är dina kommentarer till det?

  • Det första vi gjorde tillsammans var att sätta upp tydliga målsättningar vad sökordsmarknadsföringen skall generera för resultat. För vår del var det prioritet att driva försäljning på ett kostnadseffektivt sätt. Nästa steg var att Beet strukturerade upp kontot på ett effektivt sätt. Sedan var det Beets sifferdrivna arbetssätt med insikt och analys för att nå målen som jag uppskattade. Hela det paketet tillsammans gav väldigt snabb effekt. På Beet har vi en SEM-specialist och en Social Media-specialist som hanterar respektive konto. Att arbeta med respektive kanalspecialist ger bra resultat för oss. Sett över de kanaler Beet hanterar har mediaeffektiviteten ökat med 223%.

Hur har det påverkat er lönsamhet?

  • Vi har kunnat driva vår tillväxt snabbare än vad vi annars kunnat göra. Det är helt enkelt "the magic sauce" för lönsam tillväxt.
Beet är extremt data- och resultatdrivna vilket jag tycker är superbra

Marcus Uggla, General manager

Hur ser det löpande samarbetet ut?

  • Vi har möte med vår kontaktperson på Beet samt alla kanalspecialister varannan vecka där vi ser över hur vi kan optimera kanalerna för att säkerställa att vi klarar våra mål samt att vi ligger på rätt mediaeffektivitet och det tycker jag fungerar alldeles utmärkt.

Om du summerar dina intryck från de två år som samarbetet pågått, vad ser du för fördelar att jobba med Beet?

  • Beet är extremt data- och resultatdrivna vilket jag tycker är superbra. Vi får också jobba med kanalspecialister vilket innebär att även om vi är små, så har vi alltid tillgång till den senaste kunskapen och tekniken. Beet är också snabba och hjälpsamma med frågor som angränsar till det vi jobbar med inom digital marknadsföring och blir på det sättet en del av hela affären och inte bara respektive mediekanal. De tre sakerna tillsammans gör att samarbetet fungerar väldigt bra och är väldigt trevligt.

Skulle du rekommendera Beet till andra marknadsförare?

  • Absolut, och det har nog jag redan gjort. Jag tror att ni har några kunder där jag har rekommenderat er.

Slutligen, är det något som du vill tillägga?

  • En sak som jag tycker har fungerat bra under vårt samarbete är att ni hela tiden testar nya kanaler i mindre format för att ta reda på vad som fungerar eller inte. Det är väldigt positivt att få nya infallsvinklar för att få en bättre helhetsbild.

2020-11-12

Academic Work SEO-strategi

Beets SEO-strategi ökade synligheten med 149 % för ett av Sveriges största rekryterings- och bemanningsföretag.

Läs mer

2019-12-11

Kjell & Co omnichannel

Läs mer om hur Beet tillsammans med Kjell & Co byggde en strategi som gynnade försäljningen såväl online som offline.

Läs mer

2020-11-19

Björn Borg & Amazon

Genom att aktivt hantera Amazons sökords- och produktannonsering (Sponsored Products) lyckades Beet öka den månatliga försäljningen med 735 % och samtidigt sänka CoS med 52 %.

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00