Amazon annonsering

Om Amazon Ads

Hösten 2020 lanserades Amazon.se och sedan hösten 2021 finns nu även möjlighet att annonsera på svenska Amazon. Oavsett om ni väljer att sälja era produkter på Amazon eller inte så bör ni ha en idé om hur ni vill förhålla er till denna gigant. Beets Amazon Advertising-certifierade experter hjälper er med möjligheterna på Amazon.

Möjligheter med Amazon ads

- Nå kunder med hög köpintention
- Lär er mer om era kunders köpbeteende
- Varumärkesbyggande
- Öka konverteringarna
- Nå ett stort antal potentiella kunder
- Få tillgång till värdefull data från plattformen

Varför annonsera på Amazon?

Via Amazon kan ni nå ett stort antal potentiella kunder som är på plattformen för att shoppa eller få shoppinginspiration. Genom att rikta digitala annonser mot individer med hög köpintention uppnår man en relevans som är svår att nå någon annanstans. Nedan följer några av många fördelar med annonsering på Amazon:

  • Nå ett stort antal potentiella kunder med hög köpintention
  • Få tillgång till data från plattformen för att lära er mer om era kunders köpbeteende
  • Få möjligheten att utnyttja Amazons algoritm och data i din annonsering

Björn Borg & Amazon

Genom att aktivt hantera Amazons sökords- och produktannonsering (Sponsored Products) lyckades Beet öka den månatliga försäljningen med 735 % och samtidigt sänka CoS med 52 %.

Läs mer

Utforska alla kundcase

Se alla

kundcase

Man of a Kind

Läs mer

kundcase

Kjell & Co Omnichannel

Läs mer

kundcase

Academic Work SEO-strategi - 149% ökad synlighet

Läs mer

Annonseringsmöjligheterna på Amazon

Amazon har ett stort antal produkter för annonsering. Nedan listar vi några av dem.

Sponsored Products & Sponsored Brands

Om man vill ha tillgång till samtliga annonseringstjänster så krävs att man också har de produkter man annonserar för listade på Amazon. Då har man möjlighet att använda sig av formaten ”Sponsored Products” och ”Sponsored Brands” vilka har många olika optimerings- och segmenteringsmöjligheter. Dessa annonseringstjänster har en auktionsbaserad CPC-lösning där det vinnande budet räknas ut genom en kombination av annonsens relevans och klick-priset man väljer att betala.

Sponsored Products är som en hybrid mellan Google Shopping och Google Search Ads där man som annonsör kan annonsera för specifika produkter i själva sökresultatet. Detta gör man bland annat
genom att optimera på specifika sökord och liknande eller kompletterande produkter.

Sponsored Brands är annonser för varumärkesägare som innehåller ens logga och ett antal utvalda produkter. Denna annonstyp syns högst upp ovanför sökresultatet samt i själva sökresultatet. Sponsored brands kan endast optimeras på sökord.

Display- och video ads

För de som väljer att inte sälja sina produkter via plattformen så finns det ändå möjlighet att nå plattformens användare genom video- och displayannonsering. Genom Amazons ”Display Ads” ges annonsören möjlighet att synas via banners på Amazons helägda sidor så som amazon.com och imdb.com men även andra sidor utanför Amazon.

Det finns också möjlighet att använda sig av videoannonser som spelas innan, under eller efter videomaterial på Amazon såväl som andra sidor. Betalningsmodellen för dessa annonstyper är CPM, det vill säga kostnad per tusen visningar av annonsen. Dessa annonstyper ger inte samma möjlighet att rikta annonserna mot lika specifika målgrupper som för Sponsored Products och Sponsored Brands.

Hur kan Beet hjälpa er med Amazon?

Oavsett om ni är ute efter att bygga varumärke, expandera till nya marknader, växa på befintliga marknader eller bara lära er mer, så kan våra Amazon Advertising-certifierade experter guida er. Tveka inte att höra av er om ni:

  • Vill börja sälja på någon av Amazons marknadsplatser
  • Funderar på hur man bör förhålla till Amazon
  • Redan är aktiva på Amazon men vill optimera närvaro på plattformen.
  • Behöver hjälp med den dagliga hanteringen
  • Behöver hjälp med att sätta upp en strategi
  • …eller bara vill prata Amazon med oss!

Amazon specialist

David Svensson

Annonsera på Amazon

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med Amazon annonsering? Vi tittar gärna närmre på er webbplats för att se vilken förbättringspotential som finns. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Senior digital analyst

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Digital marketing strategist

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

HR Manager

Andrea Bäccman

Bli vår kollega

Beet är rätt arbetsplats för dig som tycker att martech är spännande och vill utvecklas för att nå din fulla potential. Vi söker efter dig som tillsammans med oss vill vara med och utveckla framtidens martech tjänster. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Här reder vi ut hur Customer Lifetime Value kan användas för att hitta ”rätt” kunder och skapa lönsamhet på lång sikt. 

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

SEO och kundens köpresa

Läs mer

artiklar

YouTube annonsformat

Läs mer

artiklar

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00