Visualisera din data med Looker Studio

Med Looker Studio (tidigare Google Data Studio) kan du enkelt visualisera din data från ett stort utbud av datakällor. Det gör informationen mer lättillgänglig, lättare att förstå och ger dig möjlighet att skapa interaktiva rapporter som du enkelt kan dela med kollegor eller kunder.

Sammanfoga data från flera källor

I dagens digitala landskap använder många företag flera olika plattformar för att förstå sina kunders beteende och analysera resultatet av sin marknadsföring. Här är Looker Studio ett ovärderligt verktyg du kan skapa rapporter som visar de viktigaste mätvärdena från en eller flera datakällor i en tydlig och anpassad visualisering.

När du har anslutit en datakälla till Looker Studio blir all information tillgänglig med de dimensioner och mätvärden som källan innehåller. Du kan dessutom skapa egna beräkningar, kombinera olika källor och bygga dynamiska dashboards som uppdateras automatiskt.

För att förenkla och automatisera datainsamlingen använder vi Supermetrics, som gör det möjligt att hämta data direkt från de flesta marknadsförings- och analysplattformar – utan manuell export.

Exempel på datakällor som kan kopplas samman:
-Google Ads, Google Analytics 4, YouTube, Search Console och BigQuery
-Sociala plattformar som Meta (Facebook och Instagram), LinkedIn, Snapchat och TikTok
-Verktyg som HubSpot, SEMrush, Moz, Ahrefs och fler
-Databaser och kalkylark, som Google Sheets, MySQL och CSV-filer

På Beet använder vi oss av Looker Studio för att visualisera resultatet

Looker Studio på Beet

På Beet använder vi Looker Studio för att visualisera resultatet från de kanaler där våra kunder driver sin digitala marknadsföring. Med hjälp av Supermetrics kan vi hämta data från till exempel Meta-annonseringen och kombinera den med trafikdata från Google Analytics för att få en helhetsbild av hur besökare hittar till webbplatsen och vilket värde deras besök genererar.

Många av våra kunder arbetar med flera digitala kanaler – SEM, SEO och Sociala medier och vi samlar därför all data i en och samma dashboard. Det gör den digitala analysen mer lättillgänglig, överskådlig och användbar för beslutsfattande.

Fördelar med Looker Studio

På Beet har vi valt att arbeta med Looker Studio då det har en mängd fördelar:

  • Enkelt att ansluta ett stort utbud av datakällor
  • Visualiserar din data med hjälp av en mängd olika diagram och tabeller
  • Lätt att dela med kolleger och kunder, både med redigeringsrättigheter och visningsrättigheter
  • Man kan vara flera som arbetar och redigerar samma rapport
  • Skapa dynamiska rapporter med hjälp av funktioner som datumväljare, filtrering och väljare av datakällor
  • Ger möjligheten att interagera i diagrammen och tabellerna för att lätt ändra sortering eller för att lättare kunna se en datapunkt

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Här reder vi ut hur Customer Lifetime Value kan användas för att hitta ”rätt” kunder och skapa lönsamhet på lång sikt. 

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Page Experience Update

Läs mer

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Läs mer

artiklar

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se