Beet ökade Man of a Kinds organiska trafik med 156%

Med Beets SEO-strategi har Man of a Kind vuxit organiskt och rankar idag på toppositioner för många viktiga sökord som genererar relevant trafik och konverteringar. Genom att fokusera på att optimera både efter säsong men även för viktiga varumärken inom det exklusiva herrmodet har positionerna ökat för både generiska och varumärkesrelaterade sökord. Det har resulterat i att den organiska trafiken har ökat med 156% och inkomsten med 81% under 2019 jämfört med 2018.

Arbetsinsats

Åtgärdsplaner & rekommendationer

Beet har utifrån de tekniska och innehållsmässiga SEO analyserna som gjorts tagit fram åtgärdsplaner med fokus på prioriterade områden baserat på sökvolymer, relevans och lönsamhet för företaget. Åtgärdsplanerna för teknisk SEO har innehållit rekommendationer angående bland annat hastighet, brutna länkar, strukturerad data och rubrikstruktur. Rekommendationerna gällande innehållsoptimering har orienterats kring kategoristruktur, titlar, meta-beskrivningar, texter och internlänkning. Beet har också hjälpt till att skriva optimerade texter som levererats och som enkelt kunnat läggas till på viktiga landningssidor.

Implementeringar & resultatrapporter

En tid efter varje implementering har Beet gjort en djupanalys av resultaten vilket har gett vägledning till kommande rekommendationer och ytterligare åtgärder. Man of a Kind själva uttrycker att "Samarbetet med Beet har gått bra. Åtgärdsplanerna och resultatrapporterna som levererats har varit tydliga, genomarbetade och lätta att förstå". Man of a Kind har tack vare sitt eget engagemang i projektet och implementation av åtgärder också bidragit till att resultat kan uppnås.

Åtgärdsplanerna och resultatrapporterna som levererats har varit tydliga, genomarbetade och lätta att förstå

Paulina Lindén, Product Information & Content Manager på Man of a Kind

Fokus på viktiga varumärken

Beet har fokuserat en stor del av arbetet med SEO på att få upp rankingen för viktiga varumärken. Ett av Man of a Kinds varumärken lanserades under våren 2019. I och med att detta varumärke inte sålts på webbplatsen tidigare så var inga landningssidor synliga i Google för varumärket samt relaterade sökningar. När produkterna gick live rankade manofakind.se på plats 23 för varumärket. Efter genomförd sökordsanalys så stärktes varumärket och dess relaterade sidor med optimerade texter, titlar, beskrivningar, rubriker och internlänkning. Efter 3 veckor rankade de på plats 12, efter 6 veckor på plats 4 och efter ca 3 månader intog de första placering. De har sedan dess varierat mellan plats 1 och plats 2 och konkurrerat med varumärkets egen webbplats.

Ökning i positioner i Google för varumärket
Genom att följa upp hur positioner har förflyttats för viktiga sökord har vi kunnat härleda den organiska trafiken som kommit in via varumärkets landningssida på manofakind.se och sett att både trafik och konverteringarna också har ökat. Man of a Kind säger att de är ”mycket nöjda med Beet som samarbetspartner”.
Ökning i trafik till varumärkets specifika landningssidor
Vi är mycket nöjda med Beet som samarbetspartner

Oscar Åsman Fridén, Head of E-com på Man of a Kind

Optimering av sökord ger ökad synlighet

För att få en överblick av resultatet så mäts synligheten för webbplatsen i Google vilket indikerar om positionerna över lag har ökat eller minskat. Det hittills utförda SEO-arbetet har resulterat i att den totala synligheten har ökat markant. Kurvan visar att Man of a Kind har närmat sig sin största konkurrent och synligheten har sedan början av 2019 ökat med hela 60%.

Ökning i synlighet - Synlighet baseras på ökad ranking av relevanta sökord

Sammanfattning

Man of a Kind har ökat i placeringar för många viktiga sökord som vi arbetat med, vilket har lett till en tydlig ökning i synligheten på Google. Detta har resulterat i att trafik och konverteringar samt inkomsten har ökat. Resultatet har kunnat uppnås på grund av den applicerade SEO-strategin men också tack vare Man of a Kinds dedikerade och engagerade team som kunnat utföra de åtgärder som har rekommenderats.

+156%

Organisk trafik

Beet ökade Man of a Kinds organiska trafik med 156% under 2019 jämfört med 2018.

+81%

Inkomst

Beet ökade även Man of a Kinds inkomst med 81% under samma period.

+60%

Synlighet i sökresultatet

Den totala synligheten har ökat med hela 60% sedan början av 2019.

9 tips för att lyckas med din SEO-optimering

Vid SEO optimering tar du hänsyn till Googles algoritmer när du arbetar med din webbplats, för att kunna synas på Google i det organiska sökresultatet. Vi listar 9 av de viktigaste bitarna att tänka på när du ska komma igång, samt fördelarna med en SEO optimerad webbplats!

Läs mer

2020-06-03

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

2020-11-12

Academic Work SEO-strategi - 149% ökad synlighet

Beets SEO-strategi ökade synligheten med 149 % för Academic Work, ett utav Sveriges största rekryterings- och bemanningsföretag. Här kan ni läsa caset!

Läs mer

2019-12-11

Kjell & Co Omnichannel

Läs mer om hur Beet tillsammans med Kjell & Co byggde en strategi som gynnade försäljningen såväl online som offline.

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00