1. Analys av sökord
I en sökordsanalys identifierar vi vilka sökord som är mest relevanta för webbplatsen idag, men även vilka sökord det finns stor potential att arbeta med framöver, då SEO är ett långsiktigt arbete. Här analyseras dels sökvolym, konkurrens och positioner.
Efter den övergripande sökordsanalysen identifierar vi vilken potential som finns och gör en mer grundlig sökordsanalys inom de specifika områdena. Om ni sedan väljer att arbeta löpande med oss ser vi i ett första steg över vilka områden som är viktigast för er, tillsammans med sökordens potential, vilket lägger grunden för starten av det löpande arbetet. Det är mycket effektivt att börja med viktiga områden som idag redan rankar, men som genom optimering kan öka chansen till bättre ranking markant. Genom att optimera lågt hängande frukt kan det leda till att vi på ett kortare tidsintervall kan se resultat av optimeringen.
Dessa sökord kan optimeras genom att vi optimerar existerande landningssidor som inte fokuserar på rätt sökord i dagsläget, alternativt att vi skapar nya landningssidor.
Valet av sökord som bör användas kräver avvägning av många olika aspekter som vi går igenom tillsammans med er utifrån era mål. Några av aspekterna vi analyserar är:
- Sökvolym
- Konkurrens
- Intention
- Lågt hängande frukt, vad har störst potential i närtid?
- Potential på sikt