A Retro Tale ökade sin omsättning på flera marknader genom SEO

A Retro Tale är en svensk exklusiv secondhandbutik med närvaro på olika lokala marknader. Beet har stöttat A Retro Tale med SEO-optimeringar genom att bland annat uppdatera sin kategoristruktur, öka den interna länkstyrkan och genomföra tekniska förbättringar. Svenska marknaden ökade sina intäkter med 20% från organisk trafik medan Norge ökade med hela 83%.


Framgångsfaktorerna bakom resultatet

  • Tekniska åtgärder kopplat till struktur och läsbarhet (cross-funktionellt över alla marknader)
  • Tagit fram nya kategorier för t.ex. väskmodeller
  • Lokalisering av innehåll kopplat till lokala marknader
  • Optimerat innehållet på kategorisidor med lokala anpassningar
  • Förbättrat internlänkningsstrukturen
  • Kontinuerlig analys & uppföljning
+83%

Intäkter

Organiska intäkterna ökade med +83% i Norge och med 20% i Sverige

1 036%

Synlighetsindex

Synlighetsindex ökade med +1036% i Norge och med 442% i Sverige

Våra SEO-anpassningar har bidragit till en stor ökning i synlighet och ranking för sökord med höga sökvolymer vilket har ökat A Retro Tales trafik och intäkter.

Resultatet i Sverige

Med en stärkt närvaro inom non-branded sökningar, fler kategorier och produktsidor med affärskritiska termer som nu rankar, Större bredd i sökordsprofilen samt en ökad auktoritet på konkurrensutsatta sökord så har den svenska sajten har haft en stabil och tydligt uppåtgående trend under hela året. Grafen visar hur synligheten accelererar kraftigt i samband med våra struktur- och innehållsförbättringar.

Den månatliga utvecklingen visar att non-branded trafik nu står för större delen av tillväxten. Tidigare var varumärkessökningar en alltför stor andel. Nu driver generiska sökningar inom vintage, specifika modeller och varumärken den tydligaste ökningen vilket har lett till ett brett inflöde av nya kunder som inte tidigare kände till A Retro Tale, en större marknadsandel inom produktkategorier samt en utökning av varumärkeskännedomen i det organiska söket.

Synlighetsindex och omsättning

Resultatet i Norge

Norge har ökat sin synlighet i rasande fart. Efter lokaliseringen och optimering utifrån norsk sökordsanalys i september tog den norska sajten fart och började driva in trafik. Sajten har gått från att ha varit knappt synlig alls till att få en starkt växande närvaro på den norska marknaden. Helt nya sökord har börjat ranka och trafik har börjat komma in från nya kundgrupper som annars inte hade hittat A Retro Tale i sin sökning. Större delen av ökningen skedde under den första tiden efter lokaliseringen och initiala optimeringen vilket är ett kvitto på att strategin var helt rätt för marknaden. Både sessioner och intäkter har ökat markant både från organiskt sök och organis shopping (där A Retro Tale inte fanns innan). Detta visar tydligt hur rätt strategi, konsekvens och teknisk exekvering skapar mätbara SEO-resultat.

Synlighetsindex och omsättning

Vanliga SEO-fallgropar vid migrering av e-handel

Du har väl en SEO-specialist inkopplad vid migrering? Här får du konkreta tips och råd för hur man minimerar riskerna i samband med ett plattformsbyte.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

kundcase

Så ökade Best of Brands sin synlighet, ranking och trafik via SEO

Läs mer

artiklar

Sökordsanalys - Long tail sökord

Läs mer

artiklar

SEO och kundens köpresa

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se