Välkommen – Daily Sports

Vi välkomnar Daily Sports som ny kund till Beet! Daily Sports har funnits sedan 1995 och säljer golf- och friluftskläder för dam. Beet har fått förtroendet att hjälpa dem att implementera en SEO-strategi med målet att nå ut till en bredare målgrupp. Nedan kan du läsa mer om Daily Sports och det planerade upplägget på SEO-arbetet.

Om Daily Sports

Daily Sports grundades 1995 och banade väg som Sveriges första klädmärke enbart för kvinnliga golfare och idag säljer Daily Sports både golf- och friluftskläder för dam i över 30 länder. Kläderna är designade av kvinnor, för kvinnor, och riktar sig främst till åldersgruppen 35-60 år. Med fokus på stil, kvalitet och kreativ design kan kläderna bäras vid många olika tillfällen; på gymmet, jobbet, golfbanan eller när du träffar vännerna.

Mål med samarbetet

Daily Sports har genomgått en rebranding och ska nu nå ut till en bredare målgrupp för både deras golf- och friluftskläder. Målet är att genom SEO öka deras organiska positionering för relevanta sökord och nå nya kunder.

"Jag har tidigare samarbetat med Beet och var mycket nöjd över vårt samarbete"

Lisa Grahn, Interim Head of E-commerce

Daily Sports SEO-strategi

Beet kommer att hjälpa Daily Sports i Sverige och Europa att synas för relevanta söktermer genom hela kundresan. Arbetet kommer innefatta både content SEO, teknisk SEO och länkbygge. SEO-arbetet läggs upp på följande sätt:

1. Sökords- & konkurrensanalys

Genom en sökords- och konkurrensanalys får vi en tydlig bild över konkurrenssituationen samt vilka sökord som rankar bra och vilka som bör förbättras i ranking. En kombination av relevans, sökvolym och positioner ger oss en bra överblick över vad som bör prioriteras i ett första skede. Att börja med de lågt hängade frukterna gör att vi relativt snabbt kan se de första resultaten.

2. Teknisk analys

Content is king, men behöver kombineras med en god teknisk struktur. Därför gör vi även alltid en teknisk analys i ett tidigt skede för att få en överblick över den tekniska strukturen samt vad som bör prioriteras. Problem med tekniska delar kan vara avgörande för ranking.

3. Löpande arbete

Förutom de lågt hängande frukterna har vi även en långsiktig strategi för hur vi på bästa sätt bör strukturera webbplatsen för att ranka för alla relevanta söktermer. Bland annat kommer vi att skapa en ny menytruktur som är skapad med SEO i åtanke, där vi kommer att dela upp golf och frilufts-segmentet för sig. Då blir menyträdet både användarvänligt och ökar chansen att ranka för en stor mängd sökord.

Vi kommer även att lägga ett stort fokus på artiklar för att Daily Sports ska kunna synas för long tail sökningar och guida användaren inom olika områden - allt ifrån hur man tränar golf på vintern till hur man bäst klär sig lager på lager. Här arbetar vi med upper- och midfunnel – där användaren är i en informationssökande fas eller har fattat intresse för något och vill ha mer information om området.

Vi kommer börja med att optimera existerande artiklar som är ”low hanging fruit”, dvs. redan rankar men kan ta bättre positioner. Där efter bygger vi ut innehållet med informativt material utifrån sökvolym och relevans. Detta kommer förutom att öka rankingen för long tail sökningar, kunna stärka viktiga sidor med länkar, så kallade topic clusters.

4. Analys och uppföljning av resultat

Genom regelbundna avstämningar presenterar vi vår analys och resultatet vi ser till följd av de implementerade åtgärderna samt diskuterar nästa steg.

Har tidigare haft en relation till Beet

Lisa Grahn, som är Interim Head of E-commerce på Daily Sports, har tidigare haft ett nära samarbete med Beet. Då satt hon i samma tjänst på e-handelsbyrån Beyond Retail där hon agerade Interim e-handelschef. Beet tog då hand om företagets SEM, SEO och Paid Social. Hon hjälper nu Daily Sports att ta nästa nivå digitalt och Beet är stolta att ha fått förtroendet att hjälpa dem implementera en SEO-strategi och åter igen samarbeta med Lisa.

”Jag har tidigare samarbetat med Beet och var mycket nöjd över vårt samarbete. Josefine bidrar med ett tydligt och strukturerat arbetssätt vilken gör det enkelt för oss i e-com teamet att genomföra planerade åtgärder som ger resultat både ur ett SEO-perspektiv och optimerar kundresan på siten. Ser nu fram emot vårt nya samarbete inom SEO!”

/Lisa Grahn, Interim Head of E-commerce

SEO och kundens köpresa

Köpresan kan delas in 3 delar - upper funnel, mid funnel och low funnel - där alla tre syftar på vilken intention som ligger bakom en sökning. I den här artikeln guidar vi dig genom varje steg i köpresan samt ger en inblick i hur man ska tänka när man skapar innehåll i SEO-syfte.

Läs mer

Sail Racing ökade sina intäkter med 117%

Sedan Beet, i februari 2020, började samarbeta med Sail Racing inom SEM har deras annonsering nått nya höjder. Läs om deras ökade transaktioner, intäkter och konverteringsgrad!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se