Utforska alla kundcase
Head of Marketing Automation
Head of Marketing Automation på Beet spelar en central roll i att forma företagets position på marknaden. Med fokus på thought leadership är denna roll huvudsakligen ansvarig för att höja Beets varumärkesnärvaro genom att aktivt dela branschkunskap, erfarenheter och trender med en bredare publik. Genom representation vid event, webinar, insiktsfulla artiklar samt genom att bygga en stark extern närvaro hjälper Head of Marketing Automation till att attrahera både kunder och partners till Beet, vilket stärker företagets ställning som en ledande aktör inom Marketing automation.
Denna roll kräver även ett engagemang som Marketing Automation Specialist, där man direkt bidrar till implementeringen och optimeringen av marknadsföringsstrategier och kampanjer för Beets kunder tillsammans med övriga kanalspeciliaster inom kundteamet.
Kompetenser
- Dokumenterad erfarenhet som thought leader inom Marketing Automation eller relaterade områden, med en stark offentlig profil inom branschen
- Starka ledaregenskaper med erfarenhet av att leda ett team
- Utmärkt kommunikations-, presentations- och skrivförmåga samt förmåga att förenkla komplexa ämnen för en bred publik
- Grundlig kunskap om automationsverktyg, trender och strategier
- Förmåga att bygga och upprätthålla starka relationer med kunder, partners och andra viktiga intressenter i branschen
- Är strategiskt tänkande samt resultatfokuserad och van att styra mot uppsatta KPI:er
- Har tidigare erfarenhet som Marketing Automation Specialist
- Innehar en vilja att utvecklas och bidra till företagets framgång
- Är flytande i både svenska och engelska - fler språk är meriterande
Dina övergripande ansvarsområden i rollen:
Thought Leadership
- Etablera och upprätthålla Beets position som en ledare inom branschen genom att aktivt dela kunskap, insikter och trender inom Marketing Automation.
- Representera Beet vid event, konferenser och seminarier för att bygga varumärkesauktoritet och bygga relationer med potentiella kunder och partners.
- Leda webinar och andra offentliga talarengagemang för att visa Beets expertis och ledarskap inom Markting Automation.
- Bidra med relevanta artiklar i både Beets kanaler och externa branschplattformar för att säkerställa att Beets röst förblir inflytelserik och auktoritativ.
- Utveckla och implementera strategiska initiativ för att positionera Beet inom Marketing Auotmation och attrahera både nya kunder och långsiktiga partnerskap.
Ledarskap och kanalstrategi
- Leda och sammankalla kanalteamet som består av Marketing Automation specialister för att säkerställa att arbetet är i linje med Beets övergripande marknadsförings- och affärsmål.
- Planera, koordinera och övervaka genomförandet av strategier inom teamet samt säkerställa att kampanjer och initiativ genomförs effektivt och målinriktat.
- Tilldela roller, uppgifter och ansvar till teammedlemmar baserat på individuella styrkor och kompetensområden för att säkerställa att alla bidrar på ett meningsfullt sätt till teamets mål.
- Coacha samt skapa professionella utvecklingsmöjligheter för teammedlemmar för att säkerställa kontinuerlig tillväxt och kunskapsdelning inom kanalteamet.
- Övervaka och analysera branschtrender, nya plattformar och konkurrenter för att säkerställa att Beet ligger i framkant och är konkurrenskraftiga inom Marketing Automation.
- Säkerställa och upprätthålla relevanta individuella certifieringar samt partnercertifikat.
Processer
- Säkerställa att kanalteamet arbetar enligt best practise och upprätthåller hög standard för processutveckling och genomförande.
- Löpande utvärdera och förbättra teamets arbetsflöden, verktyg och metoder för att effektivisera arbetet och föbättra resultatet.
- Etablera tydliga riktlinjer, ramverk samt dokumentation för att säkerställa ett effektivt arbetsflöde i linje med företagets mål och kundernas förväntningar.
Marketing Automation Specialist
- Jobba aktivt med Marketing Automation inklusive strategi, kampanjuppsättning, arbetsflödesdesign, e-postautomation, lead nurturing och kundsegmentering för våra kunder.
- Optimera kampanjer och flöden genom att följa upp på viktiga mätvärden som öppningsfrekvenser, klickfrekvenser och konverteringar för att ständigt förbättra resultatet.
- Ansvara för detaljerad rapportering av kampanjens resultat, KPI:er och ROI, analysera och presentera data för kunden,
- Arbeta nära dina kollegor i kundteamet för att säkerställa synergier med de övriga digitala marknasföringskanalerna.
Vem är du?
Du är en dynamisk och engagerande ledare som brinner för marknadsföring, Marketing Automation och att driva strategisk tillväxt genom innovation och branschpåverkan. Du har ha en kombination av expertis inom Marketing Automation, ledarerfarenhet och en stark närvaro i branschen, vilket gör att Beet kan sticka ut som en marknadsledare och attrahera värdefulla affärsmöjligheter.
Vår arbetsmiljö betyder mycket för oss och det är därför också viktigt att dina värderingar stämmer överens med våra värdeord: Proactive, Accountable, Commited, Together, Excellent
Plats: Stockholm
(Rollen innebär inte personalansvar men ansvar för kunskapsutveckling inom Marketing Automation teamet)
Om Beet
På Beet kommer du att arbeta tillsammans med ett team av erfarna, drivna och djupa kanalspecialister som alltid sätter kundens resultat först. Alla roller bygger till stor del på eget ansvar men utgör i grunden en del av ett större team med mycket god sammanhållningoch framåtanda. Vi tror på kunskapsauktoritet och lämnar stor frihet för egna initiativ och utveckling. Är du en driven marknadsförare med kärlek för data, fredagsbubbel och härliga kollegor? Då kommer du att passa utmärkt hos oss!
Ansökan
Är du den vi söker? Skicka in ett CV och personligt brev nedan!
Kundcase
Beet ökade Stiga Sports försäljning med 358%
Sedan Beet i februrari 2023 började samarbeta med STIGA Sports, har Marketing Automation lyft emailkanalen till nya höjder. Läs mer om samarbetet samt vilka resultat vi uppnått tillsammans med STIGA Sports.