STIGA Sports ökade försäljningen 358% med Marketing Automation
STIGA Sports är en svensk leverantör och tillverkare av bordtennisprodukter och lekutrustning. Sedan Beet i februari 2023 började samarbeta med STIGA Sports, har Marketing Automation lyft email kanalen till nya höjder. På fem månader har försäljningen ökat med 358% jämfört med samma period förra året. Här kan ni läsa mer om samarbetet samt vilka resultat vi uppnått tillsammans med STIGA Sports.
Share:
Om STIGA Sports
STIGA Sports är en svensk leverantör och tillverkare av bordtennisprodukter och lekutrustning. Huvudkontoret och tillverkning av bordtennisstommar ligger i Eskilstuna.
Stiga startade sin tillverkning av bordtennisprodukter 1944 och blev snabbt ett välrenommerat bordtennismärke. 1984 förvärvade Bengt Bandstigen Stiga Table Tennis från Stiga. Han ägde sedan tidigare företaget Banda som också tillverkade bordtennisprodukter. Företaget hette under 90-talet och fram till 2006 Sweden Table Tennis, men då även Stigas leksakstillverkning förvärvades 2006 bytte företaget namn till STIGA Sports AB. STIGA Sports ägs idag till 50% av familjen Bandstigen och 50% av Escalade Sports.
Vårt Marketing Automation-uppdrag
I februari 2023 inledde vi vårt samarbete med STIGA Sports och tog över hela email kanalen. Sedan dess har vi gjort en komplett uppsättning av transaktionell kommunikation för samtliga marknader (SE, DE, UK, FR, EU). Vi har optimerat email designen och skapat flera olika automationer som går i linje med hela kundresan, så som välkomstflöden, abandoned browse, abandoned cart, upsell flöde, winback och många fler. Vi har även ett stort fokus på nyhetsbrev och jobbar tätt ihop med STIGA Sports för att snappa upp kampanjer och lämpliga realisationer som passar bra att kommunicera mot kunderna.
Mål - Förbättra automation och öka försäljning
När vi inledde vårt samarbete med STIGA Sports var ett av målen att förbättra mallar samt design på samtliga email utskick för att bli mer inspirerande för kunderna. Man hade även som mål att få en ökad försäljning med en jämnare fördelning mellan automationer och kampanjutskick.
Resultat
På fem månader ökade revenue i kanalen markant mot föregående år. Email share of sales ökade från 12,9% till 20,53%. Försäljningen ökade med 385% mot föregående år, där automationer stått för 54% och kampanjutskick för 46%. I juni gjorde vi en ökning i revenue med 1225% mot föregående år.
Resultat:
Email share of sales
Email share of sales ökade från 12,9% till 20,53% jämfört med samma period 2022.
Försäljning
Försäljningen ökade med 358% jämfört med samma period 2022.
Revenue
I juni ökade revenue med 1225% jämfört med 2022.
"Beet har tagit vår Marketing Automation till en helt ny nivå! Om jag skulle beskriva samarbetet med tre ord skulle det vara: Proffsigt, Personligt och Resultatdrivet. Beet teamet har blivit en naturlig del av vårt interna team på STIGA Sports och ger samtidigt ett friskt utomstående perspektiv som hjälper oss att lyfta blicken och se fler möjligheter att utvecklas tillsammans."
Benjamin Avramovici Östgårdh, Interim Head of eCom
Framgångsfaktorer
Förbättrade mallar
Samtliga emailmallar har fått ett designlyft med fokus på användarvänlighet. Den förbättrade designen gör det lättare för kunden att agera vilket lett till en ökad försäljning via email.
Ökning av automationer
Sedan vi påbörjade samarbetet med STIGA Sports i februari har det också skett en betydande ökning av automationer.
Intensiv kampanjplanering
Vi har även genomfört en intensiv kampanjplanering och skapat kampanjutskick, allt detta i nära samarbete med STIGA Sports.
Sammanfattning
Marketing automation arbetet för STIGA Sports har gett goda resultat som ökad försäljning och en ökad email share of sales. För att uppnå detta har vi gjort en optimering av samtliga mallar som gjort utskicken mer användarvänliga och inspirerande för kunden. Vi har även skapat en mängd automationer som går i linje med kundresan. Under hela perioden har vi på Beet haft ett nära sammarbete med STIGA Sports för att kommunicera ut kampanjer och realisationer mot kunderna.
Be inspired
Performance Max – Allt om Googles senaste kampanjtyp
Har du hört om Googles senaste kampanjtyp - Performance Max? I denna artikel kommer vi gå igenom vad Performance Max är, hur det används och hur denna nyhet påverkar andra kampanjtyper. Vi delar även med oss av våra bästa tips gällande Performance Max!
Fler kundcase
MedHelps organiska synlighet ökade med 1 240%
Ett nära och effektivt samarbete mellan MedHelp och Beet har genererat fina resultat när det gäller positioner, trafik och konverteringar. Här kan ni läsa mer om SEO-arbetet och de fina resultaten!
Kontakta oss
Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?
info@beet.se