Problem med spårning av kampanjnamn i GA4 för Google CPC-trafik

Vi är många som nyligen märkt att en betydande del av trafiken från Google CPC inte får med sig rätt kampanjnamn i Google Analytics 4 (GA4). Istället visas kampanjdimensionen som (organic) eller (not set). Detta problem uppstår trots att Google Ads-kontot är korrekt länkat till GA4, automatisk taggning är aktiverad och att samtyckeshanteringen har setts över. Här kan ni läsa om orsaken samt vad man kan göra åt det!

Varför händer detta?

Google har nyligen introducerat en ny funktion där varje enskild användare måste aktivt godkänna länkningen av data mellan olika Google-tjänster, såsom Google Ads och Google Analytics, i sina Google-konton. Om användare inte godkänner detta, kan GA4 misslyckas med att spåra och tilldela korrekt kampanjnamn.

Vad kan man göra åt det?

Det kan ju vara lite för mycket begärt att hoppas att alla med ett Google-konto ska aktivt godkänna länkningar mellan Googles produkter men det finns andra lösningar. Vi har testat att manuellt lägga till kampanjnamn i annonserna genom att använda UTM-parametrar. Detta kräver lite mer arbete, eftersom utmaningen här är att Google har tagit bort möjligheten att använda kampanjnamn som en dynamisk (ValueTrack)-parameter. Så antingen gör du det manuellt för alla kampanjer eller så följer du stegen nedan för att göra det på ett mer effektivt sätt vi skrivbordsprogrammet Google Ads Editor:

  1. Öppnar upp rätt konto i Google Ads Editor och ladda ner alla alla kampanjer (eller åtminstone de som är aktiva).
  2. Välj kampanjer i vänstra sidomenyn.
  3. Välj alla kampanjer.
  4. Gå till fliken URL-alternativ i det högra fönstret.
  5. I fältet Slutlig URL-suffix skriver du utm_campaign=[kampanjnamn]
  6. I den övre menyraden klickar du på Redigera och sedan Ersätt text.
  7. I avsnittet Fält markerar du rutan för Slutlig URL-suffix.
  8. I fältet Hitta text skriver du [kampanjnamn] och i fältet Ersätt med skriver du [kampanj]
  9. Du kommer nu märka att kampanjnamnet i Slutlig URL-suffix har lagts efter utm_campaign=
  10. Använd nu funktionen Ersätt text för att ta bort icke-URL-vänliga tecken och ersätta de du vill behålla med URL-kodade tecken som till exempel %20 för ett mellanslag.
  11. Klicka på Publicera för att uppdatera Google Ads-kontot.
  12. Klart!

Boka ett samtal med en av våra analytiker

Tveka inte att kontakta en av våra seniora analytiker, Magdalena Lindh, Tomas Lindqvist eller Martin Frönmark, för ett kort samtal om du vill diskutera ämnet vidare. Fyll i kontaktforumläret nedan.

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se

Beet är Mästargasell!

Dagens industri har utsett Sveriges ledande tillväxtföretag i 21 år genom att dela ut Gaseller. Mästargasellen delas dock endast ut till ett fåtal företag som har varit Gasellföretag i 3 år eller fler. Här kan du läsa mer om vad som krävs för att bli Mästargasell!

Läs mer

Utforska alla blogginlägg

Se alla

artiklar

Digital Markets Act uppdatering - Förståelse och navigering i Google Shopping Ads nya era

Läs mer

kundcase

SEM-strategi ökade antalet leads med 1052%

Läs mer

kundcase

Flexibel strategi och synergieffekter ökade försäljningen med 229%

Läs mer