Statistik för e-handeln under juni och juli 2022

Den 18 augusti släppte Svensk Handel en rapport, E-handelsindikatorn juni och juli 2022, om svenska konsumenters e-handelskonsumtion med fokus på juni och juli månad. Rapporten visar en nedåtgående trend för både omsättning, genomsnittligt köpbelopp och många varukategorier jämfört med förgående år. Nedan har vi sammanfattat rapporten.

Negativ utveckling under hela året

Under hela 2022 har det varit en negativ utveckling där både omsättningen och det genomsnittliga köpbeloppet har backat mot föregående år, och juni månad visar den sämsta utvecklingen hittills under året.

Omsättning

Från januari till juli har omsättningen minskat med 14 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från endast svenska aktörer. När utländska aktörer inkluderas är det hela 16 procent minskning. Omsättningen för juni och juli, jämfört med samma period förra året, ser ut på följande sätt:

E-handel från svenska aktörer:

  • Juni: Minskning med 20 %
  • Juli: Minskning med 11 %

E-handel från både svenska och utländska aktörer:

  • Juni: Minskning med 22 %
  • Juli: Minskning med 22 %

Möjliga orsaker till nedgången

De mest troliga påverkansfaktorerna för den negativa utvecklingen är den höga inflationen samt de avvecklade pandemirestriktionerna. Dock är den enorma ökningen för e-handeln under våren 2020 en viktig aspekt att komma ihåg. Det innebär att trots att omsättningen idag är lägre än under 2021 är den fortfarande högre än de nivåer som uppmättes före pandemin.

Juli 2022 (svensk e-handel) hade:

  • 53 % högre omsättning än januari 2020
  • 26 % högre omsättning än mars 2020

Genomsnittligt köpbelopp

Enligt rapporten har det genomsnittliga köpbeloppet per konsument minskat med 21 procent i juni jämfört med samma period föregående år. För juli månad är det inte lika stor skillnad, men fortfarande en minskning på 10 procent. Däremot är de genomsnittliga köpbeloppen högre än innan pandemins start.

Trots att omsättningen idag är lägre än under 2021 är den fortfarande högre än de nivåer som uppmättes före pandemin

Så har varukategorierna gått

Kategorier som gått bäst

Under juni och juli månad var följande kategorier de mest populära att handla inom från svenska aktörer:

  1. Apoteksvaror (juni och juli)
  2. Kläder och skor (juni och juli)
  3. Skönhets- och hälsoprodukter (juni), Hemelektronik (juli)

De mest populära kategorierna under juni och juli är mätt på andel e-handelskonsumenter som e-handlat per varukategori. 44 respektive 45 procent av de som e-handlade köpte varor från kategorin apotek, vilket gör det till den vanligaste kategorin att e-handla. Därefter kommer kläder och skor följt av skönhets- och hälsoprodukter under juni och hemelektronik i juli.

Köpvanorna mellan könen skiljer sig mycket i flera varukategorier. Kvinnor köper kläder och skor, apoteksvaror samt skönhets- och hälsoprodukter i störst utsträckning. Män handlar mer hemelektronik, bil-, båt- och mc-tillbehör samt sport- och fritidsartiklar.

Kategorier som gått sämst

Den största minskningen, sett till andelen e-handlade konsumenter, från juni till juli drabbade följande kategorier:

  • Sport- och fritidsprodukter
  • Kläder och skor
  • Livsmedel
  • Skönhets- och hälsoprodukter

De varukategorier som minskat mest i omsättning i perioden januari - juli jämfört med året innan är:

  • Alkohol
  • Hemelektronik
  • Byggvaror
  • Heminredning

Mest troligt har konsumenterna börjat söka sig mer till fysiska butiker för att inhandla denna typ av varor nu när pandemirestriktionerna är släppta. Hushållen har även börjat hålla tillbaka mer när det kommer till inköp av sällanköpsprodukter så som byggvaror och hemelektronik på grund av prisökningen som skett.

Här kan du läsa hela rapporten: E-handelsindikatorn juni och juli 2022.

Google MUM update

SEO

Google MUM är en ny avancerad AI-teknologi skapat för att ge användarna maximalt resultat av information när de gör sökningar. Här går vi detaljerat igenom vad Google MUM är och vad uppdateringen innebär. Läs mer!

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

3 sätt ditt företag kan synas på Google

Läs mer

artiklar

Performance Max – Allt om Googles senaste kampanjtyp

Läs mer

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00