Statistik för e-handeln under juni och juli 2022

Den 18 augusti släppte Svensk Handel en rapport, E-handelsindikatorn juni och juli 2022, om svenska konsumenters e-handelskonsumtion med fokus på juni och juli månad. Rapporten visar en nedåtgående trend för både omsättning, genomsnittligt köpbelopp och många varukategorier jämfört med förgående år. Nedan har vi sammanfattat rapporten.

Negativ utveckling under hela året

Enligt E-handelsindikatorn juni och juli 2022 har det varit en negativ utveckling under hela 2022, där både omsättningen och det genomsnittliga köpbeloppet har backat mot föregående år, och juni månad visar den sämsta utvecklingen hittills under året.

Omsättning

Från januari till juli har omsättningen minskat med 14 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från endast svenska aktörer. När utländska aktörer inkluderas är det hela 16 procent minskning. Omsättningen för juni och juli, jämfört med samma period förra året, ser ut på följande sätt:

E-handel från svenska aktörer:

  • Juni: Minskning med 20 %
  • Juli: Minskning med 11 %

E-handel från både svenska och utländska aktörer:

  • Juni: Minskning med 22 %
  • Juli: Minskning med 22 %

Möjliga orsaker till nedgången

De mest troliga påverkansfaktorerna för den negativa utvecklingen är den höga inflationen samt de avvecklade pandemirestriktionerna. Dock är den enorma ökningen för e-handeln under våren 2020 en viktig aspekt att komma ihåg. Det innebär att trots att omsättningen idag är lägre än under 2021 är den fortfarande högre än de nivåer som uppmättes före pandemin.

Juli 2022 (svensk e-handel) hade:

  • 53 % högre omsättning än januari 2020
  • 26 % högre omsättning än mars 2020

Genomsnittligt köpbelopp

Enligt rapporten har det genomsnittliga köpbeloppet per konsument minskat med 21 procent i juni jämfört med samma period föregående år. För juli månad är det inte lika stor skillnad, men fortfarande en minskning på 10 procent. Däremot är de genomsnittliga köpbeloppen högre än innan pandemins start.

Trots att omsättningen idag är lägre än under 2021 är den fortfarande högre än de nivåer som uppmättes före pandemin

Så har varukategorierna gått

Kategorier som gått bäst

Under juni och juli månad var följande kategorier de mest populära att handla inom från svenska aktörer:

  1. Apoteksvaror (juni och juli)
  2. Kläder och skor (juni och juli)
  3. Skönhets- och hälsoprodukter (juni), Hemelektronik (juli)

De mest populära kategorierna under juni och juli är mätt på andel e-handelskonsumenter som e-handlat per varukategori. 44 respektive 45 procent av de som e-handlade köpte varor från kategorin apotek, vilket gör det till den vanligaste kategorin att e-handla. Därefter kommer kläder och skor följt av skönhets- och hälsoprodukter under juni och hemelektronik i juli.

Köpvanorna mellan könen skiljer sig mycket i flera varukategorier. Kvinnor köper kläder och skor, apoteksvaror samt skönhets- och hälsoprodukter i störst utsträckning. Män handlar mer hemelektronik, bil-, båt- och mc-tillbehör samt sport- och fritidsartiklar.

Kategorier som gått sämst

Den största minskningen, sett till andelen e-handlade konsumenter, från juni till juli drabbade följande kategorier:

  • Sport- och fritidsprodukter
  • Kläder och skor
  • Livsmedel
  • Skönhets- och hälsoprodukter

De varukategorier som minskat mest i omsättning i perioden januari - juli jämfört med året innan är:

  • Alkohol
  • Hemelektronik
  • Byggvaror
  • Heminredning

Mest troligt har konsumenterna börjat söka sig mer till fysiska butiker för att inhandla denna typ av varor nu när pandemirestriktionerna är släppta. Hushållen har även börjat hålla tillbaka mer när det kommer till inköp av sällanköpsprodukter så som byggvaror och hemelektronik på grund av prisökningen som skett.

Svenskarna och internet 2022 – En sammanfattning

Den 11 oktober 2022 släppte Svenskarna och internet en rapport om svenskarnas internetanvändning. Rapporten innefattar bland annat vad vi använder internet till, hur vi använder sociala medier och hur e-handeln har gått. Läs en sammanfattning här!

Read more

Explore all articles

View all

artiklar

3 sätt ditt företag kan synas på Google

Read more

artiklar

Performance Max – Allt om Googles senaste kampanjtyp

Read more

artiklar

Så lyckas ni med er displayannonsering

Read more

Contact us

Do you want to know how our services can help you achieve your business goals? Get in touch below.

info@beet.se +468-409 260 00