Våra rekommendationer
Hur bör man då agera på en sviktande marknad för att inte tappa all synlighet och konvertering och samtidigt kunna bygga upp en stark grogrund inför att marknaden stärks på nytt? Nedan listar jag några tips:
Se över andra kostnader som inte innebär att din marknadsföring påverkas
Marknadsföringen för ett företag är A och O. Innan du börjar tumma på din marknadsföringsbudget bör du se över hur kostnaderna i ditt bolag i övrigt ser ut. Kanske du kan effektivera arbetsflöden eller dra ner på andra omkostnader?
Omfördela budgeten
Istället för att drastiskt dra ner på eller eliminera din marknadsföringsbudget helt kan du omfördela budgeten på ett smart sätt. Lägg lite mer krut på det du vet verkligen funkar och minska på budget där du inte får samma avkastning i längden. Att jobba dynamiskt med en budget över tid kommer göra att du alltid lägger varje krona på rätt ställe.
Tänk långsiktigt
Du får inte glömma bort den långsiktiga effekten av din marknadsföring så även om du måste dra ner lite på budgeten över lag bör du absolut inte dra ner helt på dina varumärkesbyggande aktiviteter. Dessa aktiviteter kommer gynna företagets framtida tillväxt.
Gör dig synlig via flera kanaler
Genom att fördela budgeten och investera i flera digitala kanaler skapar du en mer heltäckande synlighet på marknaden som gör att du kan ta fler marknadsandelar från dina konkurrenter samt att du gör dig tillgänglig för alla potentiella kunder oavsett var i köpresan de befinner sig.
Glöm inte dina befintliga kunder
Dina befintliga kunder är en stor del av inkomstkällan. Glöm inte bort att jobba på relationen till dem. Håll de varma med hjälp av marketing automation. Varje ny kund kan bearbetas till att bli långsiktiga ambassadörer för ditt varumärke. Det krävs mer att få in en ny kund än det gör att få dina befintliga kunder att återkomma. Till de har du ju ofta en direktlina där du kan kommunicera löpande.
Mät effektiviteten
En otroligt viktig punkt är att kunna mäta effektiviteten av dina marknadsföringsaktiviteter, annars vet du inte vad som faktiskt funkar. Se till att ha en riktigt vass analytiker och spårnings-specialist med i marknadsföringsteamet som kan följa upp på och mäta datan för att ni ska kunna ta datadriva beslut kopplat till budgeten. Det är endast genom att jobba datadrivet som du kan maximera avkastningen på din investering.