5 viktiga Marketing Automation-flöden för B2C

Har du precis implementerat ett Marketing Automation system men vet inte vilka typer av flöden du bör börja med att sätta upp? I denna artikel går vi igenom 5 viktiga Marketing automation-flöden för B2C.

Vad är ett marketing automation-flöde?

Ett marketing automation-flöde är ett sätt att kommunicera automatiskt med era kunder baserat på olika regler och villkor. Ett flöde startar med en regel eller ett villkor t.ex. nyhetsbrevs-signup eller köp av en vara. När någon uppfyller ingångsvillkoret för automationen kan man trigga igång att skicka ett email, som i detta fallet ett email där man välkomnar kunden.

Man kan även trigga igång automationer utifrån datum, olika köpbeteenden eller aktiviteter. T.ex födelsedagar, när en person lämnat varukorgen eller baserat på innehåll som någon har interagerat med.

Nedan går vi igenom 5 viktiga flöden för B2C.

1. Välkomstflöde

Ett välkomstflöde startar efter att någon signar upp sig till ert nyhetsbrev. Detta är ett perfekt tillfälle att välkomna nyhetsbrevsprenumeranten och berätta lite mer om er själva. Det vanligaste är att man erbjuder någon form av rabattkod i första mailet som en välkomstgåva och för att öka chansen till ett första köp.

Därefter är det bra att bygga vidare med 2-3 email där ni berättar om vad ni erbjuder, era bästsäljande produkter och vad som är unikt med just er. De här berättande mailen bör endast skickas om kunden inte redan har handlat efter det föregående mailet. Det är bra om man använder en split efter varje mail i flödet för att kontrollera om kunden har handlat.

En viktig sak att tänka på i just välkomstflöden, är att man inte ska störa de personer som befinner sig i flödet med andra mail. Därför är det bra att tänka ut en strategi för att exkludera kontakterna i välkomstflödet från de vanliga nyhetsbrevsutskicken. Det kan se lite olika ut i olika system, men det är bra om man kan markera kontakten i början av flödet med ett fält eller en etikett som sedan uppdateras eller tas bort när de går ut ur flödet.

2. Abandoned Cart-flöde

Ett Abandoned Cart-flöde startar när en kund lämnat sin varukorg utan att slutföra köpet. Detta är ett perfekt flöde för att inte gå miste om försäljning och det har oftast en hög konvetering. Här finns det två olika varianter av email som man kan skicka beroende på vilken typ av bransch man befinner sig i.

Det vanligaste är att man skickar ett mail med produkterna som kunden haft i varukorgen och skriver något i stil med ”Glömde du något?”. Då kan man berätta att man har sparat varukorgen men att tiden snart går ut.

En annan variant är att man skickar mailet som ett servicemeddelande med mer fokus på att beställningen inte slutfördes. Där kan det stå att varukorgen är sparad och att de kan kontakta er om de behöver hjälp med att slutföra sin beställning med länk till kundtjänst och kundens varukorg.

3. Födelsedag/Anniversary-flöde

Detta är en typ av datumflöde som triggas på ett specifikt datum, t.ex. när någon fyller år. Många förväntar sig att få något när de fyller år, så som ett erbjudande eller en rabattkod. Så det är bra att tänka ut en kommunikation som kunden kommer uppskatta och som leder till köp. Man kan även fundera på att trigga igång mailet några dagar innan eller efter att personen fyllt år för att sticka ut i mailkorgen då majoriteten skickar mailen på samma dag som födelsedagen inträffar.

Ett annat typ av flöde är Anniversary-flöde, det kan exempelvis vara när en kund varit medlem hos er i 1 år. Förslagsvis är att även här skicka ett erbjudande för att fira och visa er uppskattning till kunden. Detta är ett perfekt sätt för bygga en lojlitet hos era kunder.

Ett Anniversary-flöde är ett perfekt sätt för bygga en lojlitet hos era kunder

4. Abandoned Browse-flöde

Ett abandoned browse-flöde är när någon besöker en produkt flera gånger under en viss tidsperiod men inte slutför något köp. För att få till rätt kommunikation så är det bra om man delar upp detta flödet på kategorinivå. Förslagsvis pratar man både om kategorin de besökt samt lyfter fram produkten de besökt. För att öka chansen till köp får man inte glömma att ha med en CTA till produkten och det är även bra att ha med relaterade produkter i mailet. Men det är viktigt att man tänker på att det inte får bli för påträngande så att kunden upplever att man förföljer varje steg de tar.

5. Antichurn-flöde

Detta flöde har fokus på att återaktivera kunder som inte har handlat, eller inte har interagerat med era nyhetsbrev under en längre tid. I detta flöde är det bra om man kör både email och sms för att lyckas nå fram till kunderna. För att lyckas locka tillbaka kunderna som inte har handlat på länge så rekommenderas det att skicka ett riktigt bra välkommen tillbaka-erbjudande eller rabattkod.

För att hålla nyhetsbrevslistan uppdaterad så att inte leveransbarheten blir sämre med tiden bör de kunder som inte konverterar på antichurn-flödet tas bort från listan. Det är varken bra för er eller för kunderna att skicka mail till de som är inaktiva.

E-mail-uppvärmning för bättre leveransbarhet

Har du en ny domän eller IP-adress som du ska göra e-postuskick ifrån? Då är det av största vikt att göra en IP/domänuppvärmning innan du gör några större mailutskick till kunder. Här går vi igenom vad e-mail-uppvärmning innebär och vad du bör se över för att dina mejl ska komma fram!

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Vad är CTR? Vi förklarar Click Through Rate

Läs mer

artiklar

Page Experience Update

Läs mer

artiklar

E-postutskick till befintliga vs nya kunder

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se