Ny strategi för StudioNord medförde 139% i ökade intäkter

Sedan maj 2022 har Beet varit StudioNords externa SEM- och Paid social-partner. StudioNord säljer badrumsprodukter online och har ett team som består av passionerade badrumsexperter. Målet med samarbetet är att öka synligheten och driva in mer konverterande trafik till deras sajt, och på mindre än ett år har vi sett en stor ökning för både transaktioner och intäkter.

Om Studio Nord

StudioNord är en utmanare i badrumsbranschen och erbjuder en ny väg till designade badrum. De säljer enbart online, direkt till konsumenter och finns inte hos några återförsäljare. StudioNords produkter är stilrena, snygga och i skandinavisk design. Teamet består av passionerade badrumsexperter som håller en hög standard i allt dom gör.

Vårt uppdrag – driva in konverterande trafik

Mål

Vårt samarbete med StudioNord startade i maj 2022 och sedan dess har vi varit deras externa SEM- och Paid social-partner. Målet med samarbetet är att öka synligheten och driva in mer konverterande trafik till deras sajt – Med fokus på kategorierna badkar och handdukstorkar.

Ny strategi

Eftersom SEM och Paid Social även påverkar övriga marknadsföringskanaler, la vi tillsammans upp en ny strategi som innebar att vi la fokus på det totala resultatet från alla kanaler tillsammans. Genom detta arbetstänk kan vi mer flytande arbeta med StudioNords mediabudget och spendera pengarna i de kanalerna som presterar bäst, sett till resultatmålen.

Metod för SEM

När vi tog över StudioNords Google Ads-konto strukturerade vi om det; vi skapade specifika kampanjer per produktområde och skrev anpassade annonser. Vi la ner extra tid på att noga anpassa annonserna då målet har varit att få in konverterande kunder. Vi la fokus på följande:

  • Brandsökord
  • Brand + Generic-sökord
  • Generiska sökkampanjer inom kategorierna badkar och handdukstorkar

Vi valde att analysera resultatet ur ett helhetsperspektiv för att fånga synergierna ifrån alla marknadsföringskanaler som StudioNord använder sig av.

Resultat - Ökade intäkter och transaktioner

Följande resultat avser perioden maj 2022 - januari 2023 jämfört med samma period tidigare år.

SEM:

  • Intäkter: +74%
  • Transaktioner +51%

Samtliga kanaler:

  • Intäkter: +139%
  • Transaktioner: +130%
+139%

Intäkter - samtliga kanaler

+74%

Intäkter - SEM

+130%

Transaktioner - samtliga kanaler

Success factors

Den nya strategin som innebär att analysera resultaten ur ett helhetsperspektiv har medfört att vi snabbt och enkelt kan spendera pengarna i de kanaler som presterar bäst – och på så sätt maximera vinsterna. Googles nya produkt, Performance Max, är också en starkt bidragande faktor till de positiva resultaten. Med Performance Max maskininlärning har vårat arbete kunnat effektiviseras och StudioNords varumärkeskännedom automatiskt kunnat spridas mer effektivt.

Sist men inte minst är upplägget av sökkampanjerna en av de viktigaste faktorerna till resultaten. Uppdelningen av sökord samt de generiska sökkampanjerna inom respektive kategori blev en lyckad strategi där vi snabbt började dra in relevant trafik som också konverterade.

Performance Max – Allt om Googles senaste kampanjtyp

Har du hört om Googles senaste kampanjtyp - Performance Max? I denna artikel kommer vi gå igenom vad Performance Max är, hur det används och hur denna nyhet påverkar andra kampanjtyper. Vi delar även med oss av våra bästa tips gällande Performance Max!

Läs mer

Sail Racing ökade sina intäkter med 117%

Sedan Beet, i februari 2020, började samarbeta med Sail Racing inom SEM har deras annonsering nått nya höjder. Läs om deras ökade transaktioner, intäkter och konverteringsgrad!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se