Boomerang ökade sina intäkter med 55%

Boomerang är ett svenskt varumärke som sedan år 1976 erbjuder kläder av tidlös design och hög kvalitet till den nordiska marknaden. Boomerangs idé om hur kläder ska vara är enkel och okomplicerad. Plaggen ska vara som en riktig vänskap: Tåla törnar, hålla länge och bara bli bättre med åren.

All design sker i Sverige utifrån en filosofi om kvalitet, långsiktighet och enkelhet. Produkterna är inspirerade av hav, natur och det skandinaviskt friska. Här kan ni läsa om vilka resultat vi åstadkommit med Boomerang sedan starten på samarbetet i april 2022.

Samarbete inom SEM och Paid Social

Sedan april 2022 har Beet varit med och utvecklat Boomerangs digitala marknadsföring inom SEM och paid social. Boomerang hade tidigare jobbat med båda kanalerna men ville ta sin marknadsföring till en högre nivå. Vid samarbetets början la vi tillsammans upp en ny strategi.

Mål – Driva försäljning till den egna webbshoppen

Boomerang säljer sina produkter både via deras egna webbshop samt hos återförsäljare. Den nya strategin har gått ut på att öka försäljningen via Boomerangs egna webbshop. Vi satte ett övergripande försäljningsmål som kanalerna tillsammans skulle generera.

Fokus på brand-sökord inom SEM

För SEM har vi lagt störst fokus på kampanjer med brand sökord samt brand + generic (sökord som består av varumärkesterm i kombination med andra termer). Syftet med den brand-fokuserade marknadsföringen är att kunna synas på bättre placeringar än övriga digitala återförsäljare vid sökningar innehållande ”Boomerang” – och på så sätt öka chanserna att användaren klickar in till Boomerangs egna hemsida.

”Beet tar ansvar och arbetar för ett långsiktigt och hållbart samarbete över tid – för oss är det viktigt hos en partner”

Karin Salegård, VD Boomerang

Stadig ökning inom båda kanalerna

För både SEM och Paid Social har budgeten och arbetet delats upp utefter kundresans olika faser (lowerfunnel, midfunnel och upperfunnel), vilket gett oss en tydlig överblick att snabbt kunna agera och optimera kampanjerna utefter.

Sedan samarbetets start har vi sett en stadig ökning inom båda kanalerna som lett till fina resultat på mindre än ett år. Tillsammans med övriga marknadsföringskanaler genererades stora ökningar på både transaktioner och intäkter jämfört med samma period året innan.

Ökning för samtliga marknadsföringskanaler under perioden 1 april 2022 - 31 januari 2023:

Transaktioner: +85%
Intäkter: +55%

Ökning inom SEM perioden april 2022 - januari 2023

Transaktioner: + 107%
Intäkter: + 82%

+85%

Transaktioner - Samtliga kanaler

+55%

Intäkter - Samtliga kanaler

+82%

Intäkter - SEM

Framgångsfaktorer

Det finns många faktorer till de markanta ökningarna för både försäljning, transaktioner och intäkter. Några av de viktigaste faktorerna till resultaten är följande:

Genomtänkt strategi

I starten av samarbetet la vi ner mycket tid och resurser på att utforma en strategi. Det grundliga arbetet resulterade i en strategi som har hållit måttet hela vägen.

Smidigt samarbete

Redan från start fungerade samarbetet med Boomerang utmärkt och vi kunde effektivt välja riktning och metod för de uppsatta målen. En öppen kommunikation och regelbundna avstämningar där vi diskuterat idéer och resultat har bidragit till att vårt arbete fungerat mycket smidigt.

Ombyggnad av Google Ads-kontot

En av de största faktorerna är ombyggnaden av Boomerangs Google Ads-konto, där fokuset nu ligger på att driva in brand-sökord som annars skulle leda till återförsäljare.

Performance Max – Allt om Googles senaste kampanjtyp

Har du hört om Googles senaste kampanjtyp - Performance Max? I denna artikel kommer vi gå igenom vad Performance Max är, hur det används och hur denna nyhet påverkar andra kampanjtyper. Vi delar även med oss av våra bästa tips gällande Performance Max!

Läs mer

MedHelps organiska synlighet ökade med 1 240%

Ett nära och effektivt samarbete mellan MedHelp och Beet har genererat fina resultat när det gäller positioner, trafik och konverteringar. Här kan ni läsa mer om SEO-arbetet och de fina resultaten!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se