Bernt Johansson - Grundare av Firstly och SEO Channel lead på Beet

Bernt Johansson som grundade SEO-byrån Firstly, är idag SEO channel lead hos oss på Beet. I det här personporträttet berättar han om hans väg dit, rollen som channel lead samt mer om vem han är som person. Förutom att han är en fena på SEO, är han även en av världens främsta flugfiskare med både VM-guld och guld från US Open i bagaget. Läs mer om Bernt!

Vem är du?

Jag heter Bernt Johansson och är född och uppvuxen i Piteå i Norrbotten. På fritiden spenderar jag mycket tid i fjällvärlden där jag flugfiskar efter öring och röding. Dessutom är jag del av det Svenska Flugkastningslandslaget och har 3 VM guld samt 3 Guld från US Open som mina främsta meriter.

När väcktes intresset för SEO?

Min första kontakt med SEO kom redan 1998 när jag byggde en webbplats åt en kompis och ställde mig frågan varför den inte var synlig i Googles sökresultat. Under den tiden hade Google precis lanserats, så man kan säga att jag halkade in i branschen på ett bananskal. Under mina första år i branschen jobbade jag som webbutvecklare och med tiden blev det allt mer fokus på SEO, där mitt intresse för kanalen växte sig allt starkare. Jag minns tiden när Google "dansade" varje söndag där jag satt och övervakade vissa sökfraser på flera av Googles datacenter samtidigt för att se om de optimeringar som jag hade gjort gav resultat i form av bättre ranking.

Berätta om resan med Firstly

Jag grundade SEO-byrån Firstly i december 2013. Innan dess hade jag varit Head of SEO på en av de största SEO-byråerna i Norden, och jag ville själv kunna bestämma vilka företag jag valde att jobba med. Tanken var egentligen inte att jag skulle ha några anställda, men ganska snart visade det sig att det fanns en stor efterfrågan. Några av mina tidigare kollegor var lika sugna som mig på att köra sitt eget race, vilket ledde till att vi valde att göra det tillsammans.

Under åren med Firstly har vi fått chansen att jobba med några av de större varumärkena i Sverige inom alla möjliga branscher, vilket är en av de häftigaste delarna med SEO. Ena dagen sätter man sig in i hur potentiella onlineshoppare söker efter dammode för att nästa dag optimera landningssidor för resmål runt om i världen.

En stor del i vår framgång var att vi alltid såg till att jobba väldigt nära våra kunder. Att vi blev en del av deras team snarare än en extern funktion.

En stor del i vår framgång var att vi alltid såg till att jobba väldigt nära våra kunder. Att vi blev en del av deras team snarare än en extern funktion

Varför är SEO viktigt?

Vikten av SEO kan och ska inte underskattas. När sökmotorerna blev allt mer populära var det nästan overkligt hur man med relativt små medel kunde visa upp sina produkter till konsumenter i precis det läget när de letade efter just det som jag hade att erbjuda. Och detta har egentligen inte förändrats. Visst har det kommit väldigt många förändringar som gör att fler och fler klick idag landar på annonser, men än idag driver Googles, och andra sökmotorers, organiska sökresultat väldigt mycket trafik och försäljning.

En trend bland webbyråer som har gjort SEO svårare för många är förflyttningen från Server Side renderade sajter till så kallade Single Page Applications. Många företag förstår inte att denna teknikförändring gör att de tekniska aspekterna av SEO blir både mer tidskrävande och dyrare.

Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda hela paletten av SEO och bidra till kundernas fortsatta utveckling och framgång i Sökmotorernas träfflistor

Firstly X Beet - Vad innbär det för SEO på Beet?

Jag är väldigt imponerad av det fina SEO-arbete som teamet på Beet gjort för kunderna redan innan vi på Firstly blev en del av familjen. Alla har verkligen fokus på att leverera värde till kunden. Vi på Firstly kommer in med lång erfarenhet och lite mer djupgående teknisk kompetens, vilket gör att vi kompletterar varandra väldigt bra.

Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda Beets nuvarande och framtida kunder hela paletten av SEO och bidra till kundernas fortsatta utveckling och framgång i sökmotorernas träfflistor.

Min roll kommer delvis att vara att få ihop en bra sammanhållning och tillhörighet samt en gemensam metod och ett gemensamt arbetssätt inom SEO. För oss är det viktigt att när man anlitar Beet får man en Beet-leverans som garanaterar högt engagemang, djup specialiserad kompetens och fokus på att driva värde.

Beets grundare ville täcka upp bristerna på marknaden

Saeid Sasan, en av Beets tre grundare, såg stora brister på marknaden som gick att förbättra - och resultatet blev Beet. Här kan du läsa om Saeids erfarenheter och varför Beet grundades!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00