Beets grundare ville täcka upp bristerna på marknaden

Saeid Sasan, en av Beets tre grundare, hade aldrig några drömmar om att starta en digital marknadsföringsbyrå. Men efter att ha haft diverse chefsroller inom digital marknadsföring och varit köpare av byrå- och marknadsföringstjänster såg han stora brister på marknaden som gick att förbättra - och resultatet blev Beet. Här kan du läsa om Saeids erfarenheter och varför Beet grundades.

Vad gjorde du innan Beet?

Jag jobbade i diverse chefsroller inom digital marknadsföring, bland annat som eBusiness chef på Citibank, nordisk marknadschef på Vistaprint och digital marknadschef och chef för Insights och analytics-teamet på Dustin.

Saeid Sasan, grundare av Beet.

Varför grundade ni Beet?

Med snart 20 års erfarenhet av marknadschefsroller både som anställd och som inhyrd marknadschef via Beet så är det fortfarande marknadsföringsyrket som ligger mig varmast om hjärtat, och det gör nästan fysiskt ont i mig när jag ser att man slarvar, tar genvägar och inte gör sitt yttersta.

Det fanns aldrig några entreprenörsdrömmar eller drömmar om att starta en digital marknadsföringsbyrå utan snarare en tanke om att det borde gå att göra bättre; att marknadsföringsyrket förtjänar bättre än de lösningar som fanns på marknaden. Beet grundades för att fylla hålen av de brister vi hade sett genom åren.

"Jag hade svårt att hitta den kunskap, kvalitet och arbetsmetodik som jag efterfrågade"

Vilka brister var det ni såg på marknaden?

Perioden 2006 till 2013 var jag en väldigt stor köpare av byrå- och marknadsföringstjänster och hann även med att vara kund till ett flertal mediebyråer. I början hade jag svårt att hitta den kunskap, kvalitet och arbetsmetodik som jag efterfrågade vilket innebar att det blev ett flertal byten av mediebyråer. Men under åren klarnade det för mig mer och mer att den traditionella mediebyrå-modellen är trasig i sin grund.

Mer traditionella mediebyråer har ett stort fokus på mediaplanering och är inte alls lika intresserade av data, analys, insikt och optimering vilket är där de stora möjligheterna finns. Vidare sitter man ofta på fel typ av kompetens då man anställer generalister med alldeles för breda ansvarsområden, och om man mot förmodan har anställt specialistkompetens så gömdes den ofta bakom flera lager av Project managers, Client managers, eller liknande relationsorienterade roller.

I branschen finns det också en stor tröghet i att testa och nyttja ny teknik. Slutligen ligger kompensationsmodellen med mediebyråprovisioner som en procentsats av mediaspenderingar i direkt konflikt mot kundens affär, där mediebyråerna premieras av att välja mediaslag som har en liten arbetsinsats, och samtidigt lägga så lite tid som möjligt på analys och optimering. I värsta fall kan det faktiskt göras rekommendationer baserat på kickbacks och mediebyråns egen förtjänst snarare än kundens bästa. Dessa byråer använder för det mesta statiska planeringsmetoder där man i exempelvis ett GANT-schema planerar aktiviteter som sedan ska utföras enligt lagd plan, medan de flesta datadrivna metoder bygger på dynamik och ständig optimering. På Beet arbetar vi med dynamisk mediaoptimering vilket är en mycket mer effektiv och responsiv metod.

Marknadsförare har ofta en större möjlighet att mer direkt påverka framgången i de organisationer man är verksam i. Det är ett privilegium, men också ett ansvar som man inte ska ta allt för lätt på. Många gånger är skillnaden mellan framgång och motgång, att ens organisation behöver anställa fler snarare än att säga upp folk, just hur bra man lyckats inom sin marknadsfunktion.

Vad var er vision när ni grundade Beet?

Vi ville skapa en byrå där man inte kompromissade med kunskap och kvalitet och där marknadsföringen, d.v.s. det faktiska yrkeshantverket, skulle vara viktigare än något annat. Vår vision var att driva en byrå bestående av djupa specialister och en plats där specialisten är hjälten, och som helt och fullt fokuserar på kundens affär och som därigenom växer med sina kunders framgångar.

Saeid med kollegor på ett utav våra kundevent.

Hur har resan sett ut under dessa 10 år? Blev det som ni hade tänkt?

Visst har det varit otaliga utmaningar men varken jag eller mina medgrundare kunde föreställa oss detta resultat. Vi har fått ett väldigt varmt mottagande av marknaden med väldigt fina kunder som valt att ge oss förtroendet år efter år. Beet har lyckats samla på sig hela fem Gaseller samt en Mästergasell, och tillsammans med våra systerbyråer Omniarch och Email Addicts är vi idag 110 erfarna, kompetenta drivna medarbetare i Root Digital Group. Jag kan inte annat än att känna stolthet och tacksamhet över att få vara en del av detta.

"Vi ville skapa en byrå där man inte kompromissade med kunskap och kvalitet"

Vad är era största lärdomar från denna tid?

Den största lärdomen är att framgång är summan av mångas insatser - gör dina medarbetare och kunder till en del av den. Beet har väldigt många att tacka för väldigt mycket.

Malin Selberg, Team Lead på Beet och Saeid Sasan.

Andrea byggde upp HR-rollen på Beet

Sedan 2019 har Andrea arbetat som HR-ansvarig på Beet, där hon tillsammans med sina kollegor utvecklat företagskulturen. Här kan du läsa mer om resan dit!

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se