Google börjar indexera Instagram – så påverkas ditt varumärke
Från och med den 10 juli 2025 börjar Google indexera innehåll från offentliga, professionella Instagramkonton. Det innebär att publika inlägg, reels och videor kan synas direkt i Googles sökresultat även för användare som inte har Instagram.
För varumärken är det här en förändring som kan få stor betydelse. Det skapar nya möjligheter att nå ut bredare, men innebär också nya krav på innehållsstrategi och kommunikation.
Nedan går vi igenom vad förändringen innebär och vad du som varumärke behöver tänka på.
Share:

Vad är det som förändras?
Det är inte helt nytt att Instagram-innehåll kan dyka upp i Googles sökresultat. Skillnaden nu är att indexeringen sker automatiskt (opt-out istället för opt-in) för konton som uppfyller följande kriterier:
- Kontot är professionellt (företag eller kreatör)
- Kontot är offentligt
- Kontoinnehavaren är över 18 år
Det innebär att majoriteten av företagskonton kommer att påverkas. Vill man av någon anledning inte synas i Google kan man välja att stänga av funktionen i inställningarna.
Därför är förändringen viktig
Instagram är en central plattform för många varumärken men hittills har synligheten varit begränsad till appens egna miljö. Med Googles indexering öppnas en helt ny kanal - den organiska sökningen.
Det innebär att ditt innehåll nu kan:
- Nå nya målgrupper via Googlesökningar
- Konkurrera om organiska positioner med andra aktörer
- Stärka din digitala närvaro genom sökordsoptimerade inlägg
Men det innebär också att innehållet måste hålla för en bredare publik – och bedömas med andra ögon än bara dina följare.
3 saker du behöver göra nu
-
Tänk SEO även på Instagram: Börja skriva captions med relevanta sökord som målgruppen använder i Google. Undvik interna uttryck, internhumor eller innehåll som inte fungerar utanför flödet.
-
Använd alt-texter och hashtags smart: Instagram tillåter att du lägger till egna alt-texter för bilder, använd dem för att beskriva innehållet med både tydlighet och nyckelord. Komplettera med strategiska hashtags som förstärker räckvidden.
-
Granska ditt innehåll med nya ögon: Nu när dina inlägg kan synas för helt nya ögon är det dags att fundera: Är det här något vi vill stå för i ett bredare sammanhang? Behöver äldre inlägg rensas? Finns det en röd tråd i hur varumärket uttrycker sig?
Risker att ta på allvar
Med större synlighet följer också större ansvar. Inlägg som tidigare fungerade i sitt Instagram-sammanhang kan lätt feltolkas när de lyfts ut i Googlesökningar.
Du bör särskilt vara medveten om:
- Minskad kontroll över kontext: Inlägg kan nå en bredare publik som inte känner till varumärkets tonalitet.
- Ökad granskning: Äldre eller informella inlägg kan plötsligt dyka upp i oväntade sammanhang.
- Begränsad mätbarhet: Det är ännu svårt att exakt spåra hur väl Instagraminnehåll presterar i Google.
Kort sagt finns mycket att vinna men också risker att hantera. Det ställer krav på tydliga riktlinjer, genomtänkt publicering och att sociala medier och SEO börjar samspela mer än någonsin.
Vill du ha hjälp att:
-
Granska din närvaro på Instagram?
-
Formulera rätt sökordsstrategi för sociala medier?
-
Samordna SEO och innehåll?
Hör av dig till oss så hjälper vi dig ta nästa steg!
Kontakta oss
Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?
info@beet.se