SEO-texter, E-handel och kategorisidor - Vilken soppa

I denna artikel analyserar vår Channel Lead för SEO, Bernt Johansson, SEO-texter och kategorisidor inom e-handeln.

När jag började min karriär inom SEO på slutet av 90-talet var allting väldigt annorlunda mot idag. Med mitt första projekt inom e-handel kunde vi ranka på topplaceringar för i princip alla viktiga sökfraser utan några större ansträngningar. Grundläggande SEO-arbete som att se till att titlar innehöll rätt sökord, rubriker förstärkte sökorden samt att listningen av produkter innehöll produktnamn som var tydliga och förklarande räckte oftast väldigt långt. Det var då.

Mycket har hänt sedan dess, konkurrensen har hårdnat i takt med att antalet e-handlare har vuxit och Google har blivit både smartare och, kan det ibland tyckas, dummare.

Men egentligen har SEO-taktikerna inte ändrats speciellt mycket. Där kring år 2000 var det inte alls ovanligt att den text som behövdes för att ranka helt enkelt gömdes, antingen med vit text på vit bakgrund eller med display:hidden via CSS, och Google köpte det. Ett tag. Sedan insåg Google att det inte är rimligt att sidor rankar bra tack vare innehåll som användarna inte kan se, och många som använde denna taktik såg sin ranking gå förlorad.

SEO-texternas tillkomst

Nu år 2024 “döljs” dessa texter istället genom att man lägger in dem längst ned på e-handlarnas kategorisidor, efter listningen av produkter som inte sällan använder infinite scroll för att ladda in fler produkter vilket gör att man egentligen aldrig kommer till “SEO-texten” hur mycket man än scrollar. Det är inte utan att jag ryser till när jag hör begreppet "SEO-texter".

Och kvaliteten på dessa “SEO-texter” är allt som oftast under all kritik. När min dotter ska handla nya sneakers vill hon väl knappast läsa om “Vad är sneakers?". Nelly.com verkar tro att det är en bra idé, och de är absolut inte ensamma.

"SEO-texten" på kategorisidan för "Sneakers" på Nelly.com

Missförstå mig rätt här. Om vi säljer en kategori av produkter som målgruppen inte känner till och som de behöver att vi förklarar för dem vad de är och vad de gör, så finns det all anledning att förklara det. Men det kanske passar bättre på en egen informativ sida som vi visar upp på, och länkar till från, kategorisidan?

Google har genom åren varit väldigt tydliga med att de vill premiera sajter och sidor som faktiskt försöker hjälpa sina användare, men de har inte alltid efterlevt det de säger publikt med hur algoritmen faktiskt har fungerat. Och detta har såklart lett till att taktiken med “SEO-texter” längst ned på kategorisidan har fungerat ur SEO-synpunkt och spridit sig som en löpeld bland e-handlarnas SEO-insatser.

Och jag är den första att säga att jag förstår hur vi hamnat här. Varför ska man lägga ned tid och pengar på att bygga om sina kategorier och skriva bra och hjälpsamt innehåll, när det faktiskt verkar fungera med ganska irrelevant innehåll som är både billigt och snabbt att producera och publicera?

Vad säger Google om "SEO-texter"?

I juli 2019 diskuterade John Mueller från Google detta på en av deras Google Webmaster Hangouts och säger i princip att Google lätt kan missuppfatta ifall en kategorisida är transaktionell eller informell om det finns en hel uppsats av innehåll längst ned på sidan. Dessutom hintar han om att dessa texter ofta uppfattas som keyword stuffing. Hans råd är att istället ha kortare och mer hjälpsamt innehåll högre upp på sidan. I första hand för att det hjälper den potentiella köparen och i andra hand för att Google behöver text på sidan för att förstå kontexten. Se gärna inspelningen själva och lyssna på vad han hade att säga: youtube.com/watch

Under 2022 rullade Google ut sin första “Helpful Content Update” med fokus just på att försöka premiera sidor som har hjälpsamt innehåll framför sidor som inte har det. Sedan dess har denna separata del inkluderats i Googles “core”, och rullar inte ut med egna uppdateringar på samma sätt. Googles fokus på “Helpful Content” riktade sig såklart inte enbart till kategorisidor på e-handelssajter, utan brett på alla typer av innehåll.

Att skapa en bra användarupplevelse med hjälpsamt innehåll handlar i första hand om att vi vill göra det tryggt och enkelt för kunderna att navigera produktutbudet, hitta det de letar efter och genomföra sitt köp. Om vi kan göra det samtidigt som vi kan skapa bra förutsättningar för god ranking, vore inte det en bra sak?

Alla har ju SEO-texter på kategorisidorna, funkar det inte alls?

Det finns de som utmanat denna SEO-taktik och valt en annan väg, och dessutom delat med sig av sina upplevelser. Glenn Gabe, erkänd profil i SEO-världen är en av dem: gsqi.com/marketing-blog/ecommerce-category-description-case-study

Själv har jag nyligen jobbat med en kund vars synlighet hade en topp tidigt 2022 för att sedan åka upp och ned i synlighet i samband med olika updates, såväl core- som helpful content och andra updates. Men trenden har varit långsamt negativ över tid. I vår analys landade vi i att de hade på tok för mycket och för “fluffigt” innehåll längst ned på alla kategorier. Därför valde vi att:

  • Skriva nya, kortare och mer hjälpsamma texter som placerades direkt under rubrikerna på kategorierna.
  • Flytta de interna länkar som fanns i “SEO-texten” till egna och tydligare länkar precis ovanför listningen av produkter.
  • Ta bort den gamla “SEO-texten” som var placerad längst ned på sidan.

Åtgärderna gav inga större omgående resultat förutom att några av de sidor som länkades till från kategorisidorna klättrade i ranking. Men vi höll ut och fortsatte med arbetet i förvissning om att det på lång sikt skulle ha positiv inverkan.

Och nu i augusti, i samband med den core-update som fortfarande rullar ut börjar vi se tydliga resultat.

Vi kan såklart inte vara 100% säkra på att enbart denna förändring är vad som föranleder hela resultatet. Googles core-updates kan påverka väldigt många delar av deras algoritm. Och vi vet ännu inte ifall resultaten kommer att stå sig över tid, det kan bara framtiden utvisa. Men en sak är helt säker, och det är att den text vi nu använder är en text som alla användare ser, och som hjälper användarna att bättre förstå vad vi erbjuder och hur det fungerar för varje enskild kategori.

En av mina kollegor som jag jobbat tillsammans med i över 15 år har ett annat case där kundens två viktigaste kategorier studsade upp och ned i träfflistan och hade svårt att ta sig in på topp 10 på sina viktigaste sökord. Efter en analys av läget upptäcktes att “SEO-texterna”, som även här låg längst ned på sidorna, var fyllda med mängder av “fluffigt” innehåll som sannolikt bara lagts till för att nå upp i ett visst antal ord. I april 2024 uppdaterades den ena kategorin, där “SEO-texten” omarbetades så att den fokuserar på det som faktiskt är hjälpsamt och ingressen högre upp på sidan kortades ned och skrevs om (F i bilden nedan). I början av augusti 2024 gjordes liknande förändring av den andra kategorin (G i bilden nedan).

Som ni kan se i grafen nedan, var effekten av detta väldigt tydlig. Det första nyckelordet (röd i grafen) slutade studsa upp och ned och tog sig in i topp 3. Detsamma ser vi nu hända för det andra nyckelordet (blå i grafen).

Här ser vi alltså ett exempel på två kategorisidor där texten nedanför produktlistan fick vara kvar men omarbetades för att fokusera på det som faktiskt är hjälpsamt, och allt “fluff” togs bort.

Slutsatser

Innan jag spekulerar i slutsatser är det viktigt att komma ihåg att det är väldigt svårt att veta exakt vilka åtgärder som driver vilka resultat. SEO är otroligt mångfacetterat och Google’s uppdateringar kan ändra på förutsättningarna.

Trots detta tycker jag att vi kan se en tydlig indikation på att hjälpsamt innehåll är viktigt även på kategorisidor, och att för mycket innehåll som dessutom är för generellt skrivet riskerar att försämra rankingen. Det vi inte törs är att dra slutsatsen att “SEO-texter” längst ned på kategorisidor inte fungerar alls. Våra case tyder på att det fortfarande fungerar ifall innehållet fokuserar på det som är hjälpsamt för kunden. Men jag ställer mig ändå frågan ifall det kommer att fortsätta fungera i framtiden?

Innan jag lämnnar er vill jag påpeka några saker:

Spring inte iväg och ta bort alla era “SEO-texter” hur som helst. Det finns uppenbara risker!

Analysera vilket innehåll ni har idag och ställ er följande frågor:

  • Är det tydligt vem som är avsändare av innehållet och varför jag ska lita på dem?
  • Varför har innehållet skapats? Enbart för SEO eller för att faktiskt vara hjälpsamt?
  • Hur har innehållet skapats? Är det ett hafsverk med AI eller ligger det lite tanke och ansträngning bakom?
  • Är innehållet hjälpsamt för den som är ute efter att köpa?

Fokusera på kunden och det informationsbehov som finns, men glöm inte att använda de ord som kunderna använder när de söker efter era produkter.

Kan vi en gång för alla sluta att använda begreppet “SEO-texter”, om inte annat så att jag slipper rysningarna 🙂

Om Författaren

Bernt Johansson

Bernt har tidigare varit Head of SEO på KliKKi och startade SEO-byrån Firstly 2013 som 2023 förvärvades till Root Digital Group. Sedan 2023 är Bernt SEO Channel Lead på Beet.

Bernt har varit aktiv inom sökmotoroptimering sedan slutet av 90-talet och har mer än 25 års erfarenhet.

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se