Hur kan guidande innehåll förbättra köpresan och SEO?

I denna artikel beskriver vår Channel Lead för SEO, Bernt Johansson, hur guidande innehåll kan förbättra köpresan och SEO för e-handlare.

Här om dagen befann jag mig på en lokal sportaffär för att köpa friluftsbyxor till min dotter när en, förmodligen, vanlig scen utspelade sig. In i butiken kom en man och en kvinna där mannen med raska steg gick till kassan och frågade om de säljer regnkläder? Personalen i kassan svarade att det gör de så klart och gick sedan direkt vidare till att fråga när kunden skulle använda regnkläderna och hur vattentäta de måste vara.

Mannen i sällskapet svarade att regnkläderna skulle användas när familjen skulle iväg och vandra i fjällen varpå personalen förklarade att det då är viktigt att kläderna kan andas och att det bästa för kunden vore att köpa ett Gore-Tex ställ som både klarar långa ihållande regn men samtidigt andas. På lite under 30 minuter hade kunden hittat ett passande regnställ och spenderat uppemot 10 000 kronor.

Jag kan inte tänka mig annat än att kunden i det här fallet blev väldigt nöjd och kände att de hade fått bra hjälp. Men hur hade denna köpresa sett ut om den hade skett online?

Hur hade denna köpresa sett ut på nätet?

Om vi antar att kunder börjar sin köpresa med att googla “regnkläder”, vilket enligt Sistrix gjordes över 13 000 gånger i September 2023, är chansen god att de besöker antingen Stadium Outlet, Intersport eller XXL då dessa tre vid skrivande stund rankade på de tre första organiska positionerna i Googles träfflista med följande sidor:

  1. stadiumoutlet.se/utrustning/regnklader.so292196559
  2. intersport.se/klader/regnklader
  3. xxl.se/dam/klader/regnklader/c/120222

Stadium

Stadium Outlet har en beskrivningstext högst upp på sidan som känns som att den primärt har skrivits i SEO-syfte. Jag som kund får ingen som helst hjälp i min köpresa. Eller vad tycker ni själva när ni läser denna text:

Hört talas om keyword stuffing?

Intersport

Intersport i sin tur har en längre text nedanför listningen av produkter, och den texten går förvisso in på en del av de frågor som jag som kund ställer mig, men känns även i detta fall vara skriven primärt i SEO-syfte, och hjälper mig inte att förstå vilka produkter jag ska välja:

XXL

XXL lämnar mig helt och hållet på egen hand, utan någon som helst beskrivning eller hjälp i min köpresa. Vad som är värre är att de endast listar regnkläder för dam på deras sida, och det finns inga länkar till herr eller barn.

Har de verkligen inget guidande innehåll?

Vid lite närmare efterforskning hittade jag faktiskt guidande innehåll hos samtliga tre e-handlare, men jag måste googla specifikt efter “välja regnkläder” på Google för att hitta dessa:

Frågan jag ställer mig är varför man inte länkar till guiderna från kategorisidorna? Om man nu har lagt tid och pengar på att ta fram en guide om hur man ska välja rätt regnkläder, varför visar man då inte upp den för mig som potentiell kund? Till råga på allt verkar XXL dessutom annonsera via Google Ads till sin guide.

När jag själv jobbar med e-handelskunder och ifrågasätter just detta får jag ofta svaret att man inte vill att kunden ska lämna köpresan för att gå till en guide när de befinner sig på en kategori- eller produktsida. Och det är lätt att förstå den inställningen när man kikar lite närmare på de tre guider som jag länkar till högre upp. I dessa tre fall är det endast Intersport som har lyckats skapa något som liknar en guide som hjälper mig som kund att göra ett bra köp. Men den ger inte någon direkt bra användarupplevelse, och jag lämnas helt på egen hand med att leta upp de produkter vars egenskaper beskrivs i guiden.

Stadium har, i jämförelse med de andra två, rätt bra textinnehåll. Men de listar inga produkter och länkar bara ut till regnkläder för herr, barn eller dam, helt utan vidare segmentering.

XXL lyckas med bedriften att få det att se ut som att de knappt har några regnkläder till försäljning och listar fler tält än regnkläder i sin “guide”.

Lösningen

Som mina exempel ovan visar, finns det hos våra e-handlare stort utrymme till förbättring när det kommer till att guida mig som kund när jag ska köpa regnkläder. Men hur skulle motsvarigheten till det kunniga butiksbiträdet i min inledande berättelse kunna se ut?

  1. En tydlig huvudrubrik så att besökaren förstår vad sidan handlar om.
  2. En innehållsförteckning med snabblänkar gör det enkelt för besökare att direkt hitta rätt, och dessutom kan vi få dessa “snabblänkar” att dyka upp i Googles träfflista.
  3. Förklara, så enkelt som möjligt, de vanligaste aspekterna som kunden behöver ta i beaktning i sitt köp (nivå av fysisk aktivitet och mängden nederbörd i det här fallet), och lista tydligt produkterna baserat på de aspekterna. Glöm inte att ge besökaren möjlighet att filtrera på åtminstone dam, herr och barn, så att de kan hitta produkter som passar just dem.
  4. Efter att vi har presenterat produkterna utifrån den viktigaste aspekten kan vi fördjupa oss och då passar det kanske bra med en jämförelsetabell som ger en tydlig överblick.
  5. Att lista bästsäljarna är ett bra sätt att ge besökaren fler alternativ och samtidigt visa vad andra kunder har köpt. Man kan även tänka sig “Vi rekommenderar” och lista särskilt utvalda produkter istället.
  6. Genom att lista varumärken som kunden känner till förstärker vi känslan av trygghet. Om möjligt bör dessa länkas till kategorisidor som listar regnkläder från det aktuella varumärket och inte alla produkter.
  7. Under “Vanliga frågor” kan vi fördjupa oss i detaljkunskap som vi har anledning att tro att de allra flesta inte är intresserade av. Men det finns alltid de som vill nörda ned sig ytterligare, och här får de chansen att göra det.

Slutord

Om våra köpguider utformas så att de, på riktigt, är hjälpsamma för kunderna, blir steget att klicka från kategori- eller produktsidan inte ett steg bort från köpresan, utan ett steg längre in i köpresan. Genom att informera och utbilda kunderna ökar sannolikheten att de spenderar mer pengar på en dyrare och bättre produkt som är mer lämpad för kundens användningsområde. Allt detta leder till:

  • En mer hjälpsam köpupplevelse
  • Merförsäljning
  • Nöjdare kunder
  • Bättre SEO

Vill ni ha hjälp med hur ni kan förbättra ert guidande innehåll och samtidigt ta nästa steg i er SEO-strategi för e-handel? Kontakta mig nedan.

Om Författaren

Bernt Johansson

Bernt har tidigare varit Head of SEO på KliKKi och startade SEO-byrån Firstly 2013 som 2023 förvärvades till Root Digital Group. Sedan 2023 är Bernt SEO Channel Lead på Beet.

Bernt har varit aktiv inom sökmotoroptimering sedan slutet av 90-talet och har mer än 25 års erfarenhet.

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se