Performance Max – Allt om Googles senaste kampanjtyp

Har du hört om Googles senaste kampanjtyp - Performance Max? Om inte, luta dig tillbaka, för i denna artikel går vi igenom hur Performance Max fungerar, Googles senaste rekommendationer och våra senaste tips!

Vad är Performance Max?

Googles senaste kampanjtyp Performance Max har som mål att maximera resultat och hitta fler konverterande kunder i samtliga av Googles kanaler: Sök, Display, YouTube, Discovery, Gmail och Google Maps. Genom att utnyttja Googles maskininlärning med influenser från samtliga Google kanaler i kombination med automatisering kan man driva ett bättre och mer effektivt resultat.

Hur sätter man upp Performance Max?

Välj målsättning och visningsinställningar

När du börjar skapa en Performance Max-kampanj får du först välja mål; Försäljning, potentiella kunder, trafik till webbplats eller lokala butiksbesök och erbjudande. Du kan även välja att skapa en kampanj utan mål. Detta rekommenderas dock inte då algoritmerna får svårt att förstå vad ert annonseringsmål är och detta kan leda till ett sämre resultat.

Efter att du har valt mål får du sätta budget för kampanjen, språkinställning samt ställa in vilket geografiska område annonserna ska visas på.

Skapa en tillgångsgrupp

Därefter är det dags att skapa en så kallad tillgångsgrupp (asset group). Detta kan liknas med annonsgrupp och innehåller alla kreativa tillgångar: Bilder, video-klipp, rubriker och beskrivningar. Vår rekommendation är att skapa en tillgångsgrupp per målgrupp för att lättare få överblick över vilka målgrupper som presterar bra. Observera att max antal tillgångsgrupper är 100 stycken per kampanj.

Final URL expansion

En intressant inställning som Google erbjuder är att kunna använda funktionen ”Final URL expansion” eller så kallad ”utökning av webbadress”. Det innebär att landningssidan på annonsen som visas inte behöver leda till den specifika landningssida som du har angett i tillgångsgruppen. Du tillåter Google att välja ut en annan mer passande landningssida för sökningen som har gjorts. Vi rekommenderar att du använder Final URL expansion om det inte finns någon specifik anledning till att det inte är lämpligt.

Målgruppsinställningar

Under Insight-tabben i Google ads interface kommer du, senare när kampanjen har varit i gång ett tag och samlat på sig tillräckligt med data, få insikt i hur olika målgrupper presterar: både de målgrupper du valt att använda som inriktning och ibland även målgrupper som du inte har valt att lägga till. På så sätt kan fortsätta att bygga ut kampanjen med fler passande tillgångsgrupper.

Varje tillgångsgrupp bör minst ha fem versioner av varje bildformat, rubriker och beskrivningar. Använd konverteringsspårning i Google Ads i stället för konverteringsimport från Google Analytics, detta för att spåra videovisningar och konverteringar över flera enheter.

Vi rekommenderar att du använder Final URL expansion

Smart shopping & Local campaigns ersätts av Performance Max

En annan nyhet som Google har gått ut med är att Performance Max kommer att ersätta Smart shoppingkampanjer och Lokala kampanjer. Det finns två olika sätt att gå över från Smart shopping till Performance Max. Det ena är genom ett ”one-click” verktyg som finns i Google ads interface eller så går det att manuellt skapa nya Performance Max kampanjer. Fördelen med ”one-click” verktyget är att historisk data kommer att följa med i migreringen över till Performance Max kampanjen.

Om du väljer att skapa nya Performance Max kampanjer manuellt rekommenderar vi att du låter Smart Shopping fortsätta vara aktiv till dess att du ser att Performance Max börjar ge resultat. För att kunna jämföra mot Smart Shopping bör du välja samma budgivningsstrategi och budget för Performance Max kampanjen.

Det är viktigt att du ger Performance Max tid, minst 6 veckor, för att ge maskininlärningen tid att lära sig och få tillräckligt med data för att kunna optimera och jämföra resultat.

Avslutande ord

Slutligen får du som alltid testa Googles nya produkter för att se om det fungerar för just er kund och bransch. Alla kunder är specifika och har specifika mål vilket bör vara utgångspunkten kring uppsättning av Performance Max kampanjer. Om du har möjlighet så börja redan nu testa Performance Max eftersom Smart shopping och Lokala kampanjer kommer att försvinna inom kort. Vi på Beet önskar dig ett stort lycka till med Googles nya kampanjtyp och hoppas att våra tips kan hjälpa dig på traven!

Google MUM update

SEO

Google MUM är en ny avancerad AI-teknologi skapat för att ge användarna maximalt resultat av information när de gör sökningar. Här går vi detaljerat igenom vad Google MUM är och vad uppdateringen innebär. Läs mer!

Read more

Explore all articles

View all

artiklar

Page Experience Update

Read more

artiklar

All you need to know about digital B2B marketing

Read more

artiklar

3 sätt ditt företag kan synas på Google

Read more

Contact us

Do you want to know how our services can help you achieve your business goals? Get in touch below.

info@beet.se +468-409 260 00