Facebook och Instagram annonsering

Få ökad tillväxt med annonsering på Facebook & Instagram

Med Facebook och Instagram-annonsering kan ni effektivt nå nya användare och stärka ert varumärke för att få företaget att växa. Beet är certifierade Meta Business Partners och arbetar datadrivet, vilket gör att vi kan garantera att ni får ut mesta möjliga av era kampanjer. Här kan ni läsa mer om annonsering på Facebook och Instagram, samt hur vi kan hjälpa ert företag. Är du nyfiken på hur vi skulle kunna hjälpa just ert företag? Kontakta oss i formuläret nedan och få möjlighet till en kostnadsfri Micro Health Check!

Möjligheter med Facebook & Instagram-marknadsföring

- Varumärkesbyggande
- Ökar trafik och konverteringar
- Ökar räckvidd och skapar engagemang
- Välj om du vill betala per klick eller per visning
- Spåra webbplatstrafik med Facebook-pixeln
- Annonser kan få stor organisk spridning
- Kreativa annonsformat
- Högst mätbar kanal

Varför Beet som er Facebook och Instagram-byrå?

Med Beet som byrå får ni en pålitlig partner med erfarna specialister inom flera olika kanaler och branscher. Som Meta Business Partners får vi snabb support, insikter om nyheter och utbildning direkt från Meta. Detta innebär att ni tillsammans med oss alltid ligger i framkant med annonseringen. Vi arbetar aktivt med er marknadsföring på Facebook och Instagram för att på ett effektivt sätt nå ut till rätt målgrupp och skapa engagemang. Våra certifierade specialister arbetar datadrivet för att lägga er mediabudget där faktiska siffror visar att det är som mest lönsamt.

Vi på Beet kan hjälpa dig med annonsering på Facebook/Instagram genom att:

  • Sätta en strategi anpassad för ditt företag
  • Starta upp ett annonskonto med korrekt spårning och betallösning, alternativt sätta oss in i ert befintliga konto
  • Sätta upp alla kampanjer efter strategiplanen
  • Löpande hantera annonskontot och optimera mot uppsatta KPI-mål
  • Analysera resultat och skapa rapporter anpassade efter era mål
  • Kontinuerligt utvärdera och förbättra kampanjerna

Beet erbjuder även experthjälp inom flera andra digitala marknadsföringskanaler, såsom YouTube, SEO och Marketing Automation. För att ni ska kunna få maximal effekt av er digitala marknadsföring samarbetar våra kanalspecialister kanalerna emellan.

Vad händer när ni anlitar Beet?

  1. Vi analyserar nuläget och lär känna ert företag och era utmaningar
  2. Vi tar fram en strategi och planerar kommande kampanjer utifrån era mål
  3. Löpande arbete med kampanjerna, både tillfälliga kampanjer och always-on kampanjer
  4. Löpande avstämningar och presentation av resultat

Hör gärna av dig om du vill veta hur vi tillsammans kan maximera effekten av er sociala medier-marknadsföring. Vi erbjuder möjlighet till en kostnadsfri Micro Health Check för några företag per månad. Kontakta oss i formuläret nedan om det låter intressant och välj ärende "jag vill ha en micro health check"!

SENIOR PAID SOCIAL SPECIALIST

David Svensson

Annonsera på Facebook & Instagram

Vill ni veta hur vi på Beet kan hjälpa ert företag med marknadsföring på sociala medier? Vi tittar gärna närmre på ert företag för att se vilka plattformar som passar bäst för just er. Välj ärende "Jag vill ha en Micro Health Check" i kontakta oss-formuläret nedan och berätta mer om ert företag för att få möjlighet till en kostnadsfri Paid Social-check!

Kontakta oss

SENIOR DIGITAL ANALYST

Martin Frönmark

KONTINUERLIG TESTNING OCH ANALYS

Kontinuerlig testning och analys av data är en av de viktigaste nycklarna till framgång i er digitala marknadsföring. Vill ni veta hur vi kan hjälpa er med digital analys? Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

DIGITAL MARKETING STRATEGIST

Saeid Sasan

LYCKAS MED ER DIGITALA STRATEGI

Våra erfarna digitala strateger hjälper er att ta fram en strategi som bygger på dynamiska arbetsmetoder, så ni kan vara konkurrenskraftiga i en ständigt föränderlig värld. Kontakta oss så berättar vi mer!

Kontakta oss

Beet hjälper er med annonsering på Facebook och Instagram

För att överhuvudtaget kunna annonsera på Facebook och Instagram krävs det att ni har en organisk Facebook-sida och en Facebook-pixel installerad på webbplatsen. Om detta är något ni saknar helt hjälper vi att sätta upp det, annars säkerställer vi att detta är korrekt uppsatt. Om ni säljer produkter kan vi skapa en produktfeed och en katalog i Facebook Catalog Manager som bland annat kan användas för karusell- och samlingsannonser, men även för dynamiska produktannonser.

Vid annonsering på Facebook och Instagram är det viktigt att A/B-testa, vilket är en självklar del inom våra specialisters arbete. Vi A/B-testar kontinuerligt kampanjmålsättningar, målgrupper samt annonsutformningar för att säkerställa att vi levererar ett arbete baserat på data.

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Varför marknadsföring på Facebook och Instagram?

Styrkan med annonsering på Facebook är att det är möjligt att nå användare som inte är medvetna om varumärket sedan tidigare. Det går även att rikta annonseringen till befintliga kunder genom retargeting, exempelvis de som har besökt er webbplats, interagerat med er Facebook-sida eller via kundlistor. Genom att sätta en tydlig strategi utefter ert företagsbehov, är det möjligt att skapa en konverteringstratt som ger en bra konverteringsgrad.

Inom annonsering på Facebook ingår även annonsering på Instagram, Messenger samt annonsplatser på hemsidor och appar utanför Facebook, så kallade Audience Network. Annan sociala medier-marknadsföring vi kan hjälpa ert företag med är exempelvis Twitter-annonsering, Snapchat-annonsering, LinkedIn-annonsering, TikTok-annonsering och Pinterest-annonsering.

Målgrupper för annonser på Facebook och Instagram

Det finns flera olika sätt att bygga målgrupper på, bland annat demografi, vilka intressen eller beteenden användaren har visat eller så kallade lookalikes. En lookalike-målgrupp är personer som liknar en befintlig målgrupp som du valt, en så kallad anpassad målgrupp. En anpassad målgrupp kan komma från olika datakällor, antingen från webbsidan, kundlistor, app-aktiviteter eller från Facebooks källor som exempelvis Instragram-konto, Facebook-sidan, Lead-formulär, Event, Shopping eller Instant Experience.

80%

Användning Facebook

Av Sveriges befolkning använder sociala plattformen Facebook

58%

Besök Instagram

Av internetanvändarna använder Facebook dagligen

50%

Besök Facebook

50% av internetanvändarna besöker Instagram dagligen

Annonsformat på Facebook och Instagram

Olika annonsformat lämpar sig olika bra beroende på vilken målsättning ni har och annonserna behöver också anpassas beroende på vilken plattform de visas på. De olika annonsformaten är:

  • Bild och videoannonser
  • Karusellannonser med flera bildkort
  • Samlingsannonser
  • Organiska inlägg som annonseras i Ads manager
  • Dynamic Product Ads, så kallade DPA, behöver man en produktkatalog för att kunna använda. Med hjälp av dem kan ni exempelvis visa sina produkter för kunder som tittat på produkterna och/eller lagt i varukorg men inte köpt.

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Visualisera din data med Data Studio

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

artiklar

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00