Facebook och Instagram annonsering

Med Facebook och Instagram annonsering kan ni effektivt nå nya användare och stärka ert varumärke för att få företaget att växa.

Här kan ni läsa mer om annonsering på Facebook och Instagram samt hur vi kan hjälpa ert företag med en framgångsrik strategi på kanalen. Är du nyfiken på hur vi skulle kunna hjälpa just ert företag? Kontakta oss så berättar vi mer!

Om annonsering på Facebook och Instagram

Inom annonsering på Facebook ingår även annonsering på Instagram, Messenger samt annonsplatser på hemsidor och appar utanför Facebook, så kallade Audience Network. Annan sociala medier marknadsföring vi kan hjälpa ert företag med är exempelvis Twitter annonsering, Snapchat annonsering, Linkedin annonsering och Pinterest annonsering.

Varför behöver vi en Facebook och Instagram byrå?

Vi på Beet kan hjälpa dig med annonsering på Facebook/Instagram genom att:

  • Sätta en strategi anpassad för ditt företag
  • Starta upp ett annonskonto med korrekt spårning och betallösning
  • Sätta upp alla kampanjer efter strategiplanen
  • Löpande hantera annonskontot och optimera mot uppsatta KPI-mål
  • Analysera resultat och skapa rapporter anpassade efter era mål
  • Kontinuerligt komma med idéer och ge förslag på vad som skulle kunna förbättra resultatet

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

Varför marknadsföring på Facebook och Instagram?

Styrkan med annonsering på Facebook är att det är möjligt att nå användare som inte är medvetna om varumärket sedan tidigare och skapa en kännedom om varumärket som de annars inte skulle ha fått. Det går även att rikta annonseringen till befintliga kunder genom retargeting, exempelvis kunder som besökt er webbplats, interagerat med er Facebook-sida eller via kundlistor. Genom att sätta en tydlig strategi utefter ert företagsbehov, är det möjligt att skapa en konverteringstratt som ger en bra konverteringsfrekvens.

För att kunna annonsera på Facebook krävs det att ni har en organisk Facebook-sida och en Facebook-pixel installerad på webbplatsen. Säljer ni artiklar och har en produktfeed kan man skapa en katalog i Facebook Catalog Manager som bland annat kan användas för karusell och samlingsannonser, men även för dynamiska produktannonser.

Viktigt vid annonsering på Facebook är att kontinuerligt A/B testa, både kampanjmålsättning, målgrupper och annonser för att ta reda på vad som fungerar bäst. Vid A/B tester är det viktigt att testa endast en parameter åt gången för att få ett rent test.

Målgrupper och annonser på Facebook och Instagram

Det finns flera olika sätt att bygga målgrupper på, bland annat demografi, vilka intressen eller beteenden användaren har visat eller så kallade lookalikes. En lookalike-målgrupp är personer som liknar en befintlig målgrupp som du valt, en så kallad anpassad målgrupp. En anpassad målgrupp kan komma från olika datakällor, antingen från webbsidan, kundlistor, app-aktiviteter eller från Facebooks källor som exempelvis Instragramkonto, Facebook-sidan, Lead-formulär, Event, Shopping eller Instant experience.

80%

Användning Facebook

Av Sveriges befolkning använder sociala plattformen Facebook

58%

Besök Instagram

Av internetanvändarna använder Facebook dagligen

50%

Besök Facebook

50% av internetanvändarna besöker Instagram dagligen

Annonser på Facebook och Instagram

Olika annonsformat lämpar sig olika bra beroende på vilken målsättning ni har och annonserna behöver också anpassas beroende på vilken plattform de visas på. De olika annonsformaten är:

  • Bild och videoannonser
  • Karusellannonser med flera bildkort
  • Samlingsannonser
  • Organiska inlägg som annonseras i Ads manager
  • Dynamic Product Ads, så kallade DPA, behöver man en produktkatalog för att kunna använda. Med hjälp av dem kan ni exempelvis visa sina produkter för kunder som tittat på produkterna och/eller lagt i varukorg men inte köpt.

Vad är en pixel och varför bör du använda dig av en?

Det finns vissa nödvändigheter för att lyckas med annonsering på sociala medier och pixeln är en av dem. Men vad är egentligen en pixel? Och hur kommer det hjälpa dig i ditt arbete? Det går vi igenom i den här artikeln.

Läs mer

Utforska alla artiklar

Se alla

artiklar

Visualisera din data med Data Studio

Läs mer

artiklar

Vad är E-A-T?

Läs mer

artiklar

Customer Life Time Value - den heliga graalen?

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00