Marketing Automation

Marketing Automation är en automatisk lösning som låter er skicka rätt budskap till rätt personer vid rätt tillfälle. Det är ett effektivt hjälpmedel i er digitala strategi, och innebär en förprogrammerad och datadriven kommunikation och kundresa baserat på en befintlig eller potentiell kunds beteende. Detta gör att ni kan effektivisera ert arbete och segmentera kommunikationen till varje enskild person och på så sätt öka ROI.

Här kan du läsa mer om vår metod för Marketing automation och hur det kan gynna ert företag. Är du nyfiken på hur vi skulle kunna hjälpa er med en framgångsrik marketing automation strategi? Kontakta oss så berättar vi mer!

Vad är Marketing Automation?

Marketing Automation innebär att ni skickar relevant och personlig kommunikation till varje enskild person som ni kommunicerar med. Detta styrs av varje persons beteende online, vilket gör att ni kan kartlägga beteendemönster hos era kunder eller potentiella kunder. Effektiv kommunikation handlar om att identifiera vad varje person behöver vid varje tillfälle, vilket kan göras genom effektiv segmentering.

Marketing Automation går hand i hand med andra digitala kanaler då det möjliggör att man kan skicka välriktade meddelanden över flera olika digitala kanaler. Man kan använda Marketing automation vid bland annat sms marknadsföring och E-postmarknadsföring. Vid en integration med företagets CRM-system kan man använda värdefull data om kundens intressen och beteenden som gör att man kan skicka skräddarsydd kommunikation vid rätt tillfälle till varje enskild person.
Inom Marketing Automation finns det olika flöden som vanligtvis används:

  • Trigga nya händelser som startas baserat på data i varje persons kundprofil

  • Skicka personligt och anpassat innehåll som skapar en personlig upplevelse för varje enskild person baserat på vad den personen har specificerat för intressen och beteenden.

E-postutskick till befintliga vs nya kunder

När du skickar nyhetsbrev till dina kunder finns det några saker som skiljer sig åt beroende på om det är potenciella kunder eller redan befintliga kunder. Nedan redogör vi för vad du ska tänka på när du gör e-postutskick samt väljer ett e-postverktyg.

Läs mer

Varför ska man jobba med Marketing Automation?

Målet med Marketing Automation är att skapa skräddarsydd och automatisk marknadsföring som agerar på kundernas beteenden genom hela köpresan, så att ni kan skapa en långsiktig kundrelation. Med Marketing Automation minskar ni även det manuella arbetet, vilket ger er mer tid att fokusera på rätt strategi för att nå ut med rätt budskap till befintliga och potentiella kunder.
Marketing Automation är en viktig kanal för den digitala kundresan då den möjliggör dynamiska flöden som i slutändan har möjlighet att skapa lönsamma kundrelationer.

  • Effektiv kundanalys som gör att du snabbare kan förstå dina kunder och anpassa budskapet därefter

  • Fånga varje kunds intresse med hjälp av kunddata och beteende

75%

Försäljning från e-post

75% av försälningen från e-post kommer från personliga kampanjer.

451%

Kvalificerade leads

Marketing automation användare upplever en 451% ökning av kvalificerade leads.

10%

B2B-marknadsföring

B2B-marknadsförare som använder Marketing automation ökade sitt försäljningspipeline med i genomsnitt 10%.

Vår arbetsmetod

Det finns en mängd olika Marketing Automation-leverantörer att välja mellan och vi anpassar jobbet efter ert behov och resurser. Vi kan hjälpa er med val av system, integration, strategi, produktion med mera. Varje fall är unikt och vid varje tillfälle börjar vi därför med en behovsanalys.

Steg 1: Behovsanalys. Innebär att vi ser över vilket behov just ni har. Har ni ett befintligt system med support för Marketing Automation eller behöver ni välja och implementera ett från början?

Steg 2: Mål. Bestämma KPI’er, mål, frekvens med mera samt hur vi följer upp dessa mål.

Steg 3: Resurser. Se över vilka resurser som finns internt hos er och hur arbetsfördelningen skall se ut mellan er och oss.

Steg 4: Uppstart av arbete. Beroende på vad ni behöver hjälp med så kommer vi nu påbörja arbetet. Det kan till exempel vara integration eller hjälp med produktion och uppföljning.

Steg 5: Rapportering. Minimum en gång per månad rapporterar vi hur kanalen har presterat enligt de mål och KPI’er som vi har bestämde i ett tidigare skede.

Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa just er!

2019-12-11

Kjell & Co omnichannel

Läs mer om hur Beet tillsammans med Kjell & Co byggde en strategi som gynnade försäljningen såväl online som offline.

Läs mer

2020-06-03

Man of a Kind

Vi träffade Marcus Uggla, General Manager på Man of Kind, för att prata mer kring ”the magic sauce” och hur Beet hjälpt dem mot en lönsam digital tillväxt.

Läs mer

2020-11-19

Björn Borg & Amazon

Genom att aktivt hantera Amazons sökords- och produktannonsering (Sponsored Products) lyckades Beet öka den månatliga försäljningen med 735 % och samtidigt sänka CoS med 52 %.

Läs mer

Kontakta oss

Har du en fråga eller vill höra om hur vi kan hjälpa er med er digitala marknadsföring?

info@beet.se 08-409 260 00