Displayannonsering
Displayannonsering är en form av digital marknadsföring som avser digitala annonser (vanligtvis banners) som visas på externa webbplatser. Möjligheten till segmentering av kategorier som tid, geografi, demografi, intresse och sociala sammanhang, ger goda förutsättningar för kostnadseffektiva kampanjer med relativt lite mediespill.
Digital medieförmedling
Beroende på kampanjens syfte, mål, risknivå, tidsram och budget tas beslut om mediemix, kanaler och sub-kanaler. Vi tar sedan ett helhetsansvar för kampanjens alla delar, d.v.s. planering, förhandling, medieköp, avtalshantering, upptaggning, mätning (traffic), optimering och rapportering.
För att maximera effekten för av en kampanj jobbar vi till skillnad från de flesta medieförmedlare enligt en optimeringsmodell. Läs om skillnaden mellan klassisk medieförmedling och medieoptimering
Real Time Bidding
Real Time Bidding eller RTB som det normalt förkortas till, handlar enkelt förklarat om att göra automatiska köp av annonsutrymme online. Annonsörer kan buda mot varandra för att köpa annonsutrymme i realtid på en marknadsplats liknande en börs.
Normalt använder medieägarna dessa börser som en backup, och annonsvisningarna aktionernas bara ut för försäljning via RTB-systemen om man inte lyckats sälja utrymmet via sina normala säljkanaler. För medieköparen innebär det att man släpper viss kontroll över faktorer som när och var annonsen visas, mot ett kraftigt reducerat pris.
Precis som i traditionell displayannonsering finns goda möjligheter till segmentering på geografi, demografi, intresse etc. men möjligheterna att återskapa en tidigare framgångsrik kampanj kan vara begränsade beroende på tillgänglighet och pris.
Programmatic
Uttrycket Programmatic betyder kortfattat automatiserad handel av digitalt annonsutrymmen. Programmatic är ett system där annonshandeln sker genom två delar; säljplattformen och köpplattformen, som båda är kopplade till annonsmarknaden.
De programmatiska annonsköpen går via en marknadsplats som är integrerad i Programmatic-systemet och ansluter till köp- och säljplattformen samt ett datahanteringssystem.
Programmatic som digitalt marknadsföringsverktyg möjliggör bland annat hantering av medieplanering, målgruppsstyrningar och budgetinställningar i ett och samma system.